Efter 14 år i företaget och tio som vd och koncernchef har Magnus Groth i samband med styrelsemöte idag meddelat att han beslutat sig för att lämna Essity och dess styrelse under 2025. En rekryteringsprocess för att hitta en ny vd kommer omedelbart att inledas.
”Magnus Groth har som vd och koncernchef för först SCA och sedan Essity under de senaste 10 åren på ett framgångsrikt sätt börsnoterat och lett Essity under en betydande förändringsresa för ökad lönsamhet, tillväxt och innovation. Magnus har genom sitt ledarskap och engagemang spelat en viktig roll i att skapa den plattform som Essity har för fortsatt global lönsam expansion”, säger styrelsens ordförande Jan Gurander. ”Styrelsen framför ett stort tack för Magnus värdefulla insatser som vd och koncernchef.”
”Det har varit mycket stimulerande att sedan 2015 verka som vd och koncernchef först för SCA och sedan för Essity, särskilt mycket uppskattar jag samarbetet med alla kollegor över hela världen”, säger Magnus Groth. ”Essity är idag ett världsledande hygien- och hälsoföretag med starka varumärken och marknadspositioner, fantastiska medarbetare och erkänt hållbarhetsarbete som avspeglas i lönsam tillväxt. Efter 14 år i bolaget och tio år som koncernchef ser jag det som en lämplig tid att påbörja ett nytt kapitel för mig och Essity.”
Magnus Groth har en uppsägningstid om ett år. Han kommer att fortsätta som vd och koncernchef för Essity tills en efterträdare är utsedd.
Notera: Denna information är sådan information som Essity Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 januari 2025 kl.19:15 CET.
Karl Stoltz, Media Relations Director, +46 709 426 338, karl.stoltz@essity.com
För ytterligare information, kontakta:
Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 73 313 30 55, per.lorentz@essity.com
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com
Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se