Tanalys

Möt Göteborgs techscen: 5 frågor till Martin Bergqvist

De senaste åren har vi sett en snabb tillväxt inom techbranschen i Göteborg. Både i ökat antal arbetstillfällen och i antalet nystartade företag. Men vilka företag har valt att etablera sig i Göteborg? Hur ser de på sig själva? Vilka styrkor och utmaningar har de? Och vilka styrkor och utmaningar har Göteborg som techregion?

Vi har pratat med Martin Bergqvist, vd på Brain Nordic AB, ett företag som hjälper andra att jobba mer med datadriven marknadsföring.

Vad är era styrkor som företag?

Vår styrka är att vi har fokuserat på långsiktiga utmaningar och alltid legat i framkant när det gäller innovation och teknik. Vår styrka är även att de problem vi löser är globala och kommer bara bli större och större för våra kunder. Vi har dessutom en lång erfarenhet av branschen och mjukvaruutveckling inom marknadsföring och data som är den marknad vi verkar inom.

Vad är era utmaningar som företag?

Våra största utmaningar är kapitalisering och rekrytering. Vi måste växa som bolag och vi har märkt att rekrytering är en flaskhals när det gäller tillväxtplanerna. Att en lågkonjunktur slår till gör inte direkt kapitalanskaffningen lättare. Men samtidigt är vårt erbjudande sådant att det innebär effektiviseringar och besparingar för våra kunder vilket gör att lågkonjunkturen även kan skapa en tajming på marknaden.

Vad ser ni för styrkor med Göteborg som techregion?

Det är en styrka att det finns en fin kultur inom branschen i Göteborg som innebär att man gärna lyfter varandra. Det är vad som krävs för att vi gemensamt ska kunna etablera Göteborg som en innovationshub och bra miljö för startups och scaleups som oss.

Vad ser ni för utmaningar med Göteborg som techregion?

Investerarscenen är inte lika stark i Göteborg som exempelvis Stockholm, avståndet till kapitalet är lite för långt och det kan vara svårt att få attention om man inte finns i Stockholm.

Hur kan Göteborg som region öka sin attraktionskraft? Vad kan vi göra gemensamt och vad enstaka företag göra?

Göteborgsregionen måste hjälpa unga lovande bolag att synas. Visa på de synergier som regionen kan skapa och visa hur läget mot kontinenten är en styrka, med närheten till Köpenhamn och Oslo. Jag hade gärna sett att Göteborgsregionen mer aktivt kopplade sig mot dessa huvudstäder för det kan göra klivet ut i Europa enklare, vilket vi själva planerar att göra i en nära framtid.

Om Brain Nordic AB

Brain Nordic grundades i syfte att föra in kraften i data till ett företag som behövde det för att behålla sin position i marknadsföringsekosystemet.

Brain Nordic AB hjälper andra företag att jobba mer datadrivet när det kommer till marknadsföring. Den datan ger värdefulla insikter som i sin tur ger företag en bättre förståelse för sina kunder, besökare, läsare och konsumenter.

Exit mobile version