
Resultatet från 2024 års sista Tyck till är här. Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas in kött enligt Coops medlemmar.
Som medlem i Coop har man möjlighet att vara med och påverka på olika sätt. Ett sätt är att tycka till i aktuella frågor. Inför sista medlemsdagen för 2024 passade vi på att fråga våra medlemmar om köttkategorin.
– Vi fick som vanligt in många svarande och värdefull feedback på vårt arbete för att skapa medlemmarnas bästa affär. En intressant sak som stack ut är att priset inte är det viktigaste när det kommer till kött. Många är väldigt nöjda med vår köttavdelning, men vill gärna ha mer inspiration till hur man enkelt och gott får in mer grönsaker i sina kötträtter. Dessutom vill man förstå bättre vad 350 gram kött i veckan innebär, alltså det måttet som Livsmedelsverket rekommenderar i sina uppdaterade kostråd, säger Fanny Persson, projektledare medlemsdemokrati på Coop Sverige.
Svenskt kött till hög kvalitet
90 procent av allt kött som säljs i Coops butiker kommer från svenska gårdar och producenter. För Coops medlemmar är just ursprung för köttet prioriterat i handlingen. Hela 73 procent markerar det som viktigt i Tyck till-undersökningen, medan bara 16 procent värderar ”att det är billigt” som lika viktigt.
En annan faktor viktig för Coops medlemmar är att köttet håller hög kvalitet. Drygt 25 procent uppgav i undersökningen av de väljer Coops Naturbeteskött eftersom det både är hållbart och håller en hög kvalitet, cirka fem procent fler än som markerade att de väljer KRAV-märkt nötkött när de handlar.
Viljan att lära sig mer om kött, tillagning och smaker är stor bland Coops medlemmar. En bit över 30 procent av de tillfrågade vill lära sig mer för att lyckas i köket och laga godare mat, drygt tio procent fler än som vill lära sig mer för att kunna spara pengar.
– Våra medlemmar är verkligen engagerade i köttkategorin. Många önskar mindre förpackningar, särskilt för ensamhushåll för att undvika matsvinn. Det finns även en stark önskan om att sälja större andel svenskt kött för att främja svenska bönder samt önskemålet om en manuell chark/köttdisk i sin butik för malet eller styckat kött på plats, säger Fanny Persson.
– Vi läser också att medlemmarna uppskattar reducerade priser på kort datum. Med andra ord många bra insikter att ta med sig i arbetet framåt.
Tyck till ”Kött” genomfördes i samband med medlemsdagen vecka 47 under 2024. Fyra frågor, samt en fritextfråga, ställdes i undersökningen där 9 867 medlemmar deltog.
Den 25 januari var det åter igen för medlemsdag i Coops butiker. Runt om i landet bjöds det på fika och fina erbjudanden som till exempel färska hamburgare, ägg, äpplen, snacktomater och tvättmedel. Resultatet av hur medlemmarna tyckte om varumärket Xtra presenteras senare i år.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar: