Connect with us

Marknadsnyheter

Konecranes Abp: delårsrapport januari-mars 2021

Published

on

KONECRANES ABP DELÅRSRAPPORT JANUARI-MARS 2021 28 APRIL 2021 kl. 8:30 EEST

Konecranes Abp: delårsrapport januari-mars 2021

STARK ORDERINGÅNG OCH REKORDHÖG FÖRSTA KVARTALS LÖNSAMHET

Detta meddelande är en sammanfattning av Konecranes Abp:s delårsrapport januari-mars 2021. Pdf-version av den fullständiga rapporten finns som bilaga till detta meddelande. Rapporten finns också på Konecranes webbsidor på adressen www.konecranes.com.

Siffrorna i rapporten är oreviderade. Siffrorna inom parentes avser samma period året innan, om inget annat anges.

FÖRSTA KVARTALET I KORTHET

– Orderingång 762,8 MEUR (737,0), +3,5 procent (+6,3 procent i jämförbara valutakurser), driven av ökad orderingång särskilt inom affärsområdet Hamnlösningar
– Avtalsbasens årsvärde inom Service ökade med 0,6 procent (+1,5 procent i jämförbara valutakurser) till 283,6 MEUR (281,9). Orderingången för Service var 255,2 MEUR (266,1), -4,1 procent (+0,1 procent i jämförbara valutakurser)
– Orderstocken var 1 866,7 MEUR (1 961,3) i slutet av mars, -4,8 procent (-4,0 procent i jämförbara valutakurser)
– Omsättningen var 704,0 MEUR (769,6), -8,5 procent (-6,0 procent i jämförbara valutakurser), omsättningen minskade inom alla tre affärsområden
– Justerad EBITA-marginal 8,0 procent (2,7) och justerad EBITA 56,2 MEUR (21,1). Vi fortsatte med vårt fokus på strategiska initiativ och kostnadshantering. Jämförelseperioden omfattade en stor projektkostnadsöverskridning inom Hamnlösningar och projektkostnader för processkranar inom Industriutrustning.
– Rörelsevinst 37,5 MEUR (7,8), 5,3 procent av omsättningen (1,0), omstrukturerings- och transaktionskostnader uppgick till 10,3 MEUR (4,3)
– Resultat per aktie (efter utspädning) 0,23 euro (0,14)
– Fritt kassaflöde 17,7 miljoner euro (53,8)
– Nettoskuld 569,2 MEUR (771,3) och skuldsättningsgrad (gearing) 47,4 procent (61,7)

UTSIKTER FÖR EFTERFRÅGAN UNDER ANDRA KVARTALET

De globala utsikterna för efterfrågan är förknippade med osäkerhet till följd av covid-19-pandemin.

I Europa och Nordamerika har den aktuella efterfrågemiljön inom industrikundssegmenten förbättrats och den närmar sig nivån före covid-19. I Asien och Stillahavsområdet har efterfrågemiljön börjat visa tecken på förbättringar även utanför Kina, men den ligger fortfarande på en lägre nivå än före covid-19.

Den globala containergenomströmningen fortsätter vara rekordhög och de långsiktiga utsikterna för containerhantering är överlag goda.

FINANSIELL STYRNING

Konecranes förväntar sig att omsättningen ökar helåret 2021 jämfört med 2020. Konecranes förväntar sig att helårets justerade EBITA-marginal förbättras jämfört med 2020.

NYCKELTALEN

Första kvartalet
1-3/2021 1-3/2020 Förändr % R12M
 
1-12/2020
Orderingång, MEUR 762,8 737,0 3,5  2 753,1  2 727,3
Orderstock vid periodens slut, MEUR  1 866,7  1 961,3 -4,8  1 715,5
Omsättning, MEUR 704,0 769,6 -8,5  3 113,4  3 178,9
Justerad EBITDA, MEUR 1 79,0 46,0 71,9 389,8 356,7
Justerad EBITDA, % 1 11,2 % 6,0 %   12,5 % 11,2 %
Justerad EBITA, MEUR 2 56,2 21,1 167,1 296,0 260,8
Justerad EBITA, % 2 8,0 % 2,7 % 9,5 % 8,2 %
Justerad rörelsevinst (EBIT), MEUR 1 47,8 12,1 296,1 260,6 224,9
Justerad rörelsemarginal, % 1 6,8 % 1,6 %   8,4 % 7,1 %
Rörelsevinst (EBIT), MEUR 37,5 7,8 381,0 203,5 173,8
Rörelsemarginal, % 5,3 % 1,0 %   6,5 % 5,5 %
Vinst före skatter, MEUR 26,6 16,1 65,8 180,9 170,3
Räkenskapsperiodens vinst, MEUR 18,4 11,5 60,0 129,8 122,9
Resultat per aktie, före utspädning, EUR 0,23 0,14 58,7 1,63 1,54
Resultat per aktie, efter utspädning, EUR 0,23 0,14 58,7 1,63 1,54
Räntebärande nettoskulder / eget kapital, % 47,4 % 61,7 %   46,1 %
Nettoskulder / Justerad EBITDA, rullande 12 månadersperiod (R12M) 1 1,5 2,2 1,6
Avkastning på sysselsatt kapital, % 0,0 % 0,0 % 8,9 % 8,3 %
Justerad avkastning på sysselsatt kapital, % 3 0,0 % 0,0 % 12,8 % 11,1 %
Fritt kassaflöde, MEUR 17,7 53,8 329,9 366,1
Medelantal anställda under perioden 16 738 17 023 -1,7   17 027

1) Utan justeringsposter. Se också not 10 i bokslutssammandrag
2) Utan justeringsposter och avskrivning av förvärvsallokeringar. Se också not 10 i bokslutssammandrag
3) Avkastning på sysselsatt kapital utan justeringsposter. Se också not 10 i bokslutssammandrag

 

VD OCH KONCERNCHEF ROB SMITH:

Konecranes inledde 2021 starkt. Bra prestanda och mer utmärkt verksamhet inom hela organisationen gav alla tiders högsta första kvartals justerade EBITA-marginal på 8,0 % och vårt tredje kvartal i följd med rekordstor lönsamhet. Stark orderingång under första kvartalet samt pågående utmärkt genomförande och bra drivkraft från strategiska initiativen ger oss en stabil grund för hela årets prestanda.

Även om osäkerheten på marknaden till följd av covid-19 inte är över, fortsatte marknadsklimatet som helhet att förbättras under första kvartalet jämfört med de föregående kvartalen. Aktiviteten var fortsatt hög inom hamnsektorn och den förbättrades även hos våra industrikunder. Till följd av detta ökade Konecranes orderingång för första kvartalet med 6,3 % på årsbasis i jämförbara valutakurser och inom alla tre affärsområden var orderingången antingen lika stor som eller större än året innan. Vi såg en bra ordertillväxt framför allt inom våra kortcykliga produkter, vilket bådar gott för helåret.

Covid-19, en mindre orderstock, tillgång på komponenter och brist på containrar påverkade negativt vår omsättning under första kvartalet, och omsättningen minskade med 6,0 % på årsbasis i jämförbara valutakurser. Omsättningen minskade inom alla tre affärsområden. Trots den minskade försäljningen redovisade vi alla tiders högsta första kvartals justerade EBITA-marginal på 8,0 %, drivet av bra prestanda, mer utmärkt verksamhet och effektiv kostnadshantering.

Orderingången för Service förbättrades med 0,1 % på årsbasis i jämförbara valutakurser under första kvartalet. Orderingången utvecklades positivt i EMEA och Amerika, men den släpar fortfarande efter i Asien och Stillahavsområdet till följd av covid-19. Service höll fortfarande sitt fokus på utmärkt verksamhet och kostnadshantering och med en justerad EBITA-marginal på 16,7 % gjorde affärsområdet sitt tredje kvartalslönsamhetsrekord i följd. Dessutom växte avtalsbasens värde med 1,5 % från fjolåret och 0,7 % från föregående kvartal i jämförbara valutakurser, vilket visar på resiliensen hos vår tillväxtmotor Service under pandemin.

Industriutrustnings externa orderingång ökade med 5,9 % i jämförbara valutakurser, främst tack vare komponentverksamheten. Omsättningen påverkades negativt av problem i leveranskedjan på grund av komponentbrist orsakad av covid-19 och fördröjd logistik. Den justerade EBITA-marginalen var 0,1 %, en förbättring på 4,1 procentenheter jämfört med fjolåret, drivet av fortsatt goda framsteg med våra strategiska initiativ, särskilt inom processkranar.

Inom Hamnlösningar fortsatte föregående kvartalets goda drivkraft beträffande beställningar och orderingången växte med 13,4 % från i fjol i jämförbara valutakurser. Gummihjulsportalkranar, mobila hamnkranar och lyfttruckar hade en stark orderingång för kvartalet. Hamnlösningar hade en bra början på året vad beträffar lönsamhet, och den justerade EBITA-marginalen var 7,5 %. Förbättrat genomförande av projektledning och kostnadshantering fortsatte och en del av den positiva utvecklingen av marginalen härstammade från en projektreservering som kunde upplösas då vi säkrat en förändring i leveranskonceptet till kunden.

Vår tillkännagivna fusion med Cargotec framskrider enligt planerna och fusionskontrollsansökningarna pågår. Tillsammans med Cargotec kommer vi att skapa en global ledare inom hållbara materialflöden. Fusionen ligger helt i linje med våra strategiska planer och tillväxtambitioner, och verkställandet förväntas ske den 1 januari 2022, förutsatt att alla villkor och myndighetsgodkännanden för verkställandet uppfylls. Fram till dess kommer bägge bolag att fungera helt separat och självständigt.

Under de kommande kvartalen förväntar vi oss att osäkerheten på marknaden fortsätter till följd av pandemin men vi har ändå uppdaterat våra utsikter för efterfrågan för andra kvartalet för att återspegla det förbättrade marknadsklimatet. Vi upprepar även vår finansiella styrning för 2021 trots utmaningar beträffande tillgången på komponenter, vilket påverkade omsättningen negativt under första kvartalet och kommer att fortsätta påverka verksamheten under andra kvartalet. Vi förväntar oss att omsättningen ökar under helåret 2021 jämfört med 2020, och baserat på våra tidigare prestationer och den pågående positiva verkan av våra strategiska initiativ förväntar vi oss att helårets justerade EBITA-marginal förbättras från 2020.

Även om pandemin fortsätter, står Konecranes på en stabil grund för tillväxt och framtida framgångar. Vi bibehåller vårt klara strategiska fokus och vårt åtagande för utmärkt verksamhet, hög prestanda och hållbarhet. Första kvartalet och de tidigare kvartalen har positionerat Konecranes väl inför framtiden.  Vi kommer att komma ut ur pandemin starka, på en ny nivå gällande förmåga och resultat.

INFORMATION FÖR ANALYTIKER OCH PRESS

En internationell videokonferens i realtid för analytiker, investerare och medier ordnas den 28 april 2021 kl. 10.30 EEST. Delårsrapporten presenteras av Konecranes VD och koncernchef Rob Smith och finansdirektör Teo Ottola.

Se pressmeddelandet från den 14 april 2021 för mer information om deltagande per telefon.

NÄSTA RAPPORT

Konecranes Abp planerar att publicera sin halvårsrapport för januari-juni 2021 den 28 juli 2021.

 

KONECRANES ABP

Kiira Fröberg
Direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Kiira Fröberg,
Direktör, investerarrelationer,
tfn +358 (0)20 427 2050

 

VIKTIGT MEDDELANDE

Fusionen och fusionsvederlagsvärdepapperen har inte och kommer inte att registreras enligt U.S. Securities Act och får inte erbjudas, säljas eller levereras inom eller till USA, utom i enlighet med ett tillämpligt undantag från, eller en transaktion som inte träffas av, U.S. Securities Act.

Informationen i detta meddelande är inte riktad till, eller avsedd för distribution till eller användning av, någon person eller entitet som är medborgare eller bosatt i eller på, eller befinner sig i eller på, någon plats, stat, land eller annan jurisdiktion där sådan distribution eller användning skulle strida mot lagar eller regler eller skulle kräva registrering eller tillstånd inom sådan jurisdiktion och det utgör inte ett erbjudande eller en inbjudan från eller på uppdrag av Konecranes eller någon annan person att köpa några värdepapper.

Informationen i detta meddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som är information om Konecranes nuvarande förväntningar och prognoser beträffande sin finansiella situation, verksamhetsresultat, planer, mål, framtida prestationer och affärsverksamhet. Dessa uttalanden kan inkludera, utan begränsning, eventuella uttalanden som föregås av, följs av eller innefattar ord som ”mål”, ”tror”, ”förväntar sig”, ”siktar mot”, ”avser”, ”kan komma att”, ”förutser”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”prognostiserar”, ”kommer att”, ”kan ha”, ”sannolikt”, ”bör”, ”skulle”, ”skulle kunna” och andra ord och termer av liknande innebörd eller negationen därav. Sådana framtidsinriktade uttalanden innefattar kända och okända risker, osäkerheter och andra viktiga faktorer utom Konecranes kontroll som skulle kunna förorsaka att Konecranes verkliga resultat eller prestationer blir väsentligt annorlunda än det förväntade resultatet eller prestationerna som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden. Sådana framtidsinriktade uttalanden baseras på ett flertal antaganden angående Konecranes nuvarande och framtida affärsstrategier och miljön i vilken det kommer verka i framtiden.

 

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2020 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har cirka 16 600 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Nasdaq Helsinki
Stora medier
www.konecranes.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.