Connect with us

Marknadsnyheter

Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

Published

on

Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.

– Ur ett hållbarhetsperspektiv är återanvändning den bästa lösningen, oavsett om du väljer plast eller papper. Kassen som används flest gånger är den mest hållbara, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop.

Coop kommer fortsätta sitt arbete med att minska plastanvändningen i övriga delar av verksamheten och erbjuda plastprodukter som är återvinningsbara och tillverkade av hållbara material.

Skatten infördes som en del av regeringens åtgärder för att minska användningen av plast och minska risken för nedskräpning och plastspridning i naturen. Skatten ledde till en kraftig minskning av användandet av plastpåsar, samtidigt som flergångskassar och papperspåsar blev allt vanligare bland konsumenterna.

– Även om plastbärkassarna nu blir billigare, uppmanar vi våra kunder att fortsätta använda sina påsar många gånger, säger Mattis Bergquist.

Det som har störst hållbarhetspåverkan är varorna som läggs i kassen och inte själva kassen i sig.

– Här är Coops unika hållbarhetsdeklaration ett utmärkt verktyg för att göra mer hållbara val, avslutar Mattis Bergquist.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker

Published

on

By

Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen. 

Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.  

”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden. 

Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.   

Fazermint, Truffle 
Karl Fazer, Crispy toffee 
Karl Fazer, Milk chocolate truffle 
Finlandia 
Dumle Original 
Dumle Fudge 
Geisha, Seasalt & Caramel 

Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45. 

För mer information vänligen kontakta:  
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 
ebba.beck-friis@fazer.com 

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker

Published

on

By

Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen. 

Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.  

”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden. 

Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.   

Fazermint, Truffle 
Karl Fazer, Crispy toffee 
Karl Fazer, Milk chocolate truffle 
Finlandia 
Dumle Original 
Dumle Fudge 
Geisha, Seasalt & Caramel 

Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45. 

För mer information vänligen kontakta:  
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige 
ebba.beck-friis@fazer.com 

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Var i landet bor svenskarnas katter och hundar?

Published

on

By

Att svenskar älskar att leva med sina husdjur visar Agria SKK Stora djurundersökning. Katterna ökar i alla sju länsgrupper medan hundarna tar ny mark i fyra. Allra mest ökar katterna i Halland och Västra Götaland, medan hundarna blir fler i Stockholmsområdet.

Att svenskar älskar att sina husdjur visar Agria SKK Stora djurundersökning när mer än vart tredje hushåll väljer att leva tillsammans med en katt eller hund. I de västra delarna av landet har antalet katter ökat med nära 24 procent sedan 2020, medan hundarna blir fler och ökar med 6 procent i Stockholmsområdet.

– Vi ser att allt fler hushåll i landet väljer att leva tillsammans med husdjur, och framför allt är det katterna som fortsätter att öka i popularitet och blir allt fler, säger Patrik Olsson, chef för sällskapsdjur på Agria.

Om undersökningen

Agria SKK Stora djurundersökning genomförs av Novus vart fjärde år för att fördjupa kunskapen om hundar, katter och smådjur. Undersökningen baseras på svar från 9 854 personer mellan 18–89 år som deltagit i en webbpanel. Djurägarna fördelas på 2 119 kattägare, 1 555 hundägare och 562 smådjursägare. Resterande respondenter i undersökningen har inga djur.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.