Vintage- och lyxsecondhand-företaget A Retro Tale lanserar nu sin allra första fysiska butik i MOOD i centrala Stockholm. Den nya butiken ger besökare och kunder möjlighet att köpa det noggrant utvalda och kurerade utbudet i en inspirerande miljö.
– Vi är verkligen stolta över att välkomna A Retro Tale till MOOD. Deras koncept ligger helt rätt i tiden, kompletterar vårt utbud och erbjuder något som verkligen inspirerar våra besökare. Det är ett fantastiskt tillskott till vår mix av butiker och stärker vår position som en destination för både shopping och upplevelser, säger Helena Sahlborn, centrumchef i MOOD.
A Retro Tale grundades 2017 och specialiserar sig på autentiska vintage- och seconhandlyxvaror från märken som Hermés, Chanel, Louis Vuitton, Rolex, Cartier och Dior med flera. Med ett starkt fokus på hållbarhet och 100 procent äkthet verifieras varje produkt noggrant av experter i fler olika led. Genom att själva äga sina produkter kan A Retro Tale erbjuda trygga leveranser och garanterad äkthet vilket ger en sömlös upplevelse för kunder som söker tidlös lyx. Sedan starten har bolaget gått starkt framåt och är Nordens största inom secondhandlyxvaror segmentet. 2023 gick bland annat H&M Group Ventures in som delägare. Fram tills nu har man satsat på näthandeln men märker en allt större efterfrågan på att besöka en fysisk butik. Bolaget har upplevet en mycket bra tillväxt under 2024 och omsättning landadade strax över 100 miljoner kronor med fortsätt svarta siffror.
– Vi är oerhört glada att öppna vår första fysiska butik i MOOD då det länge har efterfrågats av våra kunder. MOOD är en perfekt plats då det centrala läget och målgruppen är helt rätt för oss. Butiken blir en förlängning av vårt varumärkes vision: att erbjuda autentiska lyxvaror med fokus på hållbarhet och kvalitet, säger Daniel Tidebrink, vd på A Retro Tale.
I den nya butiken, som öppnar i mars, kommer kunder ha möjlighet att utforska och köpa utvalda varor från A Retro Tales sortiment. Det kommer även gå att lämna in varor till försäljning. MOOD har den senaste tiden ytterligare stärkt sitt utbud inom mode. Under 2024 öppnade både Blue Tomato, MQ Marqet och smyckesföretaget Blue Billie i kvarteret och sedan tidigare har märken som Rodebjer, Myrqvist och Singular Society butiker i MOOD. Inom second hand finns även konceptet Ninas Nuggets som drivs av modeskribenten och influencern Nina Campioni. Nu satsar man alltså ytterligare på cirkuläritet och hållbarhet med en stark aktör inom lyxsecondhand från de allra största modemärkena. Ansvariga uthyrare från AMF Fastigheter är Markus Tungården och Pernilla Björk.