Tanalys

Lindex gör det enklare för sina kunder att ge kläder nytt liv

Lindex introducerar en ny konsument-till-konsument-plattform (C2C) som gör det enkelt och tryggt för kunder att köpa och sälja tidigare använda Lindex-plagg. Satsningen är en del i Lindex strategi att utforska nya affärsmodeller och tjänster samt driva sin cirkulära transformation.

”Vi vill inspirera våra kunder att ta vara på och älska de kläder de redan har och göra det enkelt att låta plagg som inte längre används att få nya ägare. Tillsammans med vår befintliga tjänst för barn- och babykläder gör vi det nu möjligt att förlänga livslängden på fler plagg samt bidra till mer ansvarsfulla och medvetna val. Genom innovation och nya idéer utforskar vi ständigt hur vi kan möta våra kunders föränderliga behov och samtidigt ha en positiv påverkan i hela vår värdekedja”, säger Caroline Öhgren, Chief Commercial Officer på Lindex.

Plattformen kompletterar Lindex befintliga insamlingsprogram där kunder, i Sverige, kan skicka in barn- och babykläder och få ersättning. Med den nya konsument-till-konsument-plattformen introduceras nu även en lösning för damkläder, där kunder enkelt kan köpa och sälja plagg direkt till varandra och ge kläderna ett nytt liv.

”Vi är stolta över att samarbeta med Lindex. Deras ambitiösa arbete mot cirkulära kundresor, genom bland annat secondhand, går hand i hand med vårt arbete. Detta partnerskap är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid för modebranschen. Vi är imponerade av Lindex mod att våga testa, lära, förnya och samarbeta längs vägen. Samarbetet har präglats av snabbt och agilt arbetssätt vilket visar på Lindex förmåga att vara en banbrytare inom branschen”, säger Karin Rehnberg, VD och medgrundare Revive Retail.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson, Head of Communications
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 460 butiker på 17 marknader och försäljning online. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade och medvetna kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp Ytterligare information finns på www.lindex.com

Taggar:

Exit mobile version