Marknadsnyheter
Kiliaro AB publicerar bokslutskommuniké för 2021
Kiliaro AB (”Kiliaro”) publicerar härmed bokslutskommuniké för fjärde kvartalet (oktober – december) och för perioden 1 januari – 31 december 2021. Nedan följer en kort sammanfattning av bokslutskommunikén. Fullständig bokslutskommuniké finns tillgänglig på Kiliaros hemsida (https://kiliaro.com/sv/) samt som bifogad fil.
Fjärde kvartalet oktober-december 2021
• Användarbasen växte med 1 017 nya användare mot föregående period.
• Nettoomsättningen uppgick till 29,7 tkr (69,2 tkr).
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,2 MSEK (-6,6 MSEK).
• Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -2,4 MSEK (-6,6 MSEK).
• Resultat per aktie uppgick till -0,27 kr/aktie (0,05 kr/aktie).
Januari-december 2021
• Användarbasen växte med 24% på löpande 12 månader, (12 451).
• Nettoomsättningen uppgick till 157 tkr (169 tkr).
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6 MSEK (2,2 MSEK).
• Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -6,8 MSEK (-2,3 MSEK).
• Resultat per aktie uppgick till -0,77 kr/aktie (0,22 kr/aktie).
Väsentliga händelser under rapportperioden (Q4 2021)
Kiliaro först i världen att lansera bilddelning på en millisekund
Bolaget lanserade den 22 oktober 2021 fotodelningsfunktionen ”Live Sharing”, en unik funktion som Kiliaro står ensamma med och låter användare dela bilder/video med varandra i samma sekund som de tas.
Väsentliga händelser under rapportperioden (Q4 2021)
1,2 miljoner svenska studenter får obegränsad och gratis molnlagring
Mecenat, en av världens största digitala tjänster för kommersiella erbjudanden för studenter ingår ett samarbete med bildgalleri-appen Kiliaro. Samarbetet innebär att ca 1,2 miljoner svenska studenter på gymnasium och universitet får gratis tillgång till obegränsat lagringsutrymme i molnet med sitt Mecenat medlemskap.
Expansion till åtta marknader samtidigt
Den 1 december 2021 meddelade Bolaget att de växlar upp rejält och lanserar appen på åtta nya marknader. Målet med expansionen är att göra det enklarare för fler människor att kunna dela foto och video på ett mer privat sätt.
Övriga händelser efter rapportperioden
Etablering Turkiet
Turkiet är ett väldigt intressant land för en snabb användartillväxt. Bolaget har på kort tid tagit stora kliv i etableringen av Turkiet, där man anlitat två personer med lokal kännedom och erfarenhet av att etablera tech-bolag på den turkiska marknaden. Vidare ser bolaget stor potential att bygga sin framtida digitala organisation på plats i Turkiet. När tillväxtbolag i Europa och Norden har svårt att hitta utvecklare, har Kiliaro stora fördelar med den lokala närvaron för att rekrytera erfarna och kompetenta mobilutvecklare till en bråkdel av priset i Norden och Europa.
VD kommenterar
Vi har under det fjärde kvartalet fortsatt fokusera på den viktigaste parametern för oss i den fas vi befinner oss i – användartillväxt. Med anledning därav har vi bland annat etablerat närvaro i Turkiet som vi bedömer är en marknad som har de rätta förutsättningar för att vi snabbt ska få fotfäste. Parallellt har vi byggt vidare på vår tekniska plattform med förbättrade vertikaler för en ytterligare förhöjd användarupplevelse av appen. Vi kommer fortsätta prioritera användartillväxt framför konvertering till betalande kunder i detta skede, eftersom det handlar om att bygga en kritisk massa av användare innan vi ska fokusera på att konvertera dessa till betalande kunder. Timingen är rätt för Kiliaro och vi ser tydliga marknadstrender om hur användare söker sig från de publika plattformarna och letar efter tjänster där man kan vara mer privat och äger sin information.
Med anledning av ovan känns det mycket bra att vår användarbas fortsätter att växa med nästa obefintlig marknadsföring. Rullande 12 månader har den ökat med 24% dock från låga nivåer, med en i det närmaste obefintlig churn. Vi ser ett ökat användande hos målgruppen +35 år, som har familj och söker en tjänst där integritet är viktigt och att kunna vara mer privat i sin bilddelning, något som saknas i dagens publika sociala plattformar.
Innovativa funktioner och samarbeten
Lanseringen av ”Live-Sharing” funktionen var en milstolpe för oss att nå under 2021.
Med de sociala funktionerna har vi skapat en plattform för användarna att spara sina minnen, dela med sig av dem och interagerar runt dem, med fokus på integritet och privatdelning – ett levande fotogalleri. Nuvarande funktioner tillsammans med vårt nya användargränssnitt och kommande uppdaterade funktionaliteter kommer ytterligare förbättra användarupplevelsen och förenkla processen att dela privata bilder och filmer. Med foto som en av de vanligaste filtyperna som delas mellan personer, är vi övertygade om att vår organiska tillväxt kommer att öka i takt med att våra användare sprider tjänsten vidare till andra.
Under kvartalet har vi initierat flera samarbeten för att nå vår primära målgrupp och utvärdera olika marknadsaktiviteter för att samla på oss mer data och kunskap om hur vi på ett smart och kostnadseffektivt sätt kan nå fler användare. Vi ser att bland annat samarbeten med Mecenat och övriga nordiska studentnätverk som vi inledde under sista kvartalet 2021 är ett bra sätt för oss nå ut på till stor volym potentiella användare. Sedan lanseringen har vi genomfört ett antal kampanjer och bedömer att det fortfarande finns mer att hämta från dessa samarbeten och kommer försätta att initiera marknadsaktiviteter för att nå vår målgrupp.
Expansion till Turkiet, en perfekt marknad för snabb användartillväxt
Vi bedömer att Kiliaro har de rätta förutsättningarna och är rätt i timingen för att växa viralt. Turkiet, med 85 miljoner invånare, har betydande möjligheter för att få snabb spridning och växa användarbasen i ett land som har hög internetpenetration, hög andel smartphones per invånare, hög sociala medie-aktivitet och där efterfrågan på tjänster med integritet och att kunna vara mer privat ökat senaste åren. Vi har genomfört pilotstudier i Turkiet och ungefär samma insats förväntas ge tio gånger större resultat än utfallen vi får i Norden. Vi har därför beslutat att bygga en lokal närvaro genom två mycket erfarna konsulter, som har fått i uppgift att bygga bolagets operativa närvaro och etablera sälj och marknadsstrategin på marknaden. Expansionen till Turkiet skapar också för oss att rekrytera utvecklare med hög kompetens till en betydligt lägre kostnad än i andra länder Europa. Detta ger oss ännu mer muskler då vi kan växa snabbare i vår digitala organisation och snabbare få ut ny funktionalitet.
Elie Komo, VD
Kontakt
För mer information om Kiliaro, vänligen kontakta:
Elie Komo, VD, Kiliaro
Telefon: +46 (0)723 333 026
E-post: elie@kiliaro.com
Certified adviser
Svensk kapitalmarknadsgranskning AB
Telefon: +46 (0)11 32 30 732
E-post: ca@skmg.se
Kiliaro startades 2015 och erbjuder tjänst som förbättrar sättet vi delar privata bilder och organiserar innehållet på. Den sociala plattformen erbjuder unik funktionalitet i form av ”Live-sharing” av foto och video med tillhörande chattfunktionalitet, direkt i appen. Tillsammans med ett konkurrenskraftigt erbjudande av molnlagring med obegränsat utrymme samt höga krav på integritet och säkerhet, är Kiliaro här för att ta bildgalleriet för privatpersoner till nästa nivå. Kiliaro är noterat på Nasdaq First North Growth Market, med kortnamnet KILI.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke