Connect with us

Marknadsnyheter

Kindred Group plc – Delårsrapport januari – mars 2022 (ej reviderad)

Published

on

Kortsiktig motvind fortsätter men långsiktig optimism kvarstår

Kindred Group plc – Delårsrapport januari – mars 2022 (ej reviderad)

Första kvartalet 2022

  • Totala intäkter (B2C och B2B) uppgick till 246,7 (352,6) miljoner GBP
  • Spelöverskottet (B2C) minskade med 31 procent (29 procent vid oförändrade valutakurser) till 242,4 (352,6) miljoner GBP
  • Underliggande EBITDA minskade med 77 procent till 24,5 (106,0) miljoner GBP
  • Resultat före skatt uppgick till 7,6 (85,3) miljoner GBP
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,4 (72,6) miljoner GBP
  • Resultat per aktie uppgick till 0,03 (0,32) GBP
  • 1 927 590 aktier/depåbevis köptes till ett totalt pris om 194,6 miljoner SEK, eller 15,4 miljoner GBP
  • Fritt kassaflöde uppgick till -5,5 (90,1) miljoner GBP
  • Antal aktiva kunder uppgick till 1 377 317 (1 818 759)

Vd och koncernchef Henrik Tjärnström kommenterar delårsrapporten för första kvartalet 2022

”Under inledningen av 2022 har samhället återgått till det normala efter två års påverkan från covid-19, men idag bevittnar vi en oroande geopolitisk utveckling i Europa som leder till både osäkerhet och tragedi och kommer att kvarstå under överskådlig framtid. Det senare har haft en begränsad påverkan på Kindreds resultat för första kvartalet 2022, men vi ser en fortsatt påverkan från normaliseringen efter covid-19 på våra marknader, likaså från beslutet att stoppa aktiviteten på den nederländska marknaden under tredje kvartalet 2021.”

”Vår diversifierade produkt- och marknadsmix ger en relativ grad av stabilitet i koncernen vilket vi har sett vid flera tillfällen tidigare, inte minst under pandemin när sporten i princip upphörde under en tid. Exklusive Nederländerna har vår diversifierade portfölj uppvisat ett stabilt kasinoresultat under första kvartalet 2022, med en tillväxt på 1 procent från samma period föregående år trots tuffa jämförelsetal. Det har uppvägt en något mer rörlig sportbok som inledde starkt, men hade en svagare andra halva av kvartalet.”

”Upphörd aktivitet på den nederländska marknaden fortsatte att ha en kortsiktig påverkan på spelöverskottet, som landade på 242,4 miljoner GBP för kvartalet, i linje med fjärde kvartalet 2021 men avsevärt lägre än samma period föregående år. Samtidigt som denna tillfälliga intäktspress reducerar vår lönsamhet på kort sikt har vi fortsatt en mycket positiv långsiktig syn på avkastningen på  investeringar i vår teknikplattform och våra strategiska projekt, så som vår amerikanska expansion och den nyligen kommunicerade Kindred Sportsbook Platform.”

”Vi inledde vår transformationsresa för mer än tio år sedan och det är mycket glädjande att vi under de kommande månaderna närmar oss en av de sista stora milstolparna. En spännande tid ligger framför oss och jag har stor tillförsikt till den riktning vi tar genommed vårt långsiktiga fokus.”

Handelsuppdatering till och med 26 april 2022

Koncernens genomsnittliga dagliga spelöverskott till och med den 26 april 2022 var 37 procent (35 procent vid oförändrade valutakurser) lägre än det dagliga genomsnittet för hela andra kvartalet 2021.

Exklusive Nederländerna var koncernens genomsnittliga dagliga spelöverskott till och med den 26 april 2022 15 procent (13 procent vid oförändrade valutakurser) lägre än det dagliga genomsnittet för hela andra kvartalet 2021.

Sportbokens spelöverskott har påverkats negativt av en svag sportboksmarginal på endast 7,8 procent efter fria vad (jämfört med 10,7 procent i det andra kvartalet 2021), medan det genomsnittliga dagliga spelöverskottet i kasino och andra produkter har förblivit i linje med det dagliga genomsnittet för hela första kvartalet 2022.

Kindred Groups presentation av bokslutskommunikén och delårsrapporten

Idag torsdag den 28 april 2022 kommer Kindred Groups vd Henrik Tjärnström att hålla en webbpresentation på engelska kl. 10.00 (CEST) som direktsänds på https://www.kindredgroup.com/sv/kv12022.

För att deltaga i telefonkonferensen i samband med presentationen, välkommen att ringa:

Sverige: + 46 8 505 58 351

Storbritannien: +44 33 3300 9268

USA: +1 646 7224 957

Vänligen ring in i god tid för registrering. Efter presentationen kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor.

Informationen är sådan som Kindred Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-04-28 07:30 CET.

För ytterligare information:

Patrick Kortman, Director of Corporate Development & Investor Relations, +46 723 877 438

Linda Lyth, Investor Relations Manager, +46 767 681 337

ir@kindredgroup.com

 

Om Kindred Group 
Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, USA och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 2 000 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och medgrundare av IBIA, International Betting Integrity Association, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com  

Nasdaq Stockholm, KIND-SDB  

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Vardag med guldkant – Catarina Königs efterlängtade nya kokbok kommer i september

Published

on

By

Mästarnas mästerkock Catarina König bjuder på över 50 helt nya vardagsrecept i sin nya kokbok Vardag med guldkant som utkommer 5 september. Recepten är såväl lyxiga som enkla och snabba att laga. Fylld till brädden med matglädje och smarta tips lockar Catarina läsaren till att sätta guldkant på middagen alla dagar i veckan.

Catarinas matlagning kännetecknas av det där lilla extra som lyfter en rätt till något utöver det vanliga – något som också fått henne att bli en av Sveriges absolut mest populära matinspiratörer. I nya kokboken Vardag med guldkant bjuder hon in och inspirerar till att lyxa till vardagsmaten med enkla medel samtidigt som hon lär ut genvägar, planerar inköp och preppar matlådorna. Enkla recept med få ingredienser behöver inte betyda en tråkig vardagsmiddag, tvärtom – en liten twist kan förvandla vardagen till en fest!

I Vardag med guldkant delar Catarina även med sig av veckomenyer samt tipsar om smarta basvaror att ha i vardagsskafferiet, olika kökshacks och favoritredskap. Bland recepten återfinns snabba recept som Catarinas smakrika pasta limone och halloumistroganoff, och klassiska rätter som Chili con carne (eller sin carne för vego).

– Med den här kokboken känns det som att jag bjuder hem just dig och alla er som läser boken på vardagsmiddag. För det är precis de här rätterna som vi äter hemma hos oss. Middagarna mitt i veckan ska gå någorlunda snabbt, innehålla få ingredienser som är lätta att hitta i alla matvarubutiker och tillagningen ska förstås vara enkel och smidig, säger Catarina.

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller för förhandsläsning att kontakta: 
SCHYTTBERG PR: jenny@schyttberg.se | 0706-24 30 23

Catarina König vann Sveriges Mästerkock 2016 och blev decenniets mästerkock 2020. Hon är tv-kock i kökets middag. 
Catarina bor i Sigtuna med man och två barn. Vardag med guldkant är hennes femte bok.

ISBN 9789198698817 | matfotografier, recept och styling av Catarina König 
Vardag med guldkant utkommer 5 september.

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen utvidgar uppdraget om ett nationellt professionsprogram

Published

on

By

Regeringen utvidgar uppdraget till Skolverket om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Det innebär bland annat att Skolverket ska lämna förslag om hur professionsprogrammet kan innehålla ett fördjupande kursutbud för rektorer som med tiden kan ingå i en magister- eller masterexamen i skolledarskap.

– Professionsprogrammet ska bidra till att rektorer, lärare och förskollärare har bättre möjlighet till kompetensutveckling, att yrkena blir mer attraktiva och att undervisningens kvalitet utvecklas. Nu vill vi utöka möjligheterna ytterligare för rektorer att fortbilda sig, säger skolminister Lotta Edholm.

Skolverket har i uppdrag att ta fram insatser inom det natio­nella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare som kommer att träda i kraft den 1 januari 2025. Myndigheten ska bland annat ta fram innehåll i en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorers, lärares och förskollärares professionella utveckling.

Regeringen utvidgar nu uppdraget. Det innebär bland annat att Skolverket ska föreslå ändringar i den insats som idag benämns Fortbildning för rektorer, så att fortbildningen över tid ska kunna ingå i en magister- eller masterexamen inom skolledarskap. Myndigheten ska även föreslå hur insatser inom den nationella strukturen för kompetensutveckling bör kvalitetssäkras. Ändringen innebär också att upp­dragstiden för Skolverket förlängs till den 30 april 2024.

Sveriges Skolledare lämnade i mars 2023 in en skrivelse till Utbildningsdepartementet där förväntningar på det nationella professionsprogrammet presenterades. Beslutet om att nu utvidga uppdraget går i linje med Sveriges Skolledares förslag.

Kontakt

Christian Brundu, t.f. pressekreterare hos skolminister Lotta Edholm, 076-139 91 05, christian.brundu@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pripps Blå sjösätter ny reklamfilm i samarbete med artisten Alexander Järvi

Published

on

By

Nu är det dags för Pripps Blå att återigen hissa segel. Den 10 juni är det premiär för en ny reklamfilm från det ikoniska varumärket. Den unga och lovande musikartisten Alexander Järvi och hans låt Blå anemoner tonsätter den nya filmen från Pripps Blå Alkoholfri.

Efter ett drygt decennium seglar nu Pripps Blå ”in i rutan” igen. Den nya satsningen rullas ut från och med 10 juni och kommer att synas online och på sociala plattformar.  När Pripps Blå gör comeback är miljön återigen skärgården på västkusten, närmare bestämt Bohus-Malmön. I filmen får vi följa ett kompisgäng som välkomnar sommaren med bryggbad och skratt. Allt tonsatt av Järvis debutlåt Blå anemoner.

– Vi är stolta över att kunna presentera vår nya kommunikation och vårt nya samarbete med Alexander Järvi. Efter att ha seglat i bakvattnet i många år är det hög tid att hissa seglen och påminna om ett av våra mest folkkära och anrika varumärken som starkt förknippas med sommaren, säger Julia Torstensson varumärkesansvarig för Pripps på Carlsberg Sverige.

Pripps Blå fortsätter att vara ett av Sveriges mest älskade ölvarumärken och i våras uppdaterades designen där bland annat den symboliska pentagonen åter fått en central roll på förpackningen. Genom den nya kommunikationen och samarbetet med Alexander Järvi och Warner Music påbörjas resan mot att stärka varumärket och göra det mer relevant.  

Om Pripps Blå
Pripps bildades 1828 när göteborgaren Johan Albrecht Pripp började brygga sitt eget öl efter att ha blivit inspirerad från sina resor till Tyskland. Med genuin bryggartradition har Pripps bevarat och förfinat sin höga kvalitet. För många är Pripps Blå, som lanserades 1975, för alltid förknippad med svensk sommar och skärgård.

Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=U-o1Gy3QR1c

För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationsdirektör, Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48 E-mail:
henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.