Tanalys

LEGO gruppen och Formula 1® kör full gas med nytt varumärkessamarbete

Billund, Danmark, 18.09.2024: Idag meddelade LEGO gruppen och Formula 1 ett nytt, flerårigt partnerskap som syftar till att knyta entusiasmen för LEGO® till världen av Formula 1 och föra samman två globala fanbaser.

Partnerskapet kommer att starta 2025, med fan zone-aktiviteter vid Grands Prix och en mängd engagerande innehåll i LEGO gruppens digitala plattformar för fans och familjer att ta del av. Data visar att F1 de senaste åren har sett en enorm tillväxt bland yngre fans – med mer än fyra miljoner barn i åldrarna 8-12 som nu aktivt följer sporten i EU och USA, medan 40 % av följarna på Instagram nu är under 25 år gamla.

En mångsidig portfölj av nya produkter från LEGO kommer att återskapas av team från Formula 1 i klossform och LEGO för fans av F1 och byggare av LEGO. Detta inkluderar produkter från LEGO® DUPLO® för förskolebarn, och set för barn i alla åldrar, samt tonåringar och vuxna byggare.

Kommande aktiviteter 2025 kommer ha fokus på att föra fans närmare världarna av innovation, teknik och ingenjörskonst genom byggande av LEGO, med interaktiva fan zone-aktiviteter under hela säsongen för fans att uppleva, samt produkter som firar sportens ingenjörsmässiga och tekniska arv.

Fans kommer att kunna djupdyka i top speed racing, kloss för kloss, när de återskapar spännande ögonblick och ikoner från banan, depån och garagen i LEGO, klossform: vilket ger en möjlighet att sätta sig bakom ratten och uppleva komplexiteten i elitmotorsport på ett helt nytt sätt.

Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Gruppen, säger: ”LEGO gruppen har en stolt historia av att ha återskapat många bilar från F1 i klossform av LEGO tidigare. Vi tror att detta nya partnerskap, genom lek med LEGO och byggande, kommer att hjälpa till att föra denna sport ännu närmare alla fans. Det kommer att göra det möjligt för dem att fira sin passion för sporten på mer uppslukande och spännande sätt och de kommer att få se kraften i LEGO, den kreativitet och fantasi som ytterligare förstärker spänningen i F1. Vi ser fram emot att avslöja allt som detta spännande partnerskap har att erbjuda både livslånga och nya varumärkesfans av Formula 1 och LEGO, både hemma och på banan.”

Emily Prazer, Chief Commercial Officer på Formula 1, säger: ”LEGO har väckt en gnista av kreativitet och byggpassion hos miljontals barn och vuxna världen över. Genom detta partnerskap kommer fansen att kunna återskapa och omtolka världen av Formula 1, kloss för kloss, och djupdyka i mekanikens och teknikens komplexa värld genom lek. Vi ser fram emot att tillföra dramat och spänningen i Formula 1 till LEGO gruppens passionerade nätverk av byggare och ge våra fans ett nytt sätt att njuta av sporten med sina vänner och familj.”

Inför den kommande 75-årsjubileet av FIA Formula 1 World Championship kommer LEGO gruppen att vara närvarande vid nyckellopp under hela 2025 års kalender, för att tillföra lek till paddocken för F1 som aldrig förr.

Fans bör hålla utkik efter det fullständiga partnerskapet, inklusive produkter, upplevelser och innehåll som kommer att rulla ut från depån under 2025 FIA Formula 1 World Championship.

För mer information, besök LEGO.com/F1

– SLUT –

Noteringar till redaktören
För mer information, vänligen kontakta: media@LEGO.com.

Om LEGO gruppen
LEGO gruppens uppdrag är att inspirera och utveckla morgondagens byggare genom lekens kraft. LEGO System in Play, som består av klossar från LEGO, gör det möjligt för barn och fans att bygga nytt och bygga om allt de kan tänka sig.

LEGO gruppen grundades i Billund, Danmark, 1932 av Ole Kirk Kristiansen, och namnet härstammar från de två danska orden LEg GOdt, som betyder ”Lek bra”. Idag är LEGO gruppen fortfarande ett familjeägt företag med huvudkontor i Billund. Företagets produkter säljs nu i mer än 120 länder världen över.

För mer nyheter från LEGO gruppen, information om våra ekonomiska resultat och vårt ansvarstagande, vänligen besök www.LEGO.com/aboutus.

Om Formula 1 gruppen
Racing med Formula 1® började 1950 och är världens mest prestigefyllda motorlopp och den mest populära årliga sportserien. Formula One World Championship Limited är en del av Formula 1® och har de exklusiva kommersiella rättigheterna till FIA Formula One World Championship™. Formula 1® är ett dotterbolag till Liberty Media Corporation (NASDAQ: LSXMA, LSXMB, LSXMK, FWONA, FWONK, LLYVA, LLYVK) knutet till Formula One gruppen tracking stock. Logotypen för F1, logotypen för F1 FORMULA 1, FORMULA 1, F1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX, PADDOCK CLUB och relaterade varumärken är varumärken som tillhör Formula One Licensing BV, ett företag inom Formula 1. Alla rättigheter förbehållna.

Taggar:

Exit mobile version