Många har svårt att få pengarna att räcka till och julen står för dörren. Allt fler människor i ekonomisk utsatthet kommer idag till Sveriges Stadsmissioner för mat. Mejeriföretaget Valio har under året donerat 100 ton mat till Matmissionen. Till jul gör Valio en extra insats genom att skänka julgåvor till kämpande hushåll via lokala stadsmissioner runt om i landet. Gåvor i form av bland annat mat, kläder och julklappar. Valio hoppas att fler branschkollegor vill ansluta och ta initiativ för att familjer som har det tufft ska få bra mat på bordet till jul och under kommande år.
Sverige står inför en extra svår jul. Fattigdomsrapporten 2024, som Sveriges Stadsmissioner släppte i oktober, gör tydligt att stigande priser på mat och hyra har ökat trycket på civilsamhället. Från Malmö i söder till Umeå i norr är det allt fler familjer som saknar tillräckliga medel för att täcka de mest basala utgifterna. Mathjälp utgör nu hela 66 % av Sveriges Stadsmissioners insatser i sina öppna sociala verksamheter. För att lindra den press som många familjer upplever inför högtiden väljer Valio att skänka julgåvor till behövande familjer via lokala Stadsmissioner. Gåvorna kan innehålla både mat och kläder. Under 2024 har Valio donerat 100 ton överskottsmat till Stadsmissionens sociala matbutiker Matmissionen, vilket har bidragit till att tusentals hushåll fått ökad tillgång till näringsrik mat. Initiativet har också bidragit till att Valios matsvinn minskats med 80%.
– Julen är en högtid som många förknippar med mat i överflöd och vi vill göra vad vi kan för att sprida extra omtanke. Genom att donera vårt överskott och skänka mat och kläder i julgåva är vår förhoppning att fler familjer ska ha möjlighet att fira jul med lite mer trygghet och värme. Vi hoppas också att både privatpersoner och företag uppmärksammar situationen som råder, och att de som kan vill bidra till att hjälp når dem som kämpar för att få julen att gå ihop, säger Anette Björnlund, kommunikations- och hållbarhetschef på Valio.
Valio kommer att fortsätta att skänka mat till Matmissionen, Stadsmissionens sociala matbutiker, och bidra till att stödinsatser finns tillgängliga för kämpande hushåll också nästa år.
För mer information, intervju eller högupplösta bilder vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: marilyn.r@shomei.se
Mobil: 079-313 20 73
Anette Björnlund, Kommunikation – och hållbarhetschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se
Mobil: 070-303 3561
Om Valio
Valio grundades i Finland 1905 och introducerades på den svenska marknaden 1994. Valio var först med att lansera laktosfria produkter på den svenska marknaden 2002. Förutom laktosfria produkter, smör och yoghurt har Valio de senaste åren klivit in i flera nya kategorier såsom protein, matlagning och on the go-produkter. Företaget var en av de första mejeriproducenterna att satsa på växtbaserade produkter genom varumärket Oddlygood. Valio investerar årligen cirka 330 miljoner kronor i forskning och nya livsmedelsinnovationer. Under 2023 var omsättningen cirka 2 miljarder kronor, tack vare en nästintill obruten tillväxt. Framtiden handlar om att bli ledande i den gröna omställningen genom att producera helt koldioxidneutral mjölk till 2035, det mest ambitiösa klimatmålet i mejeribranschen. Läs mer på www.valio.se.
Taggar: