Tanalys

Michelins nya dubbdäck vinnare i årets vinterdäckstester

on, okt 17, 2018 14:34 CET

Michelins nya dubbdäck med rekordmånga dubb är nu tillgängligt på marknaden. Däcket X-Ice North 4 vann samtliga vinterdäckstester som genomförts av de ledande tidningarna. De nya dubben är enbart tillverkade i Europa under kontrollerade förhållanden och med 100 % återvunnet material.

I vinterns däcktester placerar sig Michelins dubbdäck X-Ice North 4 i topp. Däcket vinner samtliga tester i tidningarna Teknikens Värld, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Michelin har även fått fina omnämnanden i andra ledande tidningar.

– Vi är otroligt stolta och glada över att vårt nya dubbdäck levererar sådana fantastiska testresultat. Det visar verkligen att vårt utvecklingsarbete fungerar och att vi har det bästa dubbdäcket på marknaden denna säsong, säger Peyman Sabet, Verkställande Direktör på Michelin Nordic AB.

Tidningarnas motiveringar innehåller lovord som:
Michelins nya däck är det bästa dubbdäck vi någonsin kört på is. Superlätt att köra även när det är riktigt halt. Greppet är bra och däcket är lugnt även i de svåraste situationer. Tidningen Svenska Dagbladet 

Däcket har 250 dubbar och uppvisar testvinnande prestanda på just is. Det märks att Michelin har lyft sig gentemot föregångaren. Tidningen Teknikens Värld

Michelin X-Ice North 4 är tveklöst bäst på is med sina 250 dubb. Tidningen Motor

Hela dagen har jag funderat på vilket däck som kan vara Michelin. Men är det möjligt? Att det här skulle vara den fula ankungen som blivit en svan? Jag antecknar: Mycket bra på allt. Driver bra, bromsar bra, håller i mycket bra även bak. Ja, absolut mest neutralt av alla däcken hittills. Känns absolut snabbast. Så snabba och samtidigt så lättkörda. Jag skriver: Tryggare kan ingen vara. Betyg: 10. Tidningen Aftonbladet 

Fakta Michelin X-Ice North 4 – Testat under extrema förhållanden, anpassat till vardagen[1] 

ü  Varvtiden med Michelin X-Ice North 4 är 3,2 sekunder kortare än genomsnittet för de ledande konkurrenterna på en 1 000-metersbana.

ü  Bromssträckan på is är 3,7 meter kortare än konkurrenternas.

ü  Bromssträckan på is är 4,8 meter kortare än konkurrenternas, efter 10 000 km.

ü  Tack vare ny teknologi behåller däcket sina egenskaper även när det är slitet.


[1] Tester gjorda mellan dec 2017 och jan 2018 av Test World, på uppdrag av Michelin. Bromsning på is (från 30 till 5 km/tim), acceleration på is (från 5 till 30 km/tim) och test av is handling på 1 km lång isbana. Dimension 205/55 R16 94T på en VW Golf 7. Jämförelse mot Bridgestone Noranza 001, Continental Ice Contact 2, Nokian Hakkappeliitta 9, Goodyear UltraGrip Ice Arctic, Pirelli Ice Zero. 

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 114 000 anställda, varav ca 300 i Norden, och 70 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Exit mobile version