Tanalys

Många djurägare i karantän behöver hjälp: FirstVet lanserar digital veterinärhjälp dygnet runt

På grund av coronaviruset håller sig många svenskar hemma i frivillig karantän. Detta har lett till att behovet av digitala tjänster ökat i samhället. Hos den digitala veterinärtjänsten FirstVet har samtalen från djurägare ökat med hela 30 procent. För att kunna ge djurägare och veterinärkliniker bästa möjliga stöd i de här utmanande tiderna inför FirstVet nu veterinärrådgivning dygnet runt.

Många djurägare som sitter i karantän eller ingår i riskgrupper saknar möjlighet att bege sig till veterinärklinik och tar därför hjälp av veterinärer genom videosamtal hos FirstVet. På grund av det ökade behovet och för att kunna hjälpa allt fler höjer FirstVet nu sin beredskap och utökar sina öppettider till 24 timmar om dygnet.

I samband med coronapandemin har behovet av veterinärrådgivning på distans ökat med omkring 30 procent. De senaste veckorna har tjänsten tagit emot rekordmånga samtal från oroliga djurägare runt om i landet, och utvecklingen ser inte ut att stanna av. 

– Just nu ser vi en kraftigt ökad efterfrågan och vi vill bidra på bästa sätt för att minska risken för smittspridning. Många som vänder sig till oss sitter i karantän och har inte möjlighet eller vilja att besöka fysiska kliniker. Vi har dagligen kontakt med många äldre djurägare som är ensamma och oroliga. Vi vill göra vad vi kan för att stötta djurägare i dessa tuffa tider och med ökad tillgänglighet får vi chans att hjälpa fler, säger David Prien, grundare och vd på FirstVet.

Digital vård avlastar de fysiska veterinärklinikerna

FirstVet uppmuntrar djurägare att boka ett videosamtal om man är orolig för sitt djurs hälsa. Digital veterinärvård lämpar sig för en första bedömning och många blir hjälpta genom råd för egenvård i hemmet. Om ett fysiskt veterinärbesök bedöms vara nödvändigt hjälper FirstVet till med remiss till de veterinärkliniker i närområdet som har öppet. 

Som en direkt följd av coronapandemin har tjänsten inrättat en ny samordnande rutin där man har kontakt med över 600 veterinärkliniker i landet. Allt för att fördela remisser och ärenden på de platser som verkligen kan ta emot djuren.

– Förutom att se till att djuren kan få bästa möjliga hjälp försöker vi avlasta de kliniker och djursjukhus som nu har hög belastning och samtidigt hjälpa till att fördela patienterna till de som istället har flera lediga tider, säger Caroline Caldemar, chefsveterinär på FirstVet.

 

För mer information, vänligen kontakta

Rebecca Crusoe

Marknadschef FirstVet

070-279 54 55

rebecca@firstvet.com

Om FirstVet

FirstVet är världens första digitala veterinärklinik, där djurägare enkelt kan få trygga råd från legitimerade veterinärer. Tjänsten grundades i Sverige 2016 och har över 300 000 registrerade medlemmar. FirstVet finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland samt Storbritannien och sysselsätter närmare 200 veterinärer. FirstVet är gratis för alla med djurförsäkring.

Taggar:

Exit mobile version