Tanalys

Lantmännens hyllning till jorden vinner kommunikationspris för tredje året i rad

Lantmännen kammade under gårdagens 100 wattaren-gala i Stockholms stadshus hem pris för effektfull kommunikation i kategorin Konsument med reklamkampanjen ”Länge Leve Jorden”.

Tävlingen 100-wattaren, en av branschens mest ansedda och prestigefyllda, har premierat kommunikation med bevisad effekt sedan 1990. Bakom 100-wattaren finns såväl forskning som samarbete mellan Sveriges Annonsörer och andra aktörer.

Lantmännen fick en utnämning i kategorin Konsument. I denna kategori tävlar bidrag med kommunikation riktad till konsumenter och som har till syfte att bygga varumärke och skapa ökad affärsnytta. Kategorin präglades av hård konkurrens med hela 22 nominerade bidrag i finalen.

– Att vi får en utmärkelse i år igen är ett fint kvitto på att vår kommunikation med utgångspunkt i ett livskraftigt lantbruk och bra mat fortsätter att nå en bred publik och förstärker bilden av Lantmännen. Det är genom vårt ansvarstagande i hela värdekedjan från jord till bord som vi bygger trovärdighet för vår kommunikation, säger Frida Tydén, Senior Vice President & Head of Communications & Marketing, Lantmännen.

Juryns motivering: En kampanj som sticker ut i en reklamvärld där mycket ser likadant ut, lyckas detta varumärke bygga stark grund för flera av deras produkter utan att ens nämna dem. Den driver inte bara nyfikenhet utan också köpvilja samt effekt hos en bred målgrupp. Länge leve ett klassiskt varumärkesbyggande som skördar framgång för många framöver!

– Jättekul, verkligen! Att vinna i 100-wattaren för tredje året i rad är ett kvitto på att vårt reklamkoncept skapat varaktig effekt för Lantmännen-varumärket och i förlängningen för våra verksamheter. Det kanske främsta beviset på den effekt vi uppnått är våra förtroendesiffror för Lantmännen, som under 2024 nådde 79% – det högsta förtroendet sedan vi påbörjade våra mätningar 2011, säger Mark Robinson, Director Group Brand & Marketing, Lantmännen.

2023 tog Lantmännen en förstaplacering i kategorin “100-fattaren” och tredjeplats – 50 watt – i kategorin Företag. 2022 tilldelades kampanjen till en tredjeplats – 50 watt – i kategorin Företag.

Mer information
– Reklambyrå för kampanjen ”Länge Leve Jorden” från Lantmännen var Nord DDB.
– Tävlingen 100-wattaren består av tio kategorier som sträcker sig över olika områden.
– Kategorierna är konsument, företag, samhälle & opinion, ideellt & välgörenhet, strategisk design, employer branding & rekrytering, långsiktigt, framsiktigt, internationellt, och 100-fattaren.
– I tävlingen delas det ut en 100-wattare (”Guld”), en 75-wattare (”Silver”) och en 50-wattare (”Brons”) i respektive kategori.

Vid frågor, kontakta gärna:

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com

Exit mobile version