Tanalys

Kiruna i tropikerna och Venice i snöstorm – resorna som tog en oväntad vändning

Precis som i den ikoniska julklassikern Ensam hemma 2: Lost in New York, där huvudpersonen av misstag hamnar på fel plats, får vi ibland ta del av berättelser då resenärer hamnar på fel plats än den avsedda.  Med julen och eventuella semesterresor i antågande kan dessa berättelser bjuda på såväl underhållande anekdoter som värdefull påminnelser om vikten av att dubbelkolla resedetaljerna innan avfärd.


View of Mountain Áhkká in Stora Sjöfallets national park, Jokkmokk. Foto: Tobias Hägg Download HERE

En färsk YouGov-undersökning genomförd av Visit Sweden visar att 8% av de tillfrågade har hamnat på fel destination när de rest.* Av 80 miljoner potentiella resenärer med Sverigeintresse, skulle närmare åtta miljoner personer av misstag kunna hamna på fel plats vid en tilltänkt Sverigeresa**.

De många gånger dråpliga reseförväxlingarna behöver dock inte bara leda till huvudvärk och frustration – de kan också bjuda på minnesvärda och oväntade upplevelser. Här följer några exempel från ovan nämnda undersökning, när resplaner tagit, eller kunde ha tagit, en oväntad vändning.

Se film där Sverige ansöker om varumärkesskydd här!

För att undvika framtida resemissar har nu Sverige, som första land i världen, ansökt hos EUIPO (European Union Intellectual Property Office) om att få varumärkesskydda ”Sweden” som destination. Resenärer har bjudits in att skriva under en namninsamling för att stödja varumärkesansökan och i samband med detta fanns även möjlighet att ge exempel på andra svenska originalskatter som borde varumärkesskyddas. Bland förslagen syntes fika (den uppskattade svenska kaffepausen), kanelbullar (den klassiska sötsaken som är del av fikan), friluftsliv (att ge sig ut i naturen för avkoppling, rekreation och återhämtning) och midsommar (blomsterkronor är ett måste).

För mer information om Visit Swedens ansökan om varumärkesskydd besök: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/

Ladda mer PRESSBILDER

* Källa: Målgruppsanalys höst 2024. Visit Sweden/YouGov. Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Visit Sweden. Under perioden 3 – 18 oktober 2024 har sammanlagt 1000 intervjuer, via internet, genomförts med män och kvinnor i åldern 20-70 år på respektive marknad (UK, US, DE, NL, FR, FI, DK, NO, SE)

**Källa: Visit Swedens Målgruppsundersökning 2024 https://corporate.visitsweden.com/kunskap/malgrupp/

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Exit mobile version