Tanalys

Långresa på Göta kanal alltmer populärt

Stromma fortsätter att ha ett kraftigt bokningstryck efter pandemin. Många utländska turister står i kö efter att få uppleva Sverige och speciellt Göta kanal. Uppmärksamhet i TV och film kan ha bidragit till intresset.

Göta kanal har alltid varit en populär sightseeingtur för den utländska marknaden. Inför säsongen märks det framför allt på de längre resorna, 4-6 dagarsturer, där andelen utländska gäster är störst.  Särskilt högt är trycket att få åka längs med Göta kanal bland de tyska turisterna.

– Vi har en bra och kvalitativ produkt som lockar gäster från hela världen. Tyskarna har alltid varit en relativt stor målgrupp och nu har den tyska marknaden fått en extra injektion. Det har skett med hjälp av en dokumentärfilm om Göta kanal. Den sändes första gången för ett par år sedan och nu har den repriserats. Den charmar tyskarna rejält, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma som äger Göta kanal-bolaget.

Nytt för i år är dock att även svenskarna bokar de längre resorna.

– Det är alltid roligt när vi ser att turister vill tillbringa längre tid på våra resor. Den svaga kronan förstärker viljan att semestra här hemma, säger Peter Henricson.

Strommas kryssningsresor

Kryssning 2023
6 dagar Stora Sverigeresan +42 %
4 dagar Klassiska kanalresan +38 %

Bokningsläge jämfört med 2019, före pandemin

Störst ökning av turister – topplistan:

Land 2023
Tyskland +100%
Danmark +55%
Norge +51%
Sverige +47%

Bokningsläge jämfört med 2019, före pandemin

För mer information:

Peter Henricson, tel 070-894 76 33

Om Stromma
Stromma är den ledande leverantören av upplevelser inom sightseeing i Norra Europa med mål att ge varje enskild gäst minnen för livet. Dessa upplevelser fokuserar på sightseeingturer, underhållning och aktiviteter för turister, lokalbefolkning och företag. Stromma har en historia som går tillbaka till 1809, med en stark tradition av historiska och kulturella värden. Idag är Strömma verksamma på 15 olika destinationer; Amsterdam, Utrecht, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Berlin. Strommas varumärken inkluderar de välkända namnen Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Stromma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, men även unika upplevelser som Birka (Vikingastaden) och Vaxholms Kastell. Läs mer på www.stromma.com.

Exit mobile version