Connect with us

Marknadsnyheter

Kallelse till extra bolagsstämma i PostNord AB (publ)

Published

on

Aktieägarna i PostNord AB (publ), org.nr 556771-2640, kallas härmed till extra bolagsstämma.

Tid: Tisdagen den 1 februari 2022, kl. 09.00.

Plats: PostNords huvudkontor, Terminalvägen 24, Solna

Viktig information med anledning av covid-19-pandemin 

Med anledning av pågående covid-19-pandemi har styrelsen beslutat att bolagsstämman inte ska vara öppen för allmänheten.  

Rätt att delta och närvara samt anmälan  

Aktieägare  

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast måndagen den 24 januari 2022. 

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att få utöva sin rösträtt och delta i stämman, tillfälligt omregistrera aktierna i eget namn i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken (s.k. rösträttsregistrering). Fram­ställningen av bolagsstämmoaktieboken per avstämningsdagen måndagen den 24 januari 2022 kommer att beakta rösträttsregistreringar som har gjorts senast onsdagen den 26 januari 2022. Detta innebär att aktieägaren bör under­rätta sin förvaltare om detta i god tid före denna dag. 

Övriga  

Folketings- och riksdagsledamot har rätt att, efter anmälan till bolaget, närvara vid stämman och i anslutning till denna ställa frågor till bolaget.  

Anmälan om deltagande för aktieägare respektive folketings- och riksdags­ledamot, görs med brev till PostNord AB (publ), Investor Relations, A 12 Ö, 105 00 Stockholm eller via e-post till ir@postnord.com och ska vara bolaget tillhanda senast en vecka före stämman, det vill säga tisdagen den 25 januari 2022.  

Ombud m.m. 

Om deltagande sker genom ombud eller ställföreträdare bör fullmakt, registrerings­bevis eller andra behörighetshandlingar sändas till bolaget under ovanstående adress i god tid före stämman. 

Förslag till dagordning  

  1. Öppnande av stämman  
  2. Val av ordförande vid stämman  
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd  
  4. Val av en eller två justerare  
  5. Godkännande av dagordningen  
  6. Beslut om närvarorätt för utomstående  
  7. Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad  
  8. Redogörelse för aktieägarnas förslag till beslut angående val av ny styrelse­ledamot  
  9. Val av ny styrelseledamot 
  10. Stämmans avslutande 

Förslag till beslut 

2        Val av ordförande vid stämman

Aktieägarna föreslår Christian Jansson som ordförande vid stämman. 

8        Redogörelse för aktieägarnas förslag till beslut angående val av ny styrelseledamot

Ny styrelseledamot 

Årsstämman den 27 april 2021 valde styrelseledamöterna Sonat Burman Olsson, Christian Frigast, Christian Jansson, Peder Lundquist, Ulrica Messing, Charlotte Strand, Susanne Hundsbæk-Pedersen och Erik Sandstedt till ordinarie styrelse­ledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma.  

Ulrica Messing har informerat aktieägarna att hon ställer sin plats till för­fogande.

Aktieägarna föreslår därför nyval av Hillevi Engström som styrelseledamot för tiden intill slutet av kommande årsstämma.   

Hillevi Engström är född 1963. Hon är examinerad polis med utbildning från Försvararhögskolan och MSB samt Handelshögskolan i Stockholm. Hon är VD för Trygghetsstiftelsen och styrelseledamot i Samhall Aktiebolag. Tidigare har hon bland annat varit biståndsminister, arbetsmarknadsminister, riksdagsledamot samt styrelseordförande i Sollentunahem AB.  

Motivering avseende val av styrelseledamot 

Den av staterna föreslagna styrelseledamoten bedöms ha för bolagets styrning relevant kompetens, erfarenhet och bakgrund, varför ägarna föreslår val av ovannämnd person. Med hänsyn till bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt bedöms styrelsen, inklusive föreslagen ny styrelseledamot, ha en ändamålsenlig sammansättning präglad av mångsidighet och bredd avseende ledamöternas kompetens, erfarenhet och bakgrund. Samman­sättningen uppnår regeringens målsättning om jämn könsfördelning i enlighet med vad som framgår av statens ägarpolicy. 

Övrig information  

Denna kallelse och fullständiga förslag till beslut hålls tillgängliga hos bolaget från och med den 5 januari 2022. Handlingarna är även från och med samma datum tillgängliga på bolagets webbplats www.postnord.com. Kallelsen skickas utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Sådan begäran kan skickas till adressen för anmälan ovan. 

Antal aktier och röster 

Vid tidpunkten för utfärdande av denna kallelse uppgår det totala antalet aktier i bolaget till 1 524 905 971 stamaktier och 475 094 030 B-aktier motsvarande sammanlagt 1 572 415 374 röster.  

Behandling av personuppgifter 

Personuppgifter som hämtats från aktieboken, anmälan om deltagande i stämman samt uppgifter om ombud och biträden kommer att användas för registrering, upprättande av röstlängd för stämman och, i förekommande fall, stämmoprotokoll. För information om hur personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclears webbplats: www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf. 

_______________

Solna i januari 2022

PostNord AB (publ)

STYRELSEN

Vid frågor kontakta: PostNord Investor Relations, e-post ir@postnord.com

Kontaktperson Niklas Noreby: Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 januari 2022 kl. 10.00 CET.

PostNord Medierelationer+46 (0)10 436 10 10press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2020 hade koncernen cirka 28 000 anställda och en omsättning på 38,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsviks delårsrapport första kvartalet 2024

Published

on

By

  • Försäljningen uppgick till 209,4 (188,8) Mkr med ett rörelseresultat på 12,0 (9,9) Mkr och en rörelsemarginal på 5,8 (5,3) procent.
  • Under kvartalet tecknade affärsområde Scandpower ett långsiktigt avtal med ett amerikanskt energibolag avseende programvaran GARDEL.
  • Studsvik har utsett Peter Teske till ekonomi- och finansdirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten den 29 april 2024.

Koncernen i sammandrag

Q1 Jan-dec
2024 2023 2023
Försäljning, Mkr 209,4 188,8 826,0
Rörelseresultat, Mkr 12,0 9,9 73,4
Rörelsemarginal, % 5,8 5,3 8,9
Resultat efter skatt, Mkr 8,5 9,2 48,6
Fritt kassaflöde, Mkr -18,6 1,6 51,4
Nettoskuld, Mkr 48,3 -19,2 31,0
Nettoskuldsättningsgrund, % 11,7 -4,3 8,0
Resultat per aktie efter skatt, kr 1,03 1,12 5,91
Eget kapital per aktie, kr 50,32 54,18 47,36

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 14:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl.12:00.

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.