Under torsdagen den 6 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2024 vid en härligt festfylld kväll i Blå hallen, Stockholms stadshus. Kvällen leddes av duon Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Annika Wickihalder och Vella, en smakrik galamiddag och förstås en hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade varumärke blev Talita följt av MAX Burgers, If Skadeförsäkring, Majblomman och McDonald´s. Byrån Åkestam Holst NoA Byrån kammade hem flest watt följd av NORD DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors.
100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta.
Totalt delades 30 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt.
Byråer med flest watt
700 watt Åkestam Holst NoA
325 watt NORD DDB Stockholm
225 watt Forsman & Bodenfors
Varumärken med flest watt
275 watt Talita
200 watt MAX Burgers
175 watt If Skadeförsäkring, Majblomman och McDonald´s
Alla vinnare i 100-wattaren 2024:
Employer Branding & Rekrytering
100-watt, Skills to Pay the Bills, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA
75-watt, DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick
50-watt, CO-CEO, Livsmedelsföretagen, ABBY.WORLD
Framsiktigt
100-watt, Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA
75-watt, Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors
50-watt, Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
Företag
100-watt, New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA
75-watt, Hej företagare!, SBAB, SBAB Inhouse
50-watt, Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors
Ideellt & Välgörenhet
100-watt, Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors
75-watt, Transferbomben, Barncancerfonden, Garbergs
50-watt, Tyvärr, Karlstad Stadsmission, Bulldozer
Internationellt
100-watt, We Do It Better, MAX Burgers, MAX Creative Studio
75-watt, If hjelper mye, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA
50-watt, The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs
Konsument
100-watt, If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA
75-watt, Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
50-watt, Länge leve jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm
Långsiktigt
100-watt, Äh nu tar vi helg, Willys, NORD DDB Stockholm
75-watt, Tack för att ni tar hand om oss, vi tar hand om er sen, KPA Pension, Bloomy Ideas
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
Samhälle & Opinion
100-watt, Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA
75-watt, Sexhandel AB, Talita, Åkestam Holst NoA
50-watt, Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker
Strategisk Design
100-watt, Framtid genom dåtid, Nordiska museet, Bold Scandinavia NoA
75-watt, Johnny’s Barbeque Buddies, O. Kavli AB, Silver
50-watt, The Intangible Feeling of Home, Qasa, Bold Scandinavia NoA
100-fattaren
100-watt, Familjen Jarny ställer om, E.ON, BBDO
75-watt, Det är inte för sent, Bris, First Lady Agency
50-watt, New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA
Partners:
JCDecaux, Bauer Media, Kantar, YouTube
Produktionspartners:
Awardly, Online Voices, TED Retorikstudio
För mer information vänligen kontakta:
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer
070-350 22 81, ulrika.strallhofer@sverigesannonsorer.se
Om 100-wattaren
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.
Om forskningen
100-wattarens effektdatabas är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet. Syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt.