Tanalys

Länsförsäkringar Bank: Bokslutskommuniké 2024

”Länsförsäkringars bankverksamhet har under det gångna året varit fortsatt framgångsrik och uppvisar en stabil utveckling i en minst sagt osäker omvärldsmiljö. Vår tillväxtresa över tid gör att våra totala affärsvolymer nu överstiger hela 1 000 Mdkr, en milstolpe vi är stolta över att ha uppnått. I Sverige har inflationen under året sjunkit vilket har bidragit till att Riksbanken har levererat ett antal räntesänkningar. Förhoppningsvis kan fallande räntor få en positiv effekt på konjunkturen och den ekonomiska aktiviteten framöver.
Bolånemarknaden har präglats aven relativt låg aktivitet med begränsad marknadstillväxt och fortsatt hård konkurrens. Mot denna bakgrund är det glädjande att konstatera att vi varit framgångsrika och tagit näst störst andel av marknadstillväxten och därmed fortsätter ta marknadsandelar.
Utvecklingen inom sparande har även den varit mycket stark, präglad av en god volymtillväxt med betydande inflöden i våra fonder tillsammans med en framgångsrik förvaltning. Det är mycket glädjande att vi under året kan uppvisa det näst största nettoinflödet av samtliga fondbolag i den svenska marknaden. Inlåningen har varit stabil med en tillväxt under det andra halvåret.
Vår starka volymtillväxt kan mycket tillskrivas länsförsäkringars starka lokala förankring och vårt kundfokus. I september publicerade Svenskt Kvalitetsindex sin årliga kundnöjdhetsundersökning avseende banker och vi kan med glädje konstatera att vi bland privatkunderna har den högsta kundnöjdheten av de namngivna aktörerna. Även inom sparande är kundnöjdheten stark och vi är nu på tredje plats inom sparandeområdet Vi är övertygade om att den höga kundnöjdheten är en av orsakerna till att vi framgångsrikt kunnat fortsätta växa bankverksamheten.
Den goda tillväxten inom våra affärer avspeglar sig också i ett fortsatt stabilt resultat. Provisionsnettot utvecklades starkt under året och fortsätter att diversifiera våra intäkter och kompenserar till stor del för ett lägre räntenetto.
Vår kreditkvalitet är fortsatt mycket god och vår finansiella ställning i övrigt stark. Vi håller en hög utvecklingstakt och arbetar ständigt med att säkerställa ett relevant och attraktivt erbjudande för kunderna. Vi har under kvartalet fortsatt det viktiga arbetet med att stärka kundskyddet och motverka bedrägerier, vilket tyvärr utgör ett allt större samhällsproblem. Jag känner en stor stolthet över det arbete som medarbetarna gör såväl i banken som lokalt. Sammantaget står vi starka och kan lägga allt fokus på att skapa trygghet och möjligheter för våra kunder.”, säger Sven Eggefalk, verkställande direktör, Länsförsäkringar Bank

Perioden i korthet, koncernen:

 

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2023.
*  Utlåning till allmänheten exklusive placeringar i Riksgälden och liknande poster.

** Avser 30 september 2024.
 

Läs mer

https://www.lansforsakringar.se/finansiellt-bank/

 

 

För ytterligare information kontakta:
 

Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 414 37, 070-240 47 04

 

Martin Rydin, CFO Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 412 79, 073-964 28 23

 

Andreas Larsson, Investor Relations Länsförsäkringar Bank AB,
010-498 70 29, 0720-84 36 34

 

Denna delårsrapport innehåller sådan information som Länsförsäkringar Bank AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2025 kl. 12.00 svensk tid.

  
Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Taggar:

Exit mobile version