Tanalys

NENT Group sänker tillfälligt priserna på Viaplays sportpaket på grund av senarelagda sportevenemang

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, sänker tillfälligt priserna på Viaplays sportpaket på alla marknader på grund av senarelagda sportevenemang i Norden och internationellt till följd av den globala spridningen av coronaviruset.

Spridningen av coronaviruset har negativ inverkan på koncernens finansiella utveckling, vilket riskerar att påverka NENT Groups tidigare kommunicerade ambition om att leverera lönsam tillväxt för helåret 2020.

Priset för Viaplays sportpaket sänks till samma pris som paketet för TV och Film – till SEK 109 i Sverige; DKK 99 i Danmark; NOK 119 i Norge; och EUR 9,99 i Finland. Priserna gäller för befintliga kunder och från idag. NENT Group hade 1.568k kunder på Viaplay per den 31 december 2019, av vilka en mindre andel är sportkunder. De större sportevenemangen som senarelagts eller pausats, och som NENT Group äger medierättigheterna till, omfattar Premier League, UEFA Champions League, Superliga, NHL och Bundesliga. Helgens Formel 1-lopp i Australien har även det ställts in. Viaplays unika erbjudande av originalproduktioner, internationella filmer och serier, samt den bästa underhållningen för barn, är oförändrat.

Det är inte beslutat hur länge de sänkta priserna kommer att gälla. I det fall att det blir långdragna förseningar eller att evenemang ställs in, kommer NENT Group att söka ersättning från rättighetsägarna enligt gällande kontrakt. Spridningen av coronaviruset påverkar även reklamförsäljningen negativt, vilken uppgick till 26% av koncernens försäljning för helåret 2019. Dessa faktorer riskerar att påverka NENT Groups tidigare kommunicerade ambition att leverera lönsam tillväxt för helåret 2020. Ytterligare uppdateringar kommer att ges vid NENT Groups kvartalsrapport den 23 april, om inte tidigare.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi bevittnar en unik situation med omfattande förseningar för många av sportens största sportevenemang. Vi förstår och respekterar besluten från arrangörerna av dessa runt om i världen, vilka gör rätt i att fokusera på säkerheten och hälsan för såväl utövare som åskådare. Vi har nära kontakt med dessa arrangörer och för diskussioner om hur detta kommer att hanteras framgent. Vårt fokus är att alltid leverera erbjudanden i världsklass till våra kunder, och det är därför vi har tagit beslutet att tillfälligt justera priserna på våra sportpaket. Nu jobbar vi intensivt för att addera andra sporter och mer originalproduktioner, serier, filmer och innehåll för barn, vilket är det som gör Viaplay till Nordens ledande streamingtjänst och hemvisten för fantastisk underhållning. Vi är också fast beslutna att finna sätt att hantera de negativa konsekvenserna av den här globala krisen och att framgent minimera påverkan på vår verksamhet.”

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of External Communications; +46 73 699 27 09)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Exit mobile version