Connect with us

Marknadsnyheter

Mangold AB Delårsrapport april-juni 2021

Published

on

april-juni
• Rörelsens intäkter ökade med 85 procent till 106,2 (57,3) mkr 
• Rörelseresultatet steg till 28,9 (12,8) mkr 
• Rörelsemarginalen uppgick till 27,2 (22,3) procent
• Antal transaktioner ökade med 216 procent till 127 293 (40 284) stycken 

januari-juni

• Rörelsens intäkter ökade med 95 procent till 178,8 (91,7) mkr 
• Rörelseresultatet steg till 49,3 (13,0) mkr 
• Avkastning på eget kapital uppgick till 16,4 (9,0) procent  
• Tillgångar under förvaltning med årligt arvode uppgick till 1,6 (1,4) mdr kr per den 30 juni 

Vd Per-Anders Tammerlöv kommenterar:
Vi lämnar ytterligare ett rekordkvartal bakom oss. Både intäkter och resultat under perioden har överstigit alla tidigare kvartal. För det första halvåret har vi en tillväxt på 95 procent och för det andra kvartalet i rad har vi en rörelsemarginal som överstiger 25 procent. Antal transaktioner i kvartalet nådde en rekordnivå. Under hela första halvåret har vi fått stöd från den starka börsen och det gynnsamma klimat som råder för ­kapitalanskaffningar och börsnoteringar. Vi ser en positiv utveckling på alla plan i organisationen, vår kundbas växer och vi har tagit ett första steg mot en notering på Nasdaq Stockholm Main Market. 

Under kvartalet har vi lanserat en ny webbplats och med det en uppdaterad grafisk profil. Vår ­förhoppning är att hemsidan ger en bättre digital upplevelse och förmedlar vårt budskap till ­kunder, aktieägare och andra intressenter på ett mer attraktivt sätt.

Inom segmentet Investment Banking är efterfrågan på våra tjänster fortsatt mycket hög. Likt ­första kvartalet har vi agerat finansiell rådgivare i samband med flera noteringsprocesser, samtidigt har vi genomfört flertalet emissioner samt agerat rådgivare i företagsförvärv och andra ­processer. Vi har dessutom fler uppdrag med löpande arvode jämfört med både det andra kvartalet i fjol och årets första kvartal. 

Segmentet Private Banking har också haft en positiv utveckling. Vi har ett fortsatt högt tryck inom värde­pappershandeln och vi ser ett ökande intresse för vår förvaltning och våra portföljer. Vårt beslut i början av året att betala ut de provisioner vi får från fondbolagen (kickbacks) till kunderna har fått ett bra mottagande. Hållbarhet fortsätter att stå i fokus. Bland annat har ränteförvaltningen ökat exponeringen ytterligare mot gröna obligationer. Sedan 2020 har förvaltningen beaktat ESG-­kriterier i varje investeringsbeslut.

Våra intressebolag har utvecklats bra under första halvåret. Skandinaviska Kreditfonden, ­Resscapital och QQM Fund Management, som alla är AIF-förvaltare (alternativ investeringsfond), visar positiv avkastning och en stabil utveckling i det förvaltade kapitalet. Fintech­bolaget Nowonomics, som vi är näst största ägare i och som noterades på NGM Nordic SME i april, har i juni meddelat att de förvärvar 72 procent av QQM Fund Management och därmed också vår ägarandel, om transaktionen godkänns av Finansinspektionen. Vi ser positivt på ­affären och räknar med att Nowonomics genom förvärvet kan skapa ett starkare erbjudande och locka fler sparare till sin plattform.

För ett år sedan befann vi oss i ett nästan nedstängt samhälle, nu ser det betydligt ljusare ut. Vi rekryterar inom flera delar av verksamheten och har ett stort utrymme att investera och driva utvecklingsprojekt. Vårt starka första halvår gör att vi känner oss trygga när vi blickar framåt. Den tryggheten, tillsammans med vårt breda produkterbjudande samt vår ökade kundbas och goda kostnadskontroll, gör att vi förväntar vi oss att helåret 2021 överträffar 2020.

Väsentliga händelser under och efter periodens utgång: Nowonomics, som Mangold är delägare i, noterades i april på NGM Nordic SME. 

Mangolds styrelse beslutade i juni att initiera en ansökningsprocess för notering av ­Mangolds aktie på Nasdaq Stockholm Main Market. Beslutet är en avsiktsförklaring och enligt den preliminära tidsplanen kommer en ansökan till Nasdaq att lämnas in under det tredje kvartalet 2021.

Kommande rapporttillfällen: Delårsrapport kvartal 3, 2021 publiceras 13 oktober 2021, Delårsrapport kvartal 4, 2021 publiceras 19 januari 2022, Delårsrapport kvartal 1, 2022 publiceras 20 april 2022, Delårsrapport kvartal 2, 2022 publiceras 20 juli 2022, Årsstämma 2022 6 april 2022  

Rapporten har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Styrelsen försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets ­verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som koncernen står inför.

Stockholm, 21 juli 2021

Per Åhlgren                            Per-Anders Tammerlöv
Styrelseordförande                 Vd

Birgit Köster Hoffmann           Peter Serlachius
Styrelseledamot                     Styrelseledamot

Marie Friman
Styrelseledamot

Denna information är sådan information som Mangold AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och öagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 14.05 CEST den 21 juli 2021. Publicerad delårsrapport, liksom ytterligare finansiell information om Mangold, finns tillgänglig på https://mangold.se/investor-relations/

För frågor kontakta:

Rebecka Röös, Head of Marketing & Communication

rebecka.roos@mangold.se

076-67740 70

Om Mangold

Mangold erbjuder finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Affärsverksamheten ligger i det helägda Mangold Fondkommission AB och är indelad i de två segmenten Investment Banking och Private Banking. Mangold Fondkommission står under Finansinspektionens tillsyn och bedriver värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Mangold är medlem på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki, Spotlight Stock Market och Nordic Growth Market samt derivatmedlem på Nasdaq Stockholm. Bolaget är även clearingmedlem och emissionsinstitut hos Euroclear Sweden. Vidare är Mangold medlem i branschorganisationerna SwedSec och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Mangold är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas med kortnamnet MANG. G&W Kapitalförvaltning AB är bolagets Certified Adviser (08-5030 0050, www.gwkapital.se, e-post: ca@gwkapital.se) och Pareto Securities är likviditetsgarant.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.