Nätapoteket MEDS har slagit säljrekord senaste veckan, jämfört med förra årets Black Week. Det anmärkningsvärda är att Black Week börjar först veckan som kommer
– ”Jag var tvungen att dubbelkolla i kalendern.Vi har inte gjort något speciellt, men märker en väldigt stark efterfrågan. Det är fantastiskt att se att vår IT och logistikmaskin fungera så väl när det behövs mest. Det bådar gott nu när det drar igång på riktigt” säger inköps och marknadschefen Vesam Ashouri
Till skillnad från andra detaljhandelsbranscher har apoteksmarknaden fortsatt öka onlineandelen även efter pandemin. Samtidigt som den underliggande marknaden växer som alltid. Under 2024 har övergången från apoteksbutiker till distanshandel stärkts ytterligare.
MEDS har växt mer än dubbelt så snabbt som marknaden senaste åren samtidigt kraftigt stärkt lönsamheten. Tredje kvartalet var inget undantag med över 30% tillväxt jämfört med marknadens 18%. Under andra halvåret beräknas bolaget även nå permanent lönsamhet på EBIT nivå, efter att ha nått EBITDA lönsamhet under första halvåret.
– “Vi tror att onlinemarknaden växer online många år och därmed mer än dubbla i storlek om fem år. Vår ambition är att fortsätta växa snabbare än marknaden och samtidigt skala på vår befintliga kostnadstruktur” säger VD och medgrundare Björn Thorngren.
Vesam Ashouripress@meds.se
MEDS (www.meds.se) är ett entreprenörsdrivet onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket. Vårt mål är att bli hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel – och mycket mer. Sedan MEDS lansering 2018 har vi vuxit snabbast av alla svenska företag enligt Financial Times.
Taggar: