Genom att erbjuda en digital koll av symptom på virussjukdomen covid-19 hoppas KRY tidigt kunna ta hand om oroliga patienter och minska trycket på vårdens personal.
Trycket på alla vårdaktörer i Sverige fortsätter att öka. Bara på KRY har antalet möten dubblerats från 1 februari till mars. Samtidigt är smittorisken hög och många patienter har frågor om sina symptom.
För att möta patienten redan innan ett samtal eller besök görs kan KRY-användare nu kolla sina symptom i ett formulär som ger rekommendationer och rådgivning på steg att ta. Det kan handla om egenvård, att fortsätta dagligen kontrollera symptomen eller ta vidare kontakt med vården. Även patienter som redan har diagnostiserats med covid-19 kan använda symptomkollen för att själv-monitorera sin hälsa och få råd om när vård bör sökas.
– Många patienter känner en oro kring att de har symptom som liknar de som förknippats med det nya coronaviruset. Genom ett frågebatteri om symptom och sjukhistorik kommer vi kunna ge rekommendationer på nästa steg att ta – redan innan patienten väljer att ta kontakt med en fysisk eller digital vårdgivare. Det blir en slags tidig triagering, som vi säger inom vården, säger Johan Flodin, medicinsk utvecklingschef, KRY.
Coronaviruset orsakar sjukdomen covid-19. Man kan testas positivt eller negativt för viruset med hjälp av ett labtest. KRYs symptomkoll ersätter inte ett läkarbesök eller ett labtest och ger inget definitivt besked om man är smittad av coronaviruset eller har fått covid-19. Kollen svarar på de frågor som är relaterade till de vanligaste symptomen som är kopplade till covid-19 – men inte andra infektioner. Tjänsten har utvecklats i samråd med KRYs medicinska rådgivare. Symptomkollen är personlig. Tjänsten är gratis.
Julia Levander
Pressansvarig
08-22 77 08
julia.levander@kry.se
KRY gör det möjligt för patienter att träffa läkare och psykologer via videosamtal. KRY kan hjälpa till med diagnos, recept, sjukintyg, remiss, provtagning eller medicinsk rådgivning. Idag erbjuder KRY patienter från hela landet vård på lika villkor under större delen av dygnets timmar med endast några minuters väntetid.
Taggar: