Connect with us

Marknadsnyheter

LEGO-vurmen sveper in i barnens värld på Viking Lines fartyg

Published

on

På sommaren reser ända upp till tio gånger fler barn med Viking Lines fartyg än på vintern. I semestertider fokuserar fartygsunderhållningen därför på familjens småttingar, och fartygens konferenscentrum förvandlas till äventyrsland. I sommar får skeppskatten Ville Viking och bollhavet konkurrens från lanseringen av LEGO Ninjago®-produktnyheter.

När semestersäsongen börjar blir antalet barn och unga på Viking Lines fartyg ända upp till tio gånger större än under vintermånaderna. Därför förvandlas konferensavdelningarna på alla Viking Lines fartyg senast i mitten av juni till Ville Viking Adventure Island-äventyrsland för barn, och en betydande del av kryssningsprogrammet och underhållningen riktar sig till barn och unga.

”Barn är roliga och levnadsglada kryssningsgäster, och fartygsresan är ofta en upplevelse som de länge har sett fram emot. Vi vill förstås ta särskilt väl hand om våra framtida kunder. Vi håller fortlöpande koll på bokningsläget, och om vi ser att det kommer många barnfamiljer till någon viss avgång, avdelar vi mer personal som kan underhålla barnen och ungdomarna, och ordnar mer program som riktar sig till unga passagerare. När barnen trivs ombord brukar oftast också föräldrarna göra det”, säger Niklas Haapalainen, kryssningsvärd på Viking Glory.

De minsta passagerarna väntar med stor spänning på att få träffa Ville Viking. Man kan stöta på skeppskatten i fartygets korridorer eller på däck, men också se honom leda gympa eller dansa disco med barnen. Figurerna i den nyutkomna boken Ville Viking och det magiska armbandet vaknar till liv i Adventure Island.

”Ville Viking är en superstjärna, och att få träffa honom är resans höjdpunkt för många barn. Kring honom flockar sig lika många fans som kring någon finländsk toppartist!”

En annan sak med klassisk känsla är sommarens nyhet, temarummet som byggts upp kring lanseringen av LEGO Ninjago-produktnyheter. I sommar har alla Viking Lines fartyg ett LEGO Room.

”Det klassiska varumärket har fått ett uppsving den senaste tiden, också på grund av den populära tv-serien. LEGO-rummen är ett bra tillskott till vårt programutbud för barn: där kan de tillbringa tid med att spela och bygga”, säger Mikael Panelius, underhållningschef på Viking Line.

Under det gångna året har man på Viking Line särskilt satsat på att förbättra de ungas kryssningsupplevelse. Man har noga analyserat responsen från passagerarna och projektchef Niklas Haapalainen har lyssnat på de unga passagerarnas önskemål på olika fartyg.

”Ungdomar upplever på många ställen att de inte är så välkomna. Vi vill göra tvärtom och erbjuda dem platser där de kan hänga och ha roligt och träffa nya kompisar – och där det garanterat finns tillräckligt många uttag för att ladda telefoner. Alla fartyg har också ett Game Room med spel, och dessutom ordnas det ledarledda lekar och tävlingar av olika slag.”

Viking Lines sommartips för barn och unga

  1. Ville Viking. Barnens ständiga favorit. Man kan stöta på honom och hans vänner i fartygets korridorer, på däck eller i Adventure Island. Andra boken om Ville Vikings äventyr har nyss kommit ut och finns att köpa på Viking Lines fartyg. Till barnpassagerare går det också att köpa Ville Vikings armband, som ger dem tillgång till så mycket läsk, saft och juice som de bara orkar dricka. 
  2. LEGO® Room. Ett temarum som erbjuder sysselsättning för 5–12-åringar: där kan man bland annat bygga med LEGO Ninjago-produktnyheterna.
  3. Spelnyheten Sisyfox. Ett nytt interaktivt spel där skärmen styrs med världens största spelkontroll, en pilatesboll som är 120 cm i diameter.
  4. Dockmusikal: Tidsmaskinsäventyret. En spännande dockteaterföreställning för yngre barn. Dockmusikalen utnyttjar mörker och ljus, och för de allra minsta åskådarna är det därför tryggast att se den tillsammans med en förälder. 
  5. Handledda aktiviteter. Personalen på Viking Lines underhållningsavdelning leder program och tävlingar av olika slag för barn och unga, från godisbingo till limbotävlingar och från Ville Vikings godnattsagor till minigolf.

Mer information:

Mikael Panelius, underhållningschef på Viking Line

mikael.panelius@vikingline.com, tfn +358 400 533 303

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Umeå, 20 april 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”) publicerar årsredovisning och revisionsberättelse för 2023 enligt bilaga. 
 
 
För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 
 
Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

 
 
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.