Tanalys

Kvartalsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 3, 1 juli- 30 september 2024

    

 

 

Kvartalsrapport EatGood Sweden AB

Kvartal 3, 1 juli – 30 september 2024

 

Rörelseintäkter: 1 190 (1 641) TKR  

Rörelseresultat: -1 419 (-822) TKR  

 

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024

 

 

 

Ökande försäljning under kvartal 3 där tidiga tecken på vändning börjar skönjas

Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1 190Tkr jämfört med 1 641Tkr motsvarande kvartal i fjol, en minskning med 27%. Jämfört med det andra kvartalet i år ökade dock försäljningen med 102 procent, från 589 Tkr till 1 190Tkr. Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på den svenska marknaden. Rörelseresultatet uppgicktill -1 419 Tkr (-822 Tkr 2023) vilket är en försämring jämfört med motsvarande kvartal 2023 och förklaras av den kraftiga inbromsning på marknaden som skett under året men där vi ser tecken till vändning och återhämtning. Bakom den minskade efterfrågan ligger höga räntor samt fortsatt hög inflation vilka medfört en avvaktande hållning på nyckelmarknader och lett till att investeringar som inte är absolut nödvändiga skjuts på framtiden. Inflationen, som nuförefaller ha planat ut, har i kombination med lågkonjunktur, lett till räntesänkningar på flera marknader, däribland den europeiska och amerikanska, vilket totalt sätt kommer underlätta för marknaden och ge en välbehövlig återhämtning och stimulans.

  

Likviditet/ekonomi

Förbättringen av försäljningen under kvartalet jämfört med det andra kvartalet i år, har påverkat vår likviditet positivt. Den ökade försäljningen har skett från befintligt lager vilket tillsammans med god bruttomarginal är avgörande för att skapa kassaflöde och uthållighet. Bolaget har i nuläget kundfordringar om 1,47Msek och gott hopp om nya affärer men på en förhållandevis trög marknad har vi ett likviditetsläge som är fortsatt utmanande. Vi har ett betalt lager avseende insatsvaror och färdigvarulager med Lightfry-enheter om 6,9Msek vilket har gett, och ger oss, flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling vilken snabbt kan förstärka vår kassa och förbättra vår likviditet. Bolaget arbetar för att hålla ett färdigvarulager som vid utgången av Q3 består av ett 10-tal Lightfry-enheter samt ytterligare ett trettiotal som är färdigställda till cirka 90 procent. Under kvartalet har bolaget amorterat ytterligare 133Tkr på skulden till ALMI som nu uppgår till 533Tkr.

 

USPH-introduktion på marknaden under september i Hamburg

I september hölls det en marinmässa i Hamburg där vår distributör gentemot den marina sektorn, Loipart, ställde ut bl.a en Lightfry-enhet. Vår enhet mötte ett mycket stort intresse från kryssningsrederier samt andra rederier, inte minst tack vare de stora fördelar den erbjuder när det gäller säkerhet, möjligheten att laga mer hälsosam mat samt det enkla handhavandet. I slutet av september genomfördes även en demonstration av Lightfry rörande just USPH-modellen för ett kryssningsrederi i Florida. Vår USPH-modell har sedan i våras fått ett nytt utförande avseende ugnsutrymmet samt en ny korg för tillagning av maten och vi har arbetat intensivt för att säkerställa alla funktioner. USPH-modellen är nu redo för marknaden och fokus ligger på försäljning av denna enhet till marina kunder. Efter kvartalet fick bolaget en order på en USPH-enhet för installation i en hamburgerrestaurang på ett kryssningsfartyg, vilket var den första ordern på en marin enhet som uppfyller USPH-standarden. Ordern är en tydlig bekräftelse på att vår produkt erbjuder en rad fördelar inom sektorn och nu är redo för en bred marknadsintroduktion.

 

Uppföljandeorder från FEM i Tyskland till US Army

Under kvartalet erhöll bolaget en uppföljande order från vår tyska distributörFEM på ytterligare Lightfry-utrustning till US Army i Italien. Ordern följde på tidigare beställningar av Lightfry-enheter från US Army i USA, Italien, Tyskland och Japan vilket är ett styrkebesked och bolaget satsar fortsatt på att öka försäljning och leveranser till den amerikanska armén som erbjuder en stor potential. Bolaget bedriver ett flertal aktiviteter för detta syfte, däribland ett arbete med att identifiera säljkanaler med goda ingångar gentemot US Army.

 

 

 

 

Marknader och utsikter – fortsatt optimism rörande Air Fry och LightfryCooking System

Huvudfaktorer och egenskaper som talar för Lightfry och luftfritering:

 

Många olika faktorer på marknaden indikerar att luftfritering blir nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Trenden mot mer hälsosam och bättre mat fortsätteratt driva en kraftigt ökad försäljning av luftfriteringsprodukter för hemmabruk. Utvecklingen underlättar vårt marknadsarbete och skapar ett ökat intresse för vår teknologi bland potentiella kunder – en mycket värdefull drivkraft för kommersiell luftfritering. Vi har fortsatt också en positiv syn på våra möjligheter på de viktiga marknaderna i USA, Kanada och Storbritannien samt den marina marknaden som alla erbjuder en mycket stor potential för Lightfry. Framåt fokuserar vi i princip allt vårt marknadsarbete på dessa marknader. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera kraftfullt på flera marknader parallellt. Vår utveckling i USA och även nu i Kanada och Storbritannien är centrala som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader (se vidare www.lightfryusa.com).

 

Marknadsföring -sociala media och mässor

Med ytterligareett flertal mässor inplanerade under de kommande åreni kombination med underliggande aktiviteter, är vi väl positionerade för att skapa försäljning långsiktigt. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av desamma. Syftet är att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida och kommande affärer, samt skapa en fortsatt generellt ökad kännedom omLightfry som produkt. Avseende sociala media och hemsidor så ligger det en plan för att öka aktiviteten successivt i dessa olika kanaler för att skapa ett intressant, relevant och aktuellt flöde.

– 

Ekonomi – resultaträkning i sammandrag, kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2024 i TKR

  

Q3 2024 Q3 2023
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, TKr 1 190 1 641
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -2 511 -2 402
Rörelseresultat före avskrivningar -1 321 -761
Avskrivningar -30 -22
Rörelseresultat efter avskrivningar -1 351 -783
Kursförluster -20 -29
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -1 371 -812
S:a Finanisella intäkter och kostnader -48 -9
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -1 419 -821

.

.

Resultaträkning i Sammandrag jan – sep 2024 2023
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, TKr 2 650 5 640
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -5 625 -7 344
Rörelseresultat före avskrivningar -2 975 -1 704
Avskrivningar -68 -68
Rörelseresultat efter avskrivningar -3 043 -1 772
Kursförluster -50 -29
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -3 093 -1 801
S:a Finanisella intäkter och kostnader -77 -18
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -3 170 -1 819

 

 

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2024, TKR

   

Q3 2024 Q3 2023
Anläggningstillgångar 74 182
Lager 6874 7024
Fordringar 1470 968
Kassa bank 1 2000
S:a tillgångar 8419 10174
Eget kapital 4281 7449
Krediter bank 1600 262
Kortfristiga skulder 2538 2463
S:a Skulder och 
Eget kapital 8419 10174
Soliditet 51% 73%

 

 

Ställning per 20240930 avseende:

Likvida medel inkl outnyttjad checkkredit          29Tkr  

Antal utestående aktier   19 471 077

Resultat per aktie(jan –sept)   -0,16 kr

 

 

  

KASSAFLÖDESANALYS
  3 kvartal 2024   3 kvartal 2023 
Den löpande verksamheten
Resultat efter finansiella poster –      3 169 930    –      1 818 671   
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m –           14 717                 67 500   
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital –      3 184 647    –      1 751 171   
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager –         685 447               928 567   
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar            999 349               723 411   
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder            520 227               184 798   
Kassaflöde från den löpande verksamheten –      2 350 518                 85 605   
Investeringsverksamheten
Förvärv av materiella anläggningstillgångar                     –                          –     
Avyttring av materiella anläggningstillgångar            103 000   
Kassaflöde från investeringsverksamheten            103 000                        –     
Finansieringsverksamheten
Nyemission                     –                          –     
Återbetalda aktieägartillskott                     –                          –     
Upptagna lån         1 771 633                        –     
Amortering av lån –         389 117    –         164 170   
Kassaflöde från finansieringsverksamheten         1 382 516    –         164 170   
Periodens kasssaflöde –         865 002    –           78 565   
Likvida medel vid periodens början            865 643            2 078 226   
Likvida medel vid periodens slut                   641            1 999 661   

 

 

Kommande informationstillfällen

 

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

25 februari 2025 Kvartalsrapport Q4, bokslutskommuniké 2024

 

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

 

Borås den 27 november 2024

EatGood Sweden AB

 

 

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

 

Exit mobile version