Tanalys

MAG ansluter sig till Playing For The Planet för fjärde året i rad

I årets FN:s klimat- och spelsatsning Playing For The Planet lanserar MAG särskilda event för att stötta skyddet av snöleoparden och Himalayas unika ekosystem.

Stockholm, Sverige – 22 maj 2023 – MAG Interactive utannonserar idag sitt deltagande i FNs miljöprogram Playing For the Planet Alliance för fjärde gången. I årets kampanj har MAG valt att fokusera på vikten av att bevara Himalaya och skyddet av snöleoparden, som lever i denna unika miljö. 

Mänsklig aktivitet, som storskalig exploatering och tjuvjakt, hotar snöleoparden och deras habitat i Himalaya, ett ekosystem med en stor reservoar av is som förser över 1,9 miljarder människor med färskvatten.

MAG engagerar sig i skyddet av Himalaya och snöleoparden genom att aktivera sin spelarbas för att samla in pengar till det internationella förbundet Snow Leopard Trust och till organisationen International Cryosphere Climate Initiative, två ledande verksamheter inom bevarande insatser i Himalaya. MAG samarbetar med Milkywire, en global digital aktör som kopplar samman givare till lokala välgörenhetsarbetare världen över, för att se till att insamlingen kommer till rätt projekt.

I år deltar flera av MAGs spel med aktiveringar för att uppmärksamma vikten av att bevara Himalaya och den hotade snöleoparden. Quizkampen lanserar idag det mest omfattande initiativet för Playing For The Planet hittills; på samtliga marknader lanseras ett soloevent med Himalayatema, som fördjupar spelarnas kunskap om snöleopardens bergsmiljö. Även ett specialquiz om vilda djur och växter lanseras för att öka medvetenheten om utrotningshotade djur och deras habitat. Därtill har Arena nya djurkategorier under en tidsbegränsad period samt så erbjuds spelarna att bidra till skyddet av snöleoparden genom att köpa ett paket där en del av intäkterna kommer att doneras till Snow Leopard Trust och International Cryosphere Climate Initiative.

Word Domination, Wordbrain och Ruzzle kommer också att ansluta sig till initiativet med olika sorters event inspirerade av snöleoparden och Himalaya med start i början av juni.

Playing For The Planet är ett viktigt initiativ för MAG och vi är stolta över att delta för fjärde året i rad. Tillsammans med våra spelare hoppas vi att vi kan uppmärksamma bevarandet av Himalaya och snöleoparden och samtidigt engagera spelarna på ett inspirerande sätt,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.

Playing For The Planet Alliance är ett initiativ under FN:s miljöprogram som samlar spelföretag över hela världen med det gemensamma målet att genom spelande förbättra världens klimat och miljö. MAG har utvecklat Himalaya-eventen under 2023s Green Game Jam, en workshop under Playing For The Planet-paraplyet där spelföretag formulerar konkreta spelidéer som stödjer den globala miljöagendan. Playing For The Planet-initiativet lanseras i samband med världsmiljödagen 5 juni och 26 spelföretag har anslutit sig till 2023 års initiativ.  

“Även om det är en lång väg kvar att gå har vi blivit mycket imponerade av den kreativitet och det engagemang som spelindustrin hittills har visat för att agera på miljöagendan. Kopplingen och räckvidden till en miljardpublik är oöverträffad, och samarbetet med studior inom alliansen har börjat visa vad som är möjligt inom denna sektor,” säger Sam Barratt, chef för ungdom, utbildning och opinionsbildning vid FN:s miljöprogram och medgrundare av Playing For The Planet Alliance.

De olika Playing For The Planet-aktiveringarna i MAGs spel pågår fram till 26 juni. 

Om Playing For The Planet Alliance
Playing for the Planet Alliance lanserades 2019 under Klimatmötet i New York och har en sammantagen månatlig spelarbas på över 1,5 miljarder. Medlemmarna har genom att gå med i alliansen åtagit sig att skapa och integrera gröna aktiveringar i sina spel, minska utsläpp och stödja den globala miljöagendan genom initiativ som sträcker sig från att plantera miljoner träd till att minska plast i sina produkter.
Läs mer här: https://playing4theplanet.org/

Om Milkywire
Milkywire grundades i Sverige 2018 och är en teknikdriven plattform för påverkan. Genom att utveckla digitala verktyg och modern infrastruktur för välgörenhetssektorn kopplar Milkywire givare globalt till noggrant granskade organisationer som arbetar för att lösa de mest brådskande  planetproblem som mänskligheten står inför. Genom Milkywire-appen, webbplatsen, API-verktygen, anställningsprogram och mer kan användare upptäcka, ansluta och donera till lokalt förankrade påverkansprojekt runt om i världen som bekämpar klimatkrisen, biologisk mångfaldskris och föroreningskris. Milkywire ger en unik och engagerande upplevelse genom att tillåta användare att stödja organisationer direkt, få kontakt med experter som arbetar på fältet och se bevis på påverkan genom att följa deras framsteg.
Läs mer här: https://www.milkywire.com/

För mer information, vänligen kontakta:
Tove Bengtsson / Communication Lead / +46 (0)72-220 73 22 / tove.bengtsson@maginteractive.se

Om MAG Interactive   
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Primetime, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com

Taggar:

Exit mobile version