Tanalys

McDonald’s är Sveriges mest familjevänliga restaurang

Nästan var tredje förälder undviker att gå på restaurang med sina barn trots att två av tre (63%) anser att det är en viktig del av barns utveckling att gå på restaurang och fler än hälften (53%) uppger att de vill äta ute oftare med sina barn än vad de gör idag. Det står klart när McDonald’s presenterar en ny rapport om föräldraskap och uteätande. Huvudorsakerna till att föräldrar undviker uteätande är oro för att barnen inte ska tycka om maten och störa andra gäster men nästan hälften (45%) anser att andras barn är mer irriterande än ens egna. På frågan om vilken restaurang som är mest familjevänlig svarar majoriteten McDonald’s.

Att få barn innebär att tillvaron förändras i grunden. Oavsett hur mentalt och praktiskt förberedd man tror man är. Ibland krockar ambitionen och viljan med verkligheten, inte minst när det gäller att gå ut och äta på restaurang. För att bättre förstå hur föräldrar upplever föräldraskapet och uteätandet med barn har McDonald’s tagit fram rapporten ”Att äta ute eller inte äta ute med barn -det är frågan” som kartlägger hur föräldrar känner och resonerar kring att äta ute med sina barn.

I undersökningen visar det sig att nästan var tredje förälder undviker helt att gå ut och äta på restaurang med sina barn samtidigt som fler än hälften vill äta ute oftare med sina barn och två av tre tycker uteätande är en viktig del av barns utveckling och uppfostran.

De huvudsakliga anledningarna till att föräldrar inte går ut och äter med sina barn är att de känner stress och oro:

Nyckeln till att minimera risken att hamna i dessa situationer stavas förberedelse. Det allra viktigaste tipset som även störst andel föräldrar använder sig av (36%) är att prata med sitt barn och förbereda det på vad som ska göras och vad som förväntas av barnet. Men det är minst lika viktigt att förbereda sig som förälder enligt Louise Hallin, Psykoterapeut:

Hela rapporten som är proppfull med tips för hur du kan äta ute oftare med dina barn finns att läsa här: https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/for-familjen/foraldrarrapporten.html

Om rapporten:

Innehållet i följande rapport har tagits fram genom en tvådelad studie genomförd av Prime och United Minds på uppdrag av McDonald’s under våren 2022.

Kvantitativ undersökning

United Minds har på uppdrag av McDonald’s genomfört en kvantitativ undersökning bland föräldrar i åldrarna 18–65 år. Totalt har 1 002 intervjuer genomförts. Svaren samlades in med kvoter på kön, ålder och region med syfte att spegla svenska folket avseende dessa variabler. Datainsamlingen skedde mellan den 18 maj och 30 maj 2022 genom digitala enkäter. Digitala frågeformulär distribuerades via webbpaneler som nådde respondenterna via e-post. Respondenterna som deltog i undersökningen tillhandahölls av undersökningsleverantören CINT.

Kvalitativ undersökning

För att få fördjupade insikter genomfördes djupintervjuer med fyra föräldrar, en psykoterapeut samt en medarbetare på McDonald’s. Intervjuerna genomfördes både i person och digitalt.

För mer information, kontakta:

Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, media@se.mcd.com

Om McDonald’s i Sverige

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonald’s.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Exit mobile version