Stockholm, 30 oktober 2024 – Klarna, det AI-drivna globala betalningsnätverket och shoppingassistenten, utökar samarbetet med Worldpay, en av världens största betalningsleverantörer, för att möjliggöra för tusentals nya handlare att erbjuda Klarna till sina kunder.
Genom det fördjupade partnerskapet blir Klarna ett förvalt alternativ i kassan hos Worldpays globala handlarnätverk, parallellt med traditionella kortbetalningar. Worldpay, en av världens största leverantörer av betaltjänster, hanterade transaktioner till ett värde av 2,3 biljoner USD, motsvarande 23 biljoner SEK, under 2023 för över en miljon handlare världen över.
I takt med att konsumenter fortsätter att välja nya betalningsmetoder som passar deras olika köpbeteenden, har Klarna som mål att finnas i varje kassa. Samarbetet med Worldpay är ett steg i att förverkliga detta mål och omvandlar Klarna från ett ”alternativt” betalningsalternativ, som läggs till på begäran av en återförsäljare, till en bekväm standardmetod som återförsäljare förväntar sig.
Samarbetet med Klarna möter efterfrågan på smidiga digitala betalningar från både handlare och konsumenter. Klarna erbjuder flera betalningsalternativ, och 30 procent av alla köp slutförs med direktbetalningar, vilket visar på konsumenternas behov av snabba och enkla betalningssätt.
David Sykes, Chief Commercial Officer på Klarna: ”Vi vill att Klarna ska finnas tillgängligt överallt, i varje kassa, och för alla typer av köp. Vårt fördjupade partnerskap med Worldpay tar oss ett stort steg närmare vårt mål och gör Klarna till en självklar betalningsmetod för hundratusentals handlare.”
Pete Wickes, General Manager EMEA på Worldpay: ”Worldpays unika samarbete med Klarna understryker vårt engagemang för att erbjuda handlare innovation i stor skala för att skapa de bästa betalningsupplevelserna. Klarna ligger i framkant när det gäller att erbjuda nya sätt att betala. Vårt utökade samarbete kommer att stödja Klarnas omvandling till ett förstahandsval för globala handlare som vill förbättra kundupplevelsen och nå sin fulla potential i en konkurrensutsatt digital värld.”