Connect with us

Marknadsnyheter

Lindex arbetar för att bryta tabun kring menstruation

Published

on

Inför Internationella mensdagen den 28 maj lyfter Lindex mensfrågan för att bryta tabun om mens. Modeföretaget har också beslutat att en del av omsättningen kommer att användas för att sprida kunskap om mens och att erbjuda utbildning i kvinnors hygien.

Lindex har beslutat att under resten av 2023 skänka två procent av intäkterna från försäljning av menstrosor från modeföretagets femtech-varumärke Female Engineering till organisationen WaterAid. Detta kommer att motverka mensfattigdom och främja utbildning kring kvinnors hygien. Totalt beräknas detta leda till att Lindex kommer att stödja WaterAids arbete med cirka 1 miljon SEK. Lindex stöd skulle kunna ge 5 000 personer tillgång till rent vatten eller utbilda omkring 1300 skolklasser i menshygien.

Internationella mensdagen är viktig för oss att uppmärksamma eftersom kvinnan och hennes behov är kärnan i allt vi gör. Att kunna prata öppet kring något så naturligt som mens är avgörande för att få bort tabustämpeln. Vi vill att alla kvinnor ska känna sig självsäkra alla dagar i månaden och inte låta mens hindra dem från att nå sin fulla potential. Genom att belysa detta viktiga ämne och skänka en del av försäljningen av menstrosor från vårt varumärke Female Engineering, gör vi skillnad. Samarbetet med WaterAid är ett exempel på hur vi arbetar aktivt med Lindex högre syfte – att stärka och inspirera kvinnor överallt”, säger Susanne Ehnbåge, VD på Lindex.

Trots att mens berör hälften av jordens befolkning är det ett kontroversiellt ämne, omgärdat av skam. Genom Lindex strategiska partnerskap med WaterAid arbetar modeföretaget för att öka kunskapen om mens, bryta tabun samt att få regeringar, myndigheter och företag att investera i utbildning, mensskydd, vatten och toaletter.

Lindex insats genom Female Engineering är ett utmärkt exempel på hur företag kan bidra till att sätta ljuset på rätten till menshälsa. Vi är så glada och tacksamma för vårt partnerskap med Lindex och deras betydelsefulla engagemang för kvinnors hälsa och välbefinnande”, säger Anna Nilsdotter, Generalsekreterare på WaterAid.

Om Female Engineering
Under 2022 lanserade Lindex femtech-varumärket Female Engineering som utvecklar innovativa och hållbara produkter för att tillgodose kvinnors behov genom livets olika faser, till exempel under mensen. Female Engineerings menstrosor bygger på Engineered Leak Tech™ – en patenterad teknik som gör att trosans tre lager absorberar, förhindrar läckage och tar bort lukt och fukt. Varumärkets produkter är baserade på flera års forsknings- och utvecklingsarbete av Lindex underklädesexperter tillsammans med forskare, textilingenjörer och produkt- och materialinnovatörer. 

Fakta om mens och kvinnlig hygien i världen:

  • Tradition och myter stigmatiserar och begränsar kvinnors rörlighet. Miljoner flickors liv begränsas och det finns exempel på att flickor, när de har mens, hindras från att vidröra mat eller ens att vistas i köket.1 
  • Var tredje kvinna i världen saknar tillgång till toalett.2 
  • Sjukdomar kopplade till smutsigt vatten och bristen på säkra toaletter är den femte största dödsorsaken bland kvinnor globalt.3
  • Totalt beräknas cirka 500 miljoner kvinnor och flickor i världen sakna tillgång till mensskydd.4 
  • 88 procent av alla flickor och kvinnor i världen har inte tillgång till säkra och hygieniska mensskydd vid menstruation5, utan tvingas i stället använda sig av exempelvis trasor, gräs, aska, toalettpapper, djurhudar eller gamla mensskydd som de försöker tvätta.6 

1 Water Supply & Sanitation Collaborative Council, Celebrating Womanhood, sidan 8. (2013).

2 Water Aid, webb

3 Water Aid, artikel, (3 juli 2017)

4 Världsbanken, Brief: Menstrual Health and Hygiene. (12 maj 2022)

5 Water Supply & Sanitation Collaborative Council, Celebrating womanhood. (2013)

6 Water Aid, Menstrual hygiene matters, s 83 (2012).

  

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK

Published

on

By

Mölndal                                                                                      2024-03-29

Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.

Leverans kommer att ske under Q2.

Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.

Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29

FÖR MER INFORMATION /

Kontakta företaget:

Mattias Bergkvist, VD

Telefon: 031-762 02 40

info@aixia.se

www.aixia.se

Aixia Group AB (publ)

Taljegårdsgatan 11

431 53 Mölndal

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom

Published

on

By

Umeå, 29 mars 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.  

Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp. 

Kort om Distant Bloom 

Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en  resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.  

Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8

Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/

Kort om Go Fight Fantastic! 

Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g

Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/

För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com 

Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.