Tanalys

Kvinnoskap och hållbarhet i vardagen – det här handlar Ellos senaste kampanj om

Linnea Henriksson, Roshi Hoss och Karin ”Kajjan” Andersson dyker alla upp i den senaste Made by Women-kampanjen från Ellos. För fjärde gången lanserar Ellos en kampanj som helt fokuserar på kvinnoskap och ifrågasättande av normer i stället för en produktlansering. ”Som en stor mode- och inredningsaktör på den nordiska marknaden är det viktigt för oss att med jämna mellanrum släppa det kommersiella och våga fokusera våra kanaler på viktiga budskap som kvinnoskap, kroppspositivism och hållbarhet”, säger Anna Westlund, Creative Director på Ellos.


 

Att väva in känslosamma budskap i kommersiella kampanjer är inget nytt. Men att helt och hållet låta en stor kampanjsatsning fokusera på att ifrågasätta kroppsideal och samhällsnormer är inget vanligt – även om vi nu börjar vänja oss vid att se det från Ellos och deras koncept Made by Women. Höstens stora lansering följer två kvinnor, som spelas av Roshi Hoss och Karin ”Kajjan” Andersson, som båda två lär känna sina kroppar på nytt. Linnea Henriksson gör tolkningen av Ellos-låten ”Walk with me” – en upplyftande, peppande version som vi gärna lyssnar på hemma i vardagsrummet. Budskapet i kampanjen är stärkande och filmerna lämnar en med en känsla av samhörighet och hopp.

”Made by Women är vårt sätt att lyfta frågor kring kvinnoskap och kroppsideal. De frågorna genomsyrar allt vi gör på Ellos, i stort och smått, och här kan vi verkligen lyfta det budskapet. Med initiativet vill vi bryta trenden i det kommersiella narrativet om kvinnor – det är dags för oss i modebranschen att sluta redigera och retuschera kvinnors kroppar och berättelser för att i stället låta oss vara så som vi är”, säger Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

Nytt för Made by Women-konceptet är att hållbarhet har hittat in i narrativet, som tidigare bara fokuserat på kvinnofrågor. I filmerna får vi se kvinnornas liv berättade ur två produkters vinklar – en soffa och en jeanskjol.

”Vi ville lyfta värdet i det ordinära, i prylarna vi har i våra hem som vi kanske inte lägger så stor vikt vid. Vi vill uppmuntra till en mer hållbar konsumtion, en som vårdar och värnar om plaggen och möblerna som vi köper. Än så länge är hållbarheten subtil i den här typen av kommunikation från oss, vilket hänger ihop med det faktum att vi varken är bättre eller sämre än någon annan i branschen. Med tanke på FN:s senaste klimatrapport är det tydligt att det vi och vår bransch gör inte räcker till. Vi som bolag behöver därför växla upp vårt hållbarhetsarbete, i takt med att vi gör det kommer vi lyfta klimatet än mer i vår kommunikation. Även om det absolut viktigaste är vad vi faktiskt gör i praktiken, så vill vi använda våra kanaler till att prata om och belysa klimatfrågorna. Precis som att hela tiden ifrågasätta kroppsideal är klimatet en viktig fråga för oss som mode- och inredningsaktör”, säger Anna Westlund.

Kampanjen lanseras på tisdagen den 14 september och kommer finnas tillgänglig på Ellos site. Linnea Henrikssons låt finns att lyssna på i kampanjen.

För mer information, vänligen kontakta:  PR@ellos.se

Kampanjbilder: https://we.tl/t-dC0jnHJ7pa

Ellos är en ledande e-handelsaktör för mode, hem och skönhet i Norden. Varumärket Ellos är välkänt och vi har cirka 1,6 miljoner aktiva kunder. I nära relation med våra kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva erbjudanden. På ellos.se hittar du över 400 varumärken för den moderna kvinnan och hennes familj. För oss är kunden alltid i fokus.

ellos.se är den största e-handelsplatsen inom Ellos Group. För mer information om Ellos Group, besök gärna www.ellosgroup.com. Där kan du bland annat läsa mer om vår historia, vårt hållbarhetsarbete och vår vision. Där kan du också söka lediga jobb. Huvudkontoret finns i Borås där företaget grundades 1947.

Exit mobile version