Connect with us

Marknadsnyheter

Midsona halvårsrapport januari-juni 2022

Published

on

God försäljningsutveckling i kvartalet

April–juni 2022 (andra kvartalet)

● Nettoomsättningen uppgick till 956 Mkr (903).

● EBITDA, före jämförelsestörande poster uppgick till 34 Mkr (78), motsvarande en marginal på 3,6 procent (8,6) och EBITDA uppgick till 28 Mkr (89).

● Rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till –7 Mkr (39), motsvarande en marginal på –0,7 procent (4,3) och rörelseresultat uppgick till –13 Mkr (42).

● Periodens resultat uppgick till –20 Mkr (24), motsvarande ett resultat per aktie på –0,28 kr (0,37) före och efter utspädning.

● Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 54 Mkr (–29).

● Det beslutades om ett omstruktureringsprogram för att stärka konkurrenskraften, där kostnadsbasen ska minskas med 40 Mkr på årsbasis. Omstruktureringskostnader belastade periodens resultat med 6 Mkr.

Januari–juni 2022 (sex månader)

● Nettoomsättningen uppgick till 1 928 Mkr (1 868).

● EBITDA, före jämförelsestörande poster uppgick till 96 Mkr (172), motsvarande en marginal på 5,0 procent (9,2) och EBITDA uppgick till 90 Mkr (181).

● Rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 15 Mkr (95), motsvarande en marginal på 0,8 procent (5,1) och rörelseresultat uppgick till 9 Mkr (96).

● Periodens resultat uppgick till –8 Mkr (57), motsvarande ett resultat per aktie på –0,11 kr (0,88) före och –0,11 kr (0,87) efter utspädning.

● Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 46 Mkr (–48).

Koncernchefens kommentar

Andra kvartalet var fortsatt utmanande och präglades av ett ökande inflationstryck. Samtidigt såg vi en god efterfrågan för våra produkter och förutser ett fortsatt stort konsumentintresse för hälsosamma val. För att möta den exceptionella kostnadsinflationen genomför vi ett antal åtgärder med ambitionen att fullt ut kompensera för kostnadsökningarna.

Organisk tillväxt vittnar om god efterfrågan

Försäljningen under kvartalet var 956 Mkr (903), vilket för oss är ett bevis på att konsumenter vill fortsätta att äta hälsosamt och är beredda att betala för det. Vi såg en fortsatt stark utveckling för våra egna konventionella varumärken och våra konsumenthälsovarumärken samtidigt som vår ekologiska försäljning, som var mycket stark under pandemin, utvecklades svagare. Överlag är vår marknadsanalys, vilken delas av oberoende marknadsbedömare, att konsumenter kommer att fortsätta att prioritera hälsosam mat.

Fortsatta prisökningar på alla insatsvaror

Kriget i Ukraina, transportproblem och ofördelaktig valutakursutveckling ledde under första halvåret till bristsituationer och fortsatta dramatiska prisökningar för i stort sett alla insatsvaror. Prisökningarna implementerades enligt plan, men tillkommande kostnadsinflation under andra kvartalet var så pass hög att resultatet för kvartalet, trots ökad försäljning och kostnadsbesparande åtgärder, försämrades jämfört med samma period föregående år.

Egna prisökningar mottas generellt väl

Vi har som ambition att fullt ut kompensera för kostnadsinflationen genom att så snabbt som möjligt föra över kostnadsökningarna i nästa led och har därför aviserat nya prisökningar. Ett antal av dessa har eller kommer att ge effekt redan under juli månad och de kommer att följas av ytterligare prisökningar senare under innevarande kvartal. Våra prishöjningar har generellt mottagits väl eftersom kostnadsinflationen och dess orsaker är väl kända.

Fortsatt kostnadsutveckling svår att förutspå

När det gäller den fortsatta kostnadsutvecklingen för insatsvaror är det svårt att ge en prognos och volatiliteten i både råvarupriser och valutor (framför allt USD och EUR) är en kontinuerlig utmaning. Riktningen för många priser är fortfarande uppåt, men inte lika dramatiskt som tidigare. Prisläget kommer naturligtvis till stor del att bestämmas av utfallet av årets skördar, något vi bevakar noga.

Fullt fokus på kostnadskontroll, initierat program löper enligt plan

För att stärka resultatet initierade vi under inledningen av andra kvartalet ett omstruktureringsprogram med ambitionen att sänka kostnaderna med 40 Mkr på årsbasis. Programmet löper enligt plan och har under kvartalet medfört en minskning av antalet anställda inom administrativa funktioner med 5 procent. Dessutom har vi identifierat och implementerat ytterligare kostnadsbesparingar utöver det aviserade programmet.

Förstärkt leveranskedja och starkt kassaflöde

De åtgärder som genomfördes under första halvåret för att förbättra leveranskedjan i syfte att få större säkerhet i varuförsörjningen gav under kvartalet god effekt. Vi har exempelvis i god tid fått in råvaror för högsäsongen i utleveranser av torkad frukt och nötter inför julhelgen, något som inte var fallet föregående år och medförde extra kostnader för inköp av råvaror på spotmarknaden. Tack vare en förstärkt leveranskedja har vi i år en betydligt bättre planering inför den viktiga julsäsongen. Den goda planeringen medförde dock en ökad kapitalbindning i varulager. Trots det var fritt kassaflöde i kvartalet relativt starkt, 53 Mkr (–35).

Vi ser framåt med tillförsikt

Sammantaget är vi fullt fokuserade på att stärka vårt resultat och gläds över den stabila försäljningen, som är ett gott tecken på att intresset för hälsosam mat fortsatt är högt. Vi ser inga tecken på en minskad efterfrågan på våra produkter. Trots prisökningar gör konsumenterna hållbara val vilket märks i att våra prisökningar generellt sett har god acceptans och får successivt genomslag. Vi ser framtiden an med tillförsikt. Den starka underliggande konsumenttrenden för hållbara och växtbaserade produkter fortsätter.

Peter Åsberg

VD och koncernchef

För mer information vänligen kontakta CEO och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32 eller CFO Max Bokander, +46 (0)708 65 13 64

Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom Peter Åsbergs och Max Bokanders försorg för offentliggörande den 20 juli 2022 kl 8:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Heliospectra AB senarelägger kvartalsrapport för Q1 2024 till 3e maj

Published

on

By

(Göteborg, Sverige, 24 april 2024, kl 13:50) – Heliospectra AB (publ) (First North Growth Market: HELIO), har idag beslutat att senarelägga publiceringen av Bolagets kvartalsrapport för perioden januari-mars 2024. Tidigare kommunicerat datum var fredagen den 26 april 2024. Nytt datum för publicering har bestämts till fredagen den 3 maj 2024.

Anledningen till senareläggningen är implementeringen av ett nytt ERP-system.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Rebecca Nordin, Head of IR | +46 (0)72 536 8116 | ir@heliospectra.com

http://www.heliospectra.com

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 24 april 2024 kl. 13:50 CET.

Heliospectra AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: HELIO) grundades 2006 i Sverige av växtforskare och biologer med visionen att göra kommersiell växtproduktion mer intelligent och resurseffektiv. Idag, med kunder på sju kontinenter, är Heliospectra världsledande inom intelligent belysningsteknik, ljuskontrollsystem och tjänster för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer. I samarbete med odlare, tar Heliospectra fram kundanpassade LED-strategier och kontrollsystem för att automatisera produktionsplaner, förutsäga avkastning och övervaka växternas välmående och tillväxt med realtid-data och respons för att kunna leverera de konsekventa resultat odlare behöver. 

För mer information, besök https://www.heliospectra.com.

Bolag HELIO är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Största återbäringen någonsin – 150 miljoner tillbaka till nordöstra Skåne och Österlen

Published

on

By

Efter ett för många ansträngt 2023 kommer LF Göinge-Kristianstad nu med glädjande besked – det blir en återbäring till bolagets sakförsäkringskunder. Det blir dessutom den största återbäringen någonsin, på hela 150 miljoner kronor. Återbäringen betalas ut i oktober.

– Glädjande på många sätt. Vi vet att många av våra kunder har det tufft och då känns det extra bra att vår kundägda modell kan vara med och ge tillbaka. Samtidigt är det glädjande att vi trots ett turbulent år fortsätter vara våra kunders givna förstahandsval, säger vd Niklas Larsson.
Enkelt uttryckt är en återbäring när LF Göinge-Kristianstad betalar tillbaka premier till sina kunder. Den premien kunderna betalar ska täcka bolagets utgifter och då främst att alla som har rätt till ersättning i sin försäkring ska få hjälp när en skada uppstår. När skadekostnaden inte blir lika hög som beräknat och kapitalet utvecklats väl, finns det pengar över som betalas tillbaka till kunderna via återbäring. 
Det fina resultatet är med andra ord ett gemensamt arbete, från bolagets anställda till den enskilda kunden som har brandvarnare på plats, vattenlarm vid sina golvbrunnar och på andra sätt ser till att minska skadekostnaderna.
– Så utöver återbäringen, som kommer i slutet av hösten, kommer vi vilja träffa alla våra kunder under året. Vi vill fira tillsammans, för det är våra gemensamma ansträngningar som gjort återbäringen möjlig. 

För pressfrågor kontakta:

Niklas Larsson, vd LF Göinge-Kristianstad, 0708-34 21 88

Renée Carlsson, hållbarhets- & kommunikationschef, LF Göinge-Kristianstad, 0733-18 29 96

För mer information om återbäringen – besök vår webbplats: Återbäring till vår del av Skåne (lansforsakringar.se)

Här kan du träffa oss under året:

– Kvarnens dag, Skepparslöv 26 maj
– Broby Marknad, Broby. 1 juni
– Nationaldagsfirandet, Bromölla, 6 juni
– Åhus Beach, 11-13 juli.
– Citysommar i Kristianstad, 8-9 augusti
– Sommar i Hässleholm, 10 augusti
– Familjefesten i Osby, 31 augusti
– Ånglokets dag i Brösarp, 22 september
– Äppelmarknaden i Kivik, 28-29 september
– Hjuldagen i Hässleholm, 26 oktober

Med reservation för eventuella ändringar – följ oss gärna på sociala medier för uppdateringar

Continue Reading

Marknadsnyheter

Största återbäringen någonsin – 150 miljoner tillbaka till nordöstra Skåne och Österlen

Published

on

By

Efter ett för många ansträngt 2023 kommer LF Göinge-Kristianstad nu med glädjande besked – det blir en återbäring till bolagets sakförsäkringskunder. Det blir dessutom den största återbäringen någonsin, på hela 150 miljoner kronor. Återbäringen betalas ut i oktober.

– Glädjande på många sätt. Vi vet att många av våra kunder har det tufft och då känns det extra bra att vår kundägda modell kan vara med och ge tillbaka. Samtidigt är det glädjande att vi trots ett turbulent år fortsätter vara våra kunders givna förstahandsval, säger vd Niklas Larsson.
Enkelt uttryckt är en återbäring när LF Göinge-Kristianstad betalar tillbaka premier till sina kunder. Den premien kunderna betalar ska täcka bolagets utgifter och då främst att alla som har rätt till ersättning i sin försäkring ska få hjälp när en skada uppstår. När skadekostnaden inte blir lika hög som beräknat och kapitalet utvecklats väl, finns det pengar över som betalas tillbaka till kunderna via återbäring. 
Det fina resultatet är med andra ord ett gemensamt arbete, från bolagets anställda till den enskilda kunden som har brandvarnare på plats, vattenlarm vid sina golvbrunnar och på andra sätt ser till att minska skadekostnaderna.
– Så utöver återbäringen, som kommer i slutet av hösten, kommer vi vilja träffa alla våra kunder under året. Vi vill fira tillsammans, för det är våra gemensamma ansträngningar som gjort återbäringen möjlig. 

För pressfrågor kontakta:

Niklas Larsson, vd LF Göinge-Kristianstad, 0708-34 21 88

Renée Carlsson, hållbarhets- & kommunikationschef, LF Göinge-Kristianstad, 0733-18 29 96

För mer information om återbäringen – besök vår webbplats: Återbäring till vår del av Skåne (lansforsakringar.se)

Här kan du träffa oss under året:

– Kvarnens dag, Skepparslöv 26 maj
– Broby Marknad, Broby. 1 juni
– Nationaldagsfirandet, Bromölla, 6 juni
– Åhus Beach, 11-13 juli.
– Citysommar i Kristianstad, 8-9 augusti
– Sommar i Hässleholm, 10 augusti
– Familjefesten i Osby, 31 augusti
– Ånglokets dag i Brösarp, 22 september
– Äppelmarknaden i Kivik, 28-29 september
– Hjuldagen i Hässleholm, 26 oktober

Med reservation för eventuella ändringar – följ oss gärna på sociala medier för uppdateringar

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.