Connect with us

Marknadsnyheter

MenuPay offentliggör delårsrapport för perioden januari – juni 2019

Published

on

MenuPay AB (”MenuPay”) publicerar härmed delårsrapport avseende perioden januari till juni 2019. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på Bolagets hemsida (www.menupay.com). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Kim Lykke Sommer, VD för MenuPay, kommenterar:

”Det andra kvartalet 2019 har inneburit flera viktiga och värdeskapande händelser för MenuPay, och när vi nu summerar kvartalet blir det tydligt att vi har tagit flera steg mot att bli ett internationellt erkänt bolag inom restaurangbranschen. Dessa steg innebär såväl nya strategiska marknader, nya avtal med flera framstående bolag och även en förstärkt finansiell position efter en företrädesemission.”

2019-04-01 – 2019-06-30 (tre månader, koncern)

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 523.106 (194.606) SEK.
  • Koncernens driftsresultat (EBITDA) uppgick till -3.064.231 (-4.077.615) SEK.
  • Koncernens kassa och bank uppgick till 2.677.129 (3.624.283) SEK.
  • Koncernens resultat per aktie uppgick till -0,25 (-0,37) SEK.
  • Soliditeten uppgick till 54,4% (-60,7 %).

2019-01-01 – 2019-06-30 (halvår, koncern)

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 966.234 (465.440) SEK.
  • Koncernens driftsresultat (EBITDA) uppgick till -5.642.448 (-6.941.600) SEK.
  • Koncernens kassa och bank uppgick till 2.677.129 (3.624.283) SEK.
  • Koncernens resultat per aktie uppgick till -0,47 (-0,63) SEK.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2019

  • Den 2 april meddelade MenuPay en statusuppdatering om Bolaget och dess verksamhet, i vilken både fler restaurangbesök, en högre omsättning samt en tillväxt i medlemsantalet kunde rapporteras.
  • Den 16 april meddelade MenuPay att Bolagets styrelse beslutat om att genomföra en företrädesemission om högst 23 MSEK, i syfte att finansiera och ytterligare accelerera Bolagets utveckling och internationalisering. Företrädesemissionen är förutsatt godkännande från extra bolagsstämma.
  • Den 23 maj, meddelade Bolaget sitt beräknade resultat för Q2 2019, inför teckningstiden i Bolagets företrädesemission som inleds den 27 maj. De uppskattade siffrorna för Q2 2019 visar på fortsatt tillväxt.
  • Den 24 meddelade MenuPay att Bolaget har inkluderat den första svenska restaurangen i MenuPay-appen. Den första svenska restaurangen som ingår är Paddys, en populär bar och restaurang i Malmö. Inom ramen för avtalet med Paddys, kommer MenuPay enligt sin huvudsakliga affärsmodell att få en procentuell ersättning för varje transaktion som gjorts i systemet. MenuPay meddelade samtidigt att Bolaget har ingått sina första 10 avtal med företagspartners i Sverige, bland annat med EG Sverige, LEO Pharma och Telia Sverige.
  • Den 27 maj meddelande MenuPay sin nya strategi och sina mål för kommande år, vilket inkluderar 2020 som första året med förväntad lönsamhet i Danmark.
  • Den 27 maj publicerade MenuPay memorandum inför den förestående företrädesemissionen.
  • Den 3 juni meddelade MenuPay att Bolaget ingått avtal med Gorm’s Pizza (”Gorm’s”) gällande samtliga av Gorm’s egna restauranger i Danmark. Gorm’s driver 13 restauranger över hela Danmark och MenuPay ser samarbetet som en tydlig förstärkning av erbjudandet till sina över 60 000 B2B-kunder.
  • Den 5 juni meddelande MenuPay att Bolaget ingått avtal med BURGER KING®. Avtalet omfattar i första hand 7 BURGER KING®restaurangerna på Själland, av de totalt 54 BURGER KING®-restaurangerna i Danmark.
  • Den 7 juni meddelade MenuPay att Bolaget ingått ett samarbete med stor potential med Acubiz, den dominerande marknadsledaren inom kostnadsförvaltningstjänster i Danmark.
  • Den 13 juni meddelade MenuPay att Bolaget under veckorna före pressmeddelandets publicering sett stor acceleration i sina internationella aktiviteter under de senaste veckorna. Samtidigt meddelades att den kända Malmörestaurangen Årstiderna samt sju andra restauranger inom Pieplows-gruppen har anslutits till MenuPay.
  • Den 25 juni meddelades att Bolagets företrädesemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare tecknades till totalt 101,6%. 16.696.916 nya aktier kommer att utfärdas vilket innebär att det totala antalet aktier i bolaget ökas till totalt 30.397.263. Detta överstiger antalet aktier vid full teckning om 16.439.216 stycken. Överteckningen kommer att hanteras genom konvertering av lånebelopp i en separat riktad emission för att matcha överteckningen om totalt 258.700 aktier, på samma villkor som företrädesemissionen.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Den 11 juli meddelades att MenuPay har ingått avtal om användning av MenuPays betalningsapp i NNIT:s personalmatsal. Matsalen drivs av Coor och är den första av sitt slag där MenuPay kan användas för att betala i matsalens café.

För mer information om MenuPay, vänligen kontakta:

Kim Lykke Sommer, VD MenuPay AB

Telefon: +45 23 83 20 25

E-post: kls@menupay.com

https://menupay.com/

Om MenuPay AB (menupay.com): MenuPay är ett internationellt teknologibolag, baserat i Danmark och noterat i Sverige på Spotlight Stock Market, som digitaliserar förhållandet mellan restauranger, företag och deras anställda. Med MenuPay®-tjänsten får användarna inspiration, bokar ett bord, betalar diskret med upp till 30 procents rabatt vilket även medför en transaktionsavgift om mellan 3–10% för MenuPay. Mer än 450 företag har hittills gått med och mer än 60 000 anställda har hittills registrerat sig för tjänsten. MenuPay® skapar ett win-win-förhållande där användare genererar mer än 75 000 transaktioner årligen på mer än 650 kvalitetsrestauranger, vilket i sin tur leder till miljontals kronor i besparingar för användarna och miljontals kronor i extra intäkter för restaurangerna. MenuPay är registrerat hos danska Finanstilsynet. MenuPay® är ett registrerat varumärke och menupay.com är domännamnet för MenuPay.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.