Tanalys

Lärarförbundet kräver regleringar på gymnasiet

Nu är landets gymnasieelever och lärare tillbaka på skolorna. Vilken verklighet de möts av varierar mellan kommuner och också mellan skolor. – Det krävs centrala regleringar för att säkerställa kvalitet, en god arbetsmiljö och hållbara förutsättningar. Gymnasielärarna måste få förutsättningar att vara lärare, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand. 

 Gymnasieskolan ska möjliggöra utveckling oavsett elevernas bakgrund och socioekonomiska omständigheter, men så ser det inte ut i dag. Att var femte gymnasieelev inte tar examen inom tre år är ett underbetyg till likvärdigheten inom svensk skola.

– Det är högst anmärkningsvärt att våra politiker inte gör mer för att se till att alla elever kan ta sin gymnasieexamen. Det krävs ett nationellt grepp där staten tar ett större ansvar för elevernas situation och för lärarnas förutsättningar att göra sitt jobb, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Ett modernt samhälle förutsätter en god utbildning. Det omöjliggörs i dag av att lärarna inte får ägna sig åt sitt kärnuppdrag. Lärarförbundet kräver tydliga insatser för att minska arbetsbelastningen och höja kvaliteten: reglera undervisningstiden, planeringstiden och undervisningsgruppernas storlek.

– Skolan lider av en kortsiktig styrning och dras med en finansieringsskuld som sträcker sig långt tillbaka i tiden. I stället för kvalitetssatsningar på mindre klasser, minskad dokumentation och mer planering får lärarna betala priset för politikernas brist på långsiktighet genom att undervisa fler elever, dokumentera mer och springa fortare, säger Johanna Jaara Åstrand.

I dag finns det ingen nationellt reglerad maxgräns för undervisningstiden eller för antalet elever som en lärare kan undervisa. Det saknas också en minimigräns för hur mycket planeringstid som en lärare garanteras för att förbereda sina lektioner. 

För mer information, kontakta pressjouren på:

08-737 69 02

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

Exit mobile version