Marknadsnyheter
Motgångsmästaren visar hur vi kan våga mer i ny bok
Linkedin-flödet är en kavalkad av succéer, samtidigt som många poddar och böcker sätter fokus på framgång. Men det går inte att prata om framgång utan motgång. I dagens arbetsliv behöver vi ta risker, experimentera och pröva nya vägar för att hänga med. Loa Lava Brynjulfsdottir är en av Sveriges främsta experter på modigt ledarskap och i sin nya bok Mod att möta motgångar: som ledare, medarbetare och team (Liber) förklarar hon hur vi når framgång genom motgång.
– Arbetslivet och ledarskapet är inte alltid en dans på rosor. Men det är just i motgångarna som dörren till lärande står på glänt och nya insikter väntar. I stället för att leva i en förhoppning om att allt alltid ska gå perfekt behöver vi bygga upp vår ”motgångskraft”. Det här är en bok om hur vi kan utveckla modet att möta motgångar och misslyckanden på ett sätt som främjar lärande och utveckling på jobbet. Förmågan att växa och utvecklas genom motgångar är i fokus, säger Loa Lava Brynjulfsdottir.
Samtidigt som många möter en allt mer komplex och oförutsägbar arbetssituation är det få som känner sig rustade för att hantera motgångar på jobbet eller vågar göra saker som innebär risk för misslyckande. Denna brist på beredskap kan få konsekvenser, särskilt i en föränderlig arbetsmiljö där innovation och anpassningsförmåga är avgörande.
Två frågor är centrala i Mod att möta motgångar: Hur kan vi göra för att våga mer, och inte låta rädslan för att misslyckas stå i vägen för oss? Och om misslyckandet eller motgången redan är ett faktum, hur kan vi vända erfarenheten till en möjlighet? För när vi är modiga får vi räkna med att det ibland kommer att gå åt skogen. I boken beskriver Brynjulfsdottir olika strategier för att våga ta steget, och visar hur man kan träna upp ett mer nyfiket och dynamiskt mindset och på andra sätt stärka sin resiliens.
Mod att möta motgångar beskriver också hur man som ledare kan bidra till en innovativ kultur där motgångar och misslyckanden ses som en naturlig del av lärandeprocessen. Boken rymmer en mängd konkreta verktyg för att skapa ett tryggare klimat i teamet – och fånga de modiga när de faller.
Att känna viss oro – till exempel för hur ett projekt kommer att sluta, eller vad andra kommer att tänka – är normalt. Problemet uppstår när denna oro eller rädsla hindrar oss från att sträva mot våra mål. När en irrationell rädsla gör att vi saboterar för oss själva genom att skjuta upp eller helt avstå, engagera oss i mindre viktiga saker, ta itu med problem för sent, ge upp när vi möter hinder och svårigheter, fastna i tvivel, inte be om hjälp eller bli lata. Vi ser inte alltid det här beteendet hos oss själva, vi ”hanterar” rädslan på ett omedvetet sätt. Till exempel kan du känna att det är otroligt viktigt att rensa i garderoben eller städa badrummet – just när du står inför din sluttentamen. – ur boken.
Loa Lava Brynjulfsdottir är en av Sveriges mest anlitade och uppskattade föreläsare i modigt ledarskap. Hon är certifierad Dare to Lead™ facilitator, med en MBA i ledarskap & förändringsledning, och har många års erfarenhet av ledarskapsroller. Hon hjälper ledare och organisationer att bli mer bekväma med ovisshet, och att våga mer i en komplex och snabbrörlig värld. Aktuell med boken Mod att möta motgångar, utgiven av Liber.
För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se
Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.
Marknadsnyheter
En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker
Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen.
Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.
”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden.
Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.
Fazermint, Truffle
Karl Fazer, Crispy toffee
Karl Fazer, Milk chocolate truffle
Finlandia
Dumle Original
Dumle Fudge
Geisha, Seasalt & Caramel
Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45.
För mer information vänligen kontakta:
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige
ebba.beck-friis@fazer.com
Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.
Northern Magic. Made Real.
Marknadsnyheter
En ny julklassiker har anlänt – Fazer Klassiker
Fazer Klassiker heter den nya julasken som samlat många av svenskarnas chokladfavoriter i en och samma ask: Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia. Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen.
Julen är en högtid som handlar mycket om tradition, samtidigt som det uppskattas att addera nya inslag. Därför har Fazer samlat ett urval av sina populära varumärken i en och samma ask. Fazer Klassiker är fylld med både tradition som nya spännande smakkombinationer. En perfekt produkt för att fira in jul och nyår.
”Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation”, säger Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden.
Fazer Klassiker består av 32 praliner fördelat på 7 olika smaker i två lager. Fazermint i ny form, två olika varianter av Karl Fazer, en med tryffel och en med kola och riskrips, Finlandia hjärta med marmelad och mörk choklad, Dumle original och Dumle fudge, Geisha med en tvist, seasalt & caramel.
Fazermint, Truffle
Karl Fazer, Crispy toffee
Karl Fazer, Milk chocolate truffle
Finlandia
Dumle Original
Dumle Fudge
Geisha, Seasalt & Caramel
Fazer Klassiker finns i butik från och med vecka 45.
För mer information vänligen kontakta:
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige
ebba.beck-friis@fazer.com
Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.
Northern Magic. Made Real.
Marknadsnyheter
Har du vad som krävs för att bli Sveriges främsta investerare?
Nordic Growth Market (NGM) arrangerar återigen Investerar-SM, en unik möjlighet för börsintresserade att tävla om en prispott på 150 000 kronor. Investerar-SM pågår mellan 4 och 15 november och erbjuder deltagarna en fiktiv portfölj på 1 miljon kronor för att investera i finansiella instrument noterade på NGM.
Investerar-SM har genomförts i över tio år med fler än hundratusen tävlande och är en viktig del i NGM:s långsiktiga utbildningssatsning. Tävlingen ger deltagarna en fantastisk chans att lära sig mer om börshandlade produkter och testa investeringsstrategier, utan att investera egna pengar. Med ett brett utbud av instrument med underliggande tillgångar som index, råvaror, valutor och enskilda aktier kan deltagarna prova olika strategier och utveckla sina kunskaper på ett realistiskt men riskfritt sätt. Den bästa portföljen belönas med titeln Sveriges Främsta Investerare och totalt delas priser ut till ett värde om 150 000 kronor.
– Vi ser ett fortsatt starkt intresse bland nordiska investerare för börshandlade produkter då de ger exponering mot stora internationella index, amerikanska aktier samt råvaror som olja och guld. I år pågår även det amerikanska valet vilket gör tävlingen extra spännande, säger Magdalena Hartman, VD på Nordic Growth Market.
I år introduceras även en deltävling för att utse Sveriges främsta universitet inom ramen för Investerar-SM. Kampen står mellan börsrummen och finansutskotten hos Stockholms universitet, Chalmers tekniska högskola, Linköpings universitet och Umeå universitet. Detta görs för att öka det ekonomiska engagemanget på universitetsnivå och att inspirera nästa generation investerare.
Årets huvudsponsorer för Investerar-SM, BNP Paribas, Société Générale och Vontobel, utgör en signifikant del av den nordiska ETP marknaden. De tävlande kan investera i över 45 000 produkter med en exponering mot en mängd olika underliggande tillgångar. I år får även deltagarna exklusivt ta del av expertinsikter från vår samarbetspartner NeuroQuant som hjälper de tävlande att optimera sina investeringsbeslut med sin analysplattform.
– Investerar-SM lockar tusentals deltagare varje år och är Sveriges största investerartävling. Vi ser tävlingen som ett utmärkt sätt att öka kunskapen om kapitalmarknaden vilket är en förutsättning för ett framgångsrikt långsiktigt sparande, fortsätter Magdalena Hartman, VD på Nordic Growth Market.
Läs mer om Investerar-SM, tips från investerarprofiler och om våra samarbetspartners på www.investerar-sm.com eller följ tävlingen på X @ngmexchange.
För ytterligare information kontakta:
Magdalena Hartman, VD, Nordic Growth Market, magdalena.hartman@ngm.se
Oskar Lindberg & Rania Ekberg, Projektledare, Nordic Growth Market, tel 08-566 390 00
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke