Tanalys

När fler väljer elcykel måste batteriets säkerhet förbättras

Elcykelförsäljningen fortsätter att öka, vilket är positivt på många sätt. Samtidigt ökar antalet bränder där elcykelbatterier är inblandade*. Därför har ett oberoende testlab, på uppdrag av Länsförsäkringars Forskningsfond, testat säkerhetsdesignen för några elcykelbatterier. Resultatet är delvis oroväckande.

Litiumjonbatterier har under många år funnits i produkter som mobiltelefoner och datorer. Då batterierna blir större och energimängden ökar bli konsekvensen, om något händer, större.

Det är till exempel känt att batterierna kan fatta eld och avge farliga gaser. Det är därför viktigt att ha respekt för batteriprodukterna.

– Ett elcykelbatteri innehåller cirka 40 gånger så mycket energi som ett vanligt mobiltelefonbatteri. Dessutom laddar vi ofta elcykelbatterierna i hemmet. Då är det väldigt viktigt att batterierna har hög säkerhet, säger Mari Sparr, forskningsansvarig teknik på Länsförsäkringars Forskningsfond.

Statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) pekar på att bränder i elcykelbatterier ökar. Därför har Länsförsäkringars Forskningsfond låtit ett oberoende testlabb undersöka ett antal utvalda elcykelbatterier.

– Vi har köpt in några av de vanligaste elcykelbatterierna på den svenska marknaden och låtit dem undersökas. Batterierna är i lite olika prisintervall, säger Mari Sparr.

Testerna visar att batteriernas design behöver förbättras så att de kan hantera en termisk rusning** i en cell utan att den leder till en brand.

–  Ladda ditt elcykelbatteri under uppsikt. Skulle en brand uppstå ska du undvika att andas in den giftiga gasen. Gå utomhus och ring 112. Vi uppmuntrar också elcykeltillverkarna att ställa högre säkerhetskrav på produkterna, även om regelverket inte gör det, säger Henrik Sjögren, trafikskadespecialist på Länsförsäkringar Västernorrland.

Så hanterar du elcykelbatterier för säkrare laddning

Läs mer

Läs mer om resultatet från testerna av cykelbatterier här

 

*Registrerade eltransportmedel 2018–2019

 

Fordon

Under färd Laddning Ej laddning Övrigt/okänd Total
Personbil                                                                                                                                     4 2 8 14
Cykel 7 8 5 20
Sparkcykel 5 4 9
Scooter/permobil 1 5 1 4 11
Hoverboard 31 1 2 34*

, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

*Hoverboard toppade 2018 med 20 incidenter och har därefter sjunkit medan elcyklarna hade 5 tillbud under 2018 men 15 under 2019. Sannolikt är antalet oregistrerade bränder fler.



Faktaruta

**En termisk rusning innebär att en cell i batteriet blivit instabilt (tex pga. slag) vilket ger upphov till en accelererad temperaturökning och en okontrollerad frigörelse av cellens energi. Provningen har undersökt hur förlåtande batteridesignen är att för undvika att ett sådant fel får stora konsekvenser.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Sjögren

Trafikskadespecialist

Länsförsäkringar Västernorrland

060-19 85 12

henrik.sjogren@lfy.se

 

Mari Sparr

Forskningsansvarig teknik

Länsförsäkringars forskningsfond

08-588 419 71





Eva-Lotta Persson

Kommunikationschef

Länsförsäkringar Västernorrland

060-19 85 17

eva-lotta.persson@lfy.se

Lokal statistik och expertkommentarer:

Våra experter finns på plats på våra kontor i Sundsvall och Härnösand och kan bidra med lokal statistik samt kommentera aktuella händelser eller svara på frågor inom sina specialistområden. Vi har lokala experter inom privatekonomi, försäkring, pension, bostadsmarknaden, naturskador, trafikskador, brandskador, vattenskador och personskador. Kontakta våra experter direkt

Länsförsäkringar Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. I över 175 år har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Kramfors och Sollefteå. 

Exit mobile version