Tanalys

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2024

Under torsdagen den 6 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2024 vid en härligt festfylld kväll i Blå hallen, Stockholms stadshus. Kvällen leddes av duon Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Annika Wickihalder och Vella, en smakrik galamiddag och förstås en hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade varumärke blev Talita följt av MAX Burgers, If Skadeförsäkring, Majblomman och McDonald´s. Byrån Åkestam Holst NoA Byrån kammade hem flest watt följd av NORD DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 30 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 

Byråer med flest watt 

700 watt Åkestam Holst NoA 
325 watt NORD DDB Stockholm 
225 watt Forsman & Bodenfors 
 

Varumärken med flest watt 

275 watt Talita 
200 watt MAX Burgers 
175 watt If Skadeförsäkring, Majblomman och McDonald´s 

 

Alla vinnare i 100-wattaren 2024: 

Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, Skills to Pay the Bills, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA 
75-watt, DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
50-watt, CO-CEO, Livsmedelsföretagen, ABBY.WORLD 

Framsiktigt 
100-watt, Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Hej företagare!, SBAB, SBAB Inhouse 
50-watt, Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Transferbomben, Barncancerfonden, Garbergs 
50-watt, Tyvärr, Karlstad Stadsmission, Bulldozer 

Internationellt 
100-watt, We Do It Better, MAX Burgers, MAX Creative Studio 
75-watt, If hjelper mye, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
50-watt, The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs 

Konsument  
100-watt, If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Länge leve jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktigt 
100-watt, Äh nu tar vi helg, Willys, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Tack för att ni tar hand om oss, vi tar hand om er sen, KPA Pension, Bloomy Ideas 
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Sexhandel AB, Talita, Åkestam Holst NoA 
50-watt, Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 

Strategisk Design 
100-watt, Framtid genom dåtid, Nordiska museet, Bold Scandinavia NoA 
75-watt, Johnny’s Barbeque Buddies, O. Kavli AB, Silver 
50-watt, The Intangible Feeling of Home, Qasa, Bold Scandinavia NoA 

100-fattaren  
100-watt, Familjen Jarny ställer om, E.ON, BBDO 
75-watt, Det är inte för sent, Bris, First Lady Agency 
50-watt, New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA 

Läs mer om alla vinnare

Partners:
JCDecaux, Bauer Media, Kantar, YouTube

Produktionspartners:
Awardly, Online Voices, TED Retorikstudio

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, ulrika.strallhofer@sverigesannonsorer.se

Om 100-wattaren  
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen 
100-wattarens effektdatabas är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet. Syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt. 

Exit mobile version