Connect with us

Marknadsnyheter

LightAir: Årsredovisning 2021

Published

on

(NGM: LAIR)

LightAir Årsredovisning 2021

VDs kommentar

Ett starkare 2020, till stor del drivet av coronapandemin, efterföljdes av ett 2021 med en något stagnerad efterfrågan.

Under   2021 fullföljdes en strategisk justering med inriktning mot Professional Solutions (de kommersiella och industriella B2B-segmenten), med initialt fokus på främst kontor och skolor. Därutöver startade bolaget en aktiv strategi avseende kompletterande förvärv vilka kan stärka LightAirs försäljningskanaler och förmåga inom just Professional Solutions. Under första halvåret 2022 har verksamheten därefter utökats, då vi nu efter genomfört förvärv har en betydligt bredare produktportfölj och upparbetade försäljningskanaler inom dessa prioriterade områden. 

I mars 2022 genomförde vi ett förvärv av Cair AB (numera LightAir Industrial AB), inklusive dess finländska filial. Förvärvet bidrar väsentligt till LightAirs försäljning och tillför aktiva abonnemang som kontinuerligt genererar kassaflöde samt stärker LightAirs finansiella position för framtiden. Abonnemangsbasen i Finland är utspridd på kunder inom sjukhusmiljö, kontorsmiljö samt en bred variation av industriella verksamheter. Genom förvärvet tog vi även över en produktionsenhet med mycket hög kompetens inom luftrening och produktion.

Vi har redan nu sett synergieffekter av produktionsverksamheten i Åkersberga, där utveckling av nya och förbättringar av befintliga produkter snabbt bidrar till bättre och mer kostnadseffektiva lösningar. Vi har även flyttat hem en del av tillverkningen som tidigare utfördes i Kina. Sammantaget skapar detta såväl kostnadsbesparingar, minskade ledtider, förbättrad produktutveckling som minskad miljöbelastning.

Utmaningar och likväl  lovande strategisk omställning
År 2021 har i övrigt varit utmanande i luftrenarbranschen, så även för LightAir. Efter en markant ökad efterfrågan i luftrenarbranschen i samband med pandemins utbrott under första halvåret 2020 avtog efterfrågan under senare delen av året. Fraktkostnaderna skenade samtidigt gentemot tidigare oanade nivåer. Parallellt med detta skapades ytterligare utmaningar genom kostnadsökningar inom råmaterial och metaller samt begränsad tillgång på elektroniska komponenter. 

Under året infördes kontinuerligt olika coronarestriktioner, vilka påverkat oss och begränsat våra försäljningsmöjligheter och aktiviteter till följd av folktomma kontor. Detta är inte något unikt för Sverige utan samma mönster ses även i flera länder på vår världsmarknad. Många av våra internationella distributörer byggde även upp stora lager under 2020, vilket har inneburit en fördröjning av nya order under 2021. Sammantaget har detta resulterat i en svag orderingång och försäljning under 2021, vilket också lett till de åtgärder bolaget sjösatt och intensifierat, bland annat inom förvärv och omfokusering.

LightAir har beslutat om en långsiktig och strategisk omfokusering mot Professional Solutions. LightAirs luftrenarteknologi kommer mer till sin rätt inom detta segment då våra konkurrensfördelar är överlägsna avseende energieffektiv luftrening och med branschens lägsta Life Cycle Cost (LCC). Värdet av bolagets produkter och egenskaper förmedlas starkast inom detta B2B-segment och kommer att tillföra långsiktig stabilitet och lönsamhet. Under 2021 har det kommersiella segmentet utvecklats positivt, trots motvinden som coronarestriktionerna innebar främst under sista månaderna. I takt med att allt fler skolor och kontor nu öppnar upp i pandemins efterdyningar förväntar vi oss en återupptagen positiv trend.

Abonnemangsförsäljning ger initialt en lägre fakturering, men ett betydligt högre värde över abonnemangens livslängd jämfört med motsvarande antal sålda produktenheter. Med ett större fokus på abonnemang påverkas LightAirs fakturering initialt negativt, men ger över tiden en ökad stabilitet genom starkare löpande intäkter med högre lönsamhet från befintliga och nya abonnemang.

Vi fortsätter även, tillsammans med våra distributörer, vår internationella expansion på flera marknader i framför allt Europa, där Tyskland och Storbritannien är våra initialt prioriterade nyckelmarknader utanför Norden.

Bredare produktportfölj och ventilationsprojekt
Utveckling av ett flertal produkter anpassade för kundsegment konsument, kommersiell och industriell fortgår. Att kontinuerligt bredda och förfina produktprogrammet är av största vikt för LightAirs framtida tillväxt. Samtidigt är utvecklingsprojektet av tvättbara filter inne i sin slutfas men har tyvärr blivit något fördröjt på grund av nedstängningar i Kina. Avsikten är att filtret fungerar under hela produktens livslängd och ej behöver bytas ut för bibehållen effektivitet. Detta är en viktig del mot mer hållbara lösningar för produkter inom luftrening.

Vi arbetar även med ett ventilationsprojekt där vi konstruerat en filtreringsutrustning baserade på CellFlow-teknologin. Lösningen fokuserar på att rena inkommande luft i fullflöde gällande pollen, partiklar, virus, bakterier etc. Avsikten är att under det kommande året installera detta  i relevant applikation hos kund för vidare test och utvärdering.

Sammanfattningsvis fortlöper LightAirs strategiska omställning enligt plan och tillväxtstrategin ser positiv ut framåt trots de negativa omständigheter som har påverkat verksamheten under 2021. Förvärvet av Cair AB tillsammans med ovan nämnda åtgärder, initiativ och satsningar bedöms ge en väsentlig positiv effekt på kassaflöde och resultat under kommande år. Våra samlade teknologier ligger väl i tiden och har grundläggande konkurrensfördelar, inte minst på de strategiskt utvalda marknader vi framgent fokuserar på.

Kortsiktigt har omställningen till ökat fokus på abonnemangsförsäljning påverkat LightAir negativt redovisningsmässigt, men på sikt handlar det om ökad stabilitet och lönsamhet vilket den finska filialen är ett utmärkt exempel på. Ökat fokus får också det industriella segmentet tack vare de industriella produkternas överlägsenhet avseende energiförbrukning, reningskapacitet samt ljudnivå som utgör en viktig grund för att bygga en marknadsledande roll.

LightAir framåt
Eftersom marknadens kunskapsnivå idag är högre än tidigare, kan vi med det unika LightAir Health+ konceptet erbjuda den kommersiella marknaden en minskad smittspridning när vi sakta återgår till det nya normala. Fortsättningsvis ökar även vårt industriella erbjudande våra marknadsytor och potential.

Vår ökade fokusering och inriktning mot Professional Solutions är en strategisk anpassning till där vår teknologi har än större komparativa fördelar att lyfta fram. Med en betydligt bredare produktportfölj fortsätter vi under 2022 med tillförsikt och gott självförtroende. Marknaden har fått ökad medvetenhet om betydelsen av ren luft för människors hälsa och därigenom behovet av maskinell utrustning för att säkerställa hög produktivitet och tillgänglighet i verksamheten.

Förstärkningar inom försäljningsnätverk
I Sverige och Finland har vi numera egen personal som aktivt bearbetar marknaden tillsammans med återförsäljare och agenter. I LightAirs strategiska plan ingår att vi skall växa tillsammans med lokala partner på marknader för att uppnå resultat på ett resurseffektivt sätt. Arbetet med att utveckla och utöka antalet samarbetspartner är i fokus och här ser vi förbättrade möjligheter med ett bredare produktsortiment vilket vi nu kan erbjuda. I försäljningsnätverket förs ett flertal dialoger med nya presumtiva partner både i distributörsled och återförsäljarled på utvalda marknader. Några inarbetade distributörer har utvecklats och uppgraderats till Premium-distributörer där ett närmare samarbete rörande försäljnings- och marknadskommunikation utvecklats för att stärka LightAirs positionering i marknaden. Fokus och resurser kommer att prioriteras på marknader med hög tillväxtpotential inom luftrening och där LightAir kan nå en stabil växande försäljning.

Produktutveckling
Under 2022 förväntas fler modeller baserade på CellFlow-teknologin lanseras, vilka kommer att användas inom samtliga segment vi bearbetar. Dessa produkter kommer att nyttja teknikens fördelar avseende hög luftreningskapacitet, låg ljudnivå och låg energiförbrukning. Produkterna har utvecklats till att bli mer miljövänliga för att minimera resursanvändandet och ändå bibehålla maximal luftreningskapacitet, vilket till slutanvändaren erbjuder marknadens bästa luftrening och lägsta ägandekostnader paketerat i tilltalande design. Ventilationsprojektet som initierats är också väldigt intressant då det i teoretiska modeller påvisar hög energibesparing jämfört med traditionell teknik samtidigt som man erhåller en väsentligt högre filtreringskapacitet.

LightAir Health+
Inför årsskiftet 2019/2020 lanserades det unika LightAir Health+ konceptet. Detta är en kombinationslösning som ger dubbelt skydd då den genom våra två olika patenterade teknologier inkluderar såväl högeffektiv luftrening och vetenskapligt bevisad virushämning – redan i luften utan att ens passera ett filter. 

Genom LightAir Health+ tillhandahålls en kostnadseffektiv lösning för reduktion av smittspridning och levererar samtidigt ren luft i praktiken fri från bland annat pollen, mögelsporer och trafikföroreningar. Konceptet beräknas medverka till en reducerad sjukfrånvaro på arbetsplatser med upp till 20 procent. LightAir har tillsammans med sina samarbetspartner erhållit ett allmänt positivt mottagande av detta koncept. Bland annat har detta visat sig i att International Facility Managment Association (IFMA) utsåg erbjudandet till bästa innovation inför år 2021.  LightAir har utvecklat konceptet i Skandinavien samt även haft initiala försäljningsframgångar genom distributör i Nederländerna. Genom förvärvet av Cair har vi numera även ökat på antalet rullande abonnemang med över 500 finska prenumerationer samt fortsätter framöver att etablera konceptet på utvalda europeiska marknader med hög potential.

Organisation
Med vår förfinade strategiska plan har vi gjort en omorganisation i huvudsyfte att specialisera oss mot bland annat skolor, kontor och industri. Satsningen fortsätter under 2022 med ökad försäljningsintensitet nu när vi äntligen kan besöka våra kunder fysiskt. Vi har en ny organisation i Finland vilken kommer att tillföra såväl säljkapacitet som mångårig branschkunskap. Vi upplever att man där har en högre förståelse för luftkvaliténs betydelse för vårt välbefinnande jämfört med i Sverige och vi ser även en stadigare ökning av antalet finländska abonnemang. I Europa och övriga världen utvärderar vi kontinuerligt nya distributionsled och samarbetspartner på utvalda marknader för ökad organisk tillväxt. Samtidigt görs bedömningar av presumtiva förvärvskandidater på strategiskt utvalda segment och geografiska regioner.

Summering 
Försäljningsmässigt var året som gick inte i linje med våra förväntningar. En vikande världsmarknad för luftrening bland annat orsakat av restriktioner har till stor del legat till grund för denna utveckling. Det fick oss att kritiskt granska vår verksamhet och se över vilka åtgärder vi behövde förändra. Resultatet blev bland annat en uppdatering av den strategiska planen, med minskat fokus på konsumentmarknaden och en ökning på de kommersiella- och industriella segmenten. För att expandera verksamheten är förvärv en bidragande del förutom organisk tillväxt. Vi ser också att vi med en större produktportfölj når ut bättre inom fler marknadssegment. Under början av 2022 gjorde vi vårt första förvärv som redan givit oss synergieffekter gällande försäljning, produkter och kostnadseffektivisering

Stockholm, juni 2022

Lars Liljeholm
Verkställande direktör

 

LightAir framåt

Marknaden för luftrenare växte periodvis kraftigt under 2020, med en allmän och initial markant försäljningsökning inom konsumentsegmentet under de inledande månaderna av coronapandemin. För det kommersiella segmentet har omfattande nedstängningar av kontor och skolor dock gjort att pandemin snarast haft en direkt dämpad effekt på vår B2B-försäljning på kort sikt, samtidigt som medvetandegraden kring luftkvalitet och smittspridning höjts inom målgruppen.

Under det gångna året, och in på det nya, har en fortsatt genomsyn och revidering av den övergripande strategin för LightAir gjorts. Bolagets strategiska fokus återfinns framöver främst inom Professional Solutions, bestående av de kommersiella och industriella marknadssegmenten. 

Historiskt sett är bolaget uppbyggt utifrån konsumentförsäljning, oftast genom internationella distributörer och återförsäljare. Den ökade inriktningen mot Professional Solutions inkluderar sådana samarbeten, men även direktförsäljning gentemot exempelvis kontor och industrier – inkluderande såväl försäljning av hårdvara som abonnemangslösningar. Under en period kommer detta påverka omsättningen då vi ändrar intjäningsmodell men det kommer på sikt att vara positivt och värdeskapande för bolaget och dess aktieägare.

I efterdyningarna av coronapandemin kan LightAir utifrån en ny och högre allmän kunskapsnivå hos målgruppen erbjuda den kommersiella marknaden en väsentligt förbättrad inomhusluft genom det unika och prisbelönade konceptet LightAir Health+. 

Genom förvärvet av Cair och skapandet av LightAir Industrial har vi även mångdubblat vårt egentliga produkterbjudande. LightAir har därmed fördjupat sina möjligheter till direkt och indirekt försäljning av luftrening gentemot såväl kommersiella som industriella målgrupper. Detta innebär att LightAirs potential har vuxit, med en produktportfölj som numera täcker alla väsentliga delar av marknadens tre huvudsakliga segment. Detta med stora och uttalade komparativa fördelar inom B2B-försäljningen inom Professional Solutions.

Säljfokus – mix av distributörer, återförsäljare och egen direktförsäljning

I LightAirs strategiska plan ligger det att vi skall växa tillsammans med lokala partner på marknader för att uppnå resultat på ett resurseffektivt sätt. Arbetet med att utveckla och utöka antalet samarbetspartner är i fokus. Löpande förs flertal dialoger med nya presumtiva partner både i distributörsled och återförsäljarled på prioriterade marknader och i utvalda segment. 

Fokus och resurser kommer att prioriteras gällande marknader med hög tillväxtpotential inom luftrening och där LightAir kan nå en stabil växande försäljning, inte minst inom Professional Solutions.

Genom förvärvet av Cair, och deras tillhörande finländska filial, har LightAir numera även en väl fungerande direktförsäljning på den finska marknaden inom Professional Solutions. Verksamheten bedrivs utifrån Helsingfors och ett löpande informations- och erfarenhetsutbyte kommer givetvis förbättra våra verksamheter på båda sidor av Östersjön.

Prioriterade erbjudanden

Industrial 
Tilltron till det industriella segmentet är stort, inte minst utifrån de konkurrensmässiga fördelar som vår CellFlow-teknologi uppvisar gällande exempelvis energiförbrukning och så kallad livscykelkostnaden för kunden. Genom uppbyggnaden av detta segment och genomfört förvärv har LightAir skapat en imponerande produktportfölj med inriktning mot ett hittills tämligen obearbetat kundsegment. Vårt interna fokus kommer finnas på direktförsäljning gentemot nordiska industrier samt etablera partnerskap med regionala och nationella distributörer och återförsäljare med specifik nischkunskap. 

LightAir Health+ 
Årsskiftet 2019/2020 lanserades konceptet LightAir Health+, gentemot det kommersiella segmentet och med främsta fokus på kontor och skolor. Genom LightAir Health+ tillhandahålls en kostnadseffektiv lösning för reduktion av smittspridning samtidigt man får ren luft, i praktiken fri från bland annat pollen, mögelsporer och trafikföroreningar. LightAir Health+ beräknas medverka till en reducerad sjukfrånvaro på arbetsplatser med upp till 20 procent. LightAir har tillsammans med sina samarbetspartner erhållit ett positivt mottagande av detta koncept. Något som även visat sig då vi, tillsammans med det ledande nordiska FM-bolaget Coor, erhållit International Facility Management Associations (IFMAs) pris för bästa innovation. LightAir har utvecklat konceptet i 
Skandinavien och genom förvärvet av Cair ökat antalet rullande abonnemang med över 500 finska prenumerationer, samt fortsätter framöver att etablera konceptet på utvalda europeiska marknader med hög potential.

Pragmatiska justeringar av organisationen 
Under 2020 inleddes en för LightAir långsiktig organisatorisk förstärkning, vilket fortsatte under 2021 med rekrytering av ytterligare två säljresurser. Utifrån en förfinad strategisk plan med ett än större fokus på Professional Solutions har vi under våren 2022 genomfört justeringar av vår interna organisation, främst genom omfördelade resurser från konsumentinriktad e-handel till förmån för nationell och internationell B2B-försäljning.

LightAir Årsredovisning 2021

För ytterligare information kontakta:

Lars Liljeholm
VD, LightAir AB (publ)
0708-28 61 96
lars.liljeholm@lightair.com

Offentliggörande:

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juni 2022 kl. 22:00 CET.

Om LightAir

LightAir AB (publ) har som mission att förbättra människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika och patenterade teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic SME Sweden (Nordic Growth Market NGM AB) under kortnamnet LAIR. Läs mer på www.lightair.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nel ASA: Hy Stor Energy places gigawatt capacity reservation for Mississippi Clean Hydrogen Hub

Published

on

By

(April 26, 2024 – Oslo, Norway) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) partners with Hy Stor Energy on the Mississippi Clean Hydrogen Hub (MCHH) and receives a capacity reservation for more than 1 gigawatt of alkaline electrolysers.

“We are thrilled to partner with Hy Stor Energy on the Mississippi Clean Hydrogen Hub. This project can enable significant carbon emission reductions and leave in its wake a blueprint for successful, large-scale green hydrogen projects,” said Nel’s President and CEO, Håkon Volldal.

As Hy Stor Energy’s exclusive electrolyser partner for phase one of the MCHH, Nel will provide alkaline and PEM technology at scale and contribute with its hydrogen expertise and experience. The parties signed a Front-End Engineering Design (FEED) contract in December, and today Hy Stor Energy has entered into a capacity reservation agreement with Nel to secure more than 1 gigawatt of alkaline electrolyser capacity for the project. Pending final investment decision, electrode production at Nel’s state-of-the-art plant at Herøya, Norway is expected to run through 2025, 2026, and the first part of 2027. In line with Nel’s accounting standards, the capacity reservation will not be considered as order intake or backlog until a firm purchase order has been received.

“Without ambitious pioneers, decarbonization at scale will not happen. Pioneers aim to do today what most people say can’t be done in years. To me, Hy Stor Energy is such a bold pioneer, and it makes me proud that the company has chosen Nel as its electrolyser partner on this game-changing project,” Volldal commented. 

The Mississippi Clean Hydrogen Hub project will be the largest zero-carbon, off-grid hydrogen production and salt cavern storage hub in the U.S. With extensive storage and expansion capabilities, the MCHH project will help drive the growth of the domestic and global hydrogen economy to accelerate renewable hydrogen adoption at scale. Under a previously announced and recently extended exclusive Letter of Intent (LoI), Hy Stor Energy has agreed to supply zero-carbon renewable hydrogen from the MCHH in a direct offtake partnership to support production of green steel in the U.S. (reference is made to https://hystorenergy.com/hy-stor-energy-partner-steelmaker-ssab-selected-by-department-of-energy-for-award-negotiation-to-accelerate-industrial-decarbonization/). Schneider Electric has also entered into an LoI with Hy Stor Energy under which it will exclusively provide automation, electrical, and digital energy management solutions to be incorporated into the MCHH.

“Nel Hydrogen has proven electrolyser technologies and an automated manufacturing capability that fit perfectly with Hy Stor Energy’s plans to produce and deliver green hydrogen reliably and cost-effectively,” said Laura L. Luce, CEO and Founder of Hy Stor Energy.

“Trailblazing the development of the green hydrogen economy will require innovation and collaboration among industry first movers, and Hy Stor Energy is leading the charge in the production, storage and delivery of green hydrogen for emission-free manufacturing, transportation, and energy solutions. By pairing Nel’s technology with the Mississippi Clean Hydrogen Hub project, we’re ready to deliver tangible results for our customers,” Luce added.

About Hy Stor Energy

Hy Stor Energy is facilitating the transition to a fossil-free energy environment by developing and advancing renewable hydrogen at scale. Its large, fully integrated projects will produce, store and deliver carbon-free renewable energy, providing customers with cost-efficient, and reliable renewable energy on-demand. Developed as part of a scalable integrated hub, these projects are the solution to 24/7, dispatchable renewable energy and long-duration energy storage of carbon and methane free energy. Made up of a team that has deep knowledge and significant long-term experience in infrastructure development and the energy sector and led by energy storage industry and hydrogen technology expert Laura L. Luce, Hy Stor Energy is a pioneer in the renewable hydrogen revolution. For more information, please visit 
www.hystorenergy.com

ENDS

For additional information, please contact:

Kjell Christian Bjørnsen, CFO, +47 917 02 097

Lars Nermoen, Head of Communications, +47 902 40 153

Media inquiries to Hy Stor Energy: hystor@fischtankpr.com

About Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel has a history tracing back to 1927 and is today a leading pure play hydrogen technology company with a global presence. The company specializes in electrolyser technology for production of renewable hydrogen, and hydrogen fueling equipment for road-going vehicles. Nel’s product offerings are key enablers for a green hydrogen economy, making it possible to decarbonize various industries such as transportation, refining, steel, and ammonia.

This information is subject to a duty of disclosure pursuant to Section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. This information was issued as inside information pursuant to the EU Market Abuse Regulation, and was published by Kjell Christian Bjørnsen, CFO, at NEL ASA on the date and time provided.

Forward-looking statements: This announcement contains certain forward-looking statements. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they reflect the company’s current expectations and assumptions as to future events and circumstances that may not prove accurate. A number of material factors could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I FLEMING PROPERTIES AB

Published

on

By

Aktieägarna i Fleming Properties AB, org.nr 559207-9544 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma måndagen den 27 maj 2024 kl. 9.00 i Baker McKenzie Advokatbyrås lokaler på Vasagatan 7 i Stockholm.

Rätt att delta och anmälan
Aktieägare som vill delta i extra bolagsstämman ska:

i. dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen som är fredagen den 17 maj 2024,

ii. dels senast tisdagen den 21 maj 2024 anmäla sig och eventuella biträden (högst två) skriftligen per post till Att: John Malmström, c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, eller per e-post: john.malmstrom@paretosec.com. I anmälan bör uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud eller biträde. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade hos bank eller annan förvaltare måste genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att äga rätt att delta i stämman. Sådan registrering, som normalt tar några dagar, ska vara verkställd senast fredagen den 17 maj 2024 och bör därför begäras hos förvaltaren i god tid före detta datum. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast tisdagen den 21 maj 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud m.m.
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Fullmakten får inte vara äldre än ett år gammal, dock att fullmakten får vara äldre än ett år om det framgår att den är giltig för en längre period, längst fem år. En kopia av fullmakten samt eventuellt registreringsbevis bör, för att underlätta inpasseringen vid stämman, ha kommit Bolaget tillhanda genom att insändas till Bolaget på adress enligt ovan senast tisdagen den 21 maj 2024. Fullmakten i original samt registreringsbevis ska även uppvisas på stämman. Även fullmaktsintyg accepteras. Fullmaktsformulär kommer finnas tillgängligt via Bolagets hemsida, www.flemingproperties.se, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Val en eller flera justeringspersoner
  4. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  5. Godkännande av dagordning
  6. Beslut om ändring av bolagsordningen
  7. Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
  8. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 1: Val av ordförande vid stämman
Styrelsen föreslår att extra bolagsstämman väljer jur. kand. Carl Bohman vid Baker McKenzie Advokatbyrå till ordförande vid stämman, eller vid förhinder, den han anvisar.

Punkt 6: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen för Bolaget föreslår att extra bolagsstämman ska besluta att ändra bolagsordningen i Bolaget enligt följande:

Det föreslås att bolagsordningens gränser för aktiekapital ändras från lägst 50 000 euro och högst 120 000 euro till lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro, och gränserna för antal aktier ändras från lägst 5 000 000 stycken och högst 12 000 000 stycken till lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolagsordningens § 4 får därmed följande lydelse:

”Aktiekapitalet utgör lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro. Antalet aktier ska vara lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolaget ska ha sin redovisningsvaluta i euro.”

Det föreslås att avstämningsförbehållet uppdateras med anledning av förändringar i lag. Bolagsordningens § 12 får därmed följande lydelse:

”Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).”

Det föreslås även vissa mindre språkliga justeringar av bolagsordningen.

Det föreslås slutligen att styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering hos Bolagsverket.

Punkt 7: Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
Styrelsen för Bolaget, föreslår att extra bolagsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier att betalas kontant eller genom kvittning. Beslut med stöd av bemyndigandet ska kunna ske med högst det sammanlagda antal aktier som kan ges ut utan ändring av den vid var tid antagna bolagsordning. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt anskaffa kapital för att möjliggöra vidare utveckling av Bolagets verksamhet.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Majoritetsregler
För giltigt beslut enligt punkt 6 och punkt 7 krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier och röster i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 5 950 000 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Övrigt
Fullmaktsformulär, fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga senast två veckor före stämman. Samtliga handlingar enligt ovan hålls tillgängliga hos Bolaget på Fleming Properties AB c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, och på Bolagets webbplats, www.flemingproperties.se, enligt ovan och sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-mail- eller postadress.

Aktieägarna erinras om rätten att, vid extra bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier behövs för att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”) som Bolaget har pressmeddelandet om samma dag som denna kallelse publicerats. Bolagets största aktieägare, Colony Real Estate Sweden Holding AB (”Colony”), vars aktieägande i Bolaget motsvarar cirka 22,12 procent av rösterna, har åtagit sig att teckna sin företrädesrätt i Företrädesemissionen och har även ingått ett garantiåtagande. Om garantiåtaganden skulle infrias fullt ut skulle Colonys aktie- och röstandel i Bolaget öka till över tre tiondelar. Colony har beviljats undantag från budplikt av Aktiemarknadsnämnden för det fall dess aktieägande skulle uppgå till eller överstiga 30 procent av antalet röster i Bolaget som ett resultat av Colonys deltagande i Företrädesemissionen. Den maximala andelen av aktierna och rösterna i Bolaget som Colony kan erhålla om garantiåtaganden utnyttjas fullt ut är 49 procent (inklusive Colonys befintliga innehav i Fleming). Det noteras att undantaget från budplikt är villkorat av att bolagsstämmans beslut om att bemyndiga styrelsen att besluta om Företrädesemissionen biträds av aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman, varvid man ska bortse från aktier som innehas och på stämman företräds av Colony.

Hantering av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

* * * * *

Stockholm i april 2024
Fleming Properties AB
Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma 2024 i Formpipe Software AB (publ)

Published

on

By

Beslut om disposition av bolagets resultat samt ansvarsfrihet
Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att utdelning till aktieägarna ska ske med 0,50 kronor per aktie för räkenskapsåret 2023, uppdelat på två utbetalningstillfällen, samt att avstämningsdag för den första utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 29 april 2024 och att avstämningsdag för den andra utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 7 november 2024. Utbetalning av utdelning beräknas ske tre bankdagar efter respektive avstämningsdag genom Euroclear Sweden AB:s försorg.

Styrelsens ledamöter och de verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse, styrelseordförande, revisor och arvoden

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, följande:

Att fastställa arvodet till 520 000 kronor till styrelsens ordförande och till 220 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget (dvs. en sammanlagd ersättning till styrelsen om 1 620 000 kronor).

Att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter, och att till styrelseledamöter omvälja Annikki Schaeferdiek, Åsa Landén Ericsson, Martin Bjäringer, Peter Gille, Johan Stakeberg och Erik Ivarsson. Till styrelsens ordförande beslutade bolagsstämman att omvälja Annikki Schaeferdiek.

Att, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, omvälja det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor till slutet av årsstämman som hålls under 2025. Som huvudansvarig revisor har PricewaterhouseCoopers AB meddelat att de har för avsikt att utse den auktoriserade revisorn Erik Bergh.

Principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen.

Godkännande av ersättningsrapport

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om godkännande av ersättningsrapporten för 2023.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Riktlinjerna motsvarar i huvudsak tidigare riktlinjer men med den justeringen att taket för erhållandet av rörlig kontantersättning har ändrats från högst 40 procent till högst 50 procent av den fasta årliga kontantlönen. Därutöver justeras även högsta uppsägningstid och avgångsvederlag.

Beslut om införande av långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram 2024 för medarbetare inom koncernen

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att införa ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram för medarbetare inom koncernen (LTI 2024) samt om emission och överlåtelse av teckningsoptioner för att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i programmet.

Programmet ska omfatta högst 11 nuvarande och framtida ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner i koncernen. För att delta i LTI 2024 krävs att deltagarna har ett eget ägande i bolaget och att sådana investeringstakter allokeras till LTI 2024. Varje investeringsaktie berättigar till fyra prestationsaktierätter, vilka tilldelas vederlagsfritt till deltagarna. Efter en intjänandeperiod om cirka tre år kommer varje prestationsaktierätt ge deltagaren rätt att förvärva en aktie i bolaget förutsatt att vissa prestationskrav är uppfyllda och deltagaren alltjämt är anställd i koncernen. Maximalt antal aktier som kan förvärvas med stöd av prestationsaktierätter uppgår till högst 286 000 aktier.

I syfte att säkerställa leverans av aktier under LTI 2024 kommer högst 286 000 teckningsoptioner att emitteras till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag. Varje teckningsoption ger rätt att fram till och med den 31 december 2027 teckna en aktie i bolaget till en teckningskurs motsvarande aktiernas kvotvärde.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller konvertibler. Styrelsen äger rätt att fatta beslut i sådan utsträckning att bolagets aktiekapital ska kunna ökas med ett belopp motsvarande sammanlagt högst 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för årsstämman 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv och/eller överlåtelse av bolagets aktier. Förvärv får ske av så många aktier att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att återköpa teckningsoptioner

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2021. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,53 kr per aktie under perioden från och med den 13 maj 2024 till och med den 24 maj 2024. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Stämman beslutade vidare, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2022. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,36 kr per aktie under perioden från och med den 12 maj 2025 till och med den 23 maj 2025. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 20:00 CEST den 25 april 2024.

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång. Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Svenningson, verkställande direktör för Formpipe, +46 73 963 97 00

Annikki Schaeferdiek, styrelsens ordförande, +46 70 667 52 14

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång.

Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.