Connect with us

Marknadsnyheter

Nimo får ny stororder från Sydkorea, torkskåpet är nu ett etablerat begrepp

Published

on

Nimo har sedan 2002 levererat tiotusentals torkskåp till den sydkoreanska marknaden och har nu fått en ny order på över 200 torkskåp av modellen Sensor Dryer 1900 F. Det är den lokala återförsäljaren Sam Deug Trading Co som är beställaren och ordern kommer från en av många pågående bostadsprojekt där Nimo finns med.

– Tack vare Nimos höga anseende, höga kvalitet och goda funktion samt att torkskåpen är energiekonomiska har vår återförsäljare återigen vunnit en större upphandling. Vi ligger även mycket väl till i kommande upphandlingar, säger Rickard Hallberg, International Key Account Manager på Nimo.

Rickard Hallberg, International Key Account Manager, Nimo

I Sydkorea är bostäderna i regel små och mycket ska rymmas i en liten lägenhet, bland annat behöver familjens tvätt plats att torka. I många lägenheter hängs tvätten upp i taket för att spara plats. Nimo specialtillverkar torkskåpen till de olika projekten och anpassar dem till sydkoreansk ventilationsstandard.

– Sydkoreanska fastighetsägare och bostadsbyggare har fått upp ögonen för de fuktproblem som blir konsekvensen när tvätten hängs på tork i rummen. Genom att installera torkskåp från Nimo som en integrerad del av inredningen blir torkning mer utrymmeseffektiv samtidigt som man löser fuktproblematiken.

Konsumenterna i Sydkorea har generellt höga krav på högteknologiska vitvaror. Torkskåp, som länge i första hand varit en känd produkt i Norden, har nu definitivt klivit in på den sydkoreanska marknaden som ett högaktuellt alternativ för torkning av tvätt.

– Vi är väldigt glada att vi nått ut så bra med att torkskåpet är den mest skonsamma och hållbara produkten för att torka tvätt, vi ser att den långsiktiga exportsatsningen lönar sig.

Återförsäljaren Sam Deug Trading Co satsar stort på Nimo och har under året anställt fyra personer som aktivt bearbetar fastighetsägare och byggbolag med att sälja in torkskåpen.

– Den senaste ordern är ett bra kvitto på att Sydkorea har stor utvecklingspotential för Nimo. Visst har det gått lite trögare under pandemiåren, men nu pågår upphandlingar i ett tiotal olika bostadsprojekt där vi har gott hopp om att väljas som leverantör.

Nimos återförsäljare ser också stora möjligheter till fortsatt positiv utveckling på den sydkoreanska marknaden.

– Jag är övertygad om att vi, trots utmaningarna med bland annat stigande världsmarknadspriser har goda möjligheter att nå överraskande bra resultat, med beställningar på över 10 000 torkskåp under de närmaste åren, förutsatt att marknadspriserna stabiliseras. Vi ser fram emot att se effekterna av bearbetningen av fastighetsbolag och bostadsbyggare redan under 2023, säger Jang Deug Park, återförsäljare för Nimo i Sydkorea.

För ytterligare information

Rickard Hallberg, International Key Account Manager, Nimo, 070-302 84 84, rickard.hallberg@nimoverken.com
Karin Kruse, vd Nimo, 070-323 17 43, karin.kruse@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden och internationellt. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 230 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på www.nimoverken.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tendo tecknar Letter of Intent med norska Ortopro AS för Tendo OneGrip

Published

on

By

Tendo AB (”Tendo” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har tecknat ett Letter of Intent (LoI) med Ortopro AS, som är en del av Blatchford Group. Avsiktsförklaringen avser distribution av Tendo OneGrip på den norska marknaden och nästa steg är att teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal med Ortopro AS.

En stor del i vårt kommersialiseringsarbete av vår Tendo OneGrip har varit att etablera närvaro på den nordiska marknaden, och vi är nu glada att vi har ingått ett LoI med Ortopro AS vilket markerar ett viktigt steg framåt mot att lansera vår produkt på den norska marknaden.”, kommenterar Sofie Woge, VD för Tendo.

 

Tendo som nyligen har marknadslanserat en specialanpassad version av Tendo OneGrip för personer med ryggmärgsskada i Sverige och Danmark har nu tecknat ett Letter of Intent (LoI) med norska ortopedileverantören Ortopro AS, som är en del av multinationella Blatchford Group, för att introducera och distribuera Tendo OneGrip på den norska marknaden. Avsiktsförklaringen är en del av Tendos strategiska kommersialiseringsarbete med att marknadslansera Tendo OneGrip på den nordiska marknaden och nu är nästa steg att teckna ett slutgiltigt distributionsavtal.

 

Ortopro AS har visat stort intresse för Tendo OneGrip och som ledande aktör inom försäljning av ortopediska hjälpmedel på den norska marknaden ser vi dem som en ideal partner för oss. Vår plan framåt är nu att gå vidare i processen med förhoppningen att inom kort teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal.”, kommenterar Peter Andersson, Commercial Lead för Tendo.

 

Om Ortopro AS

Ortopro AS grundades 2001 och är en leverantör av proteser, ortoser, material, maskiner och mjukvara till den ortopediska industrin i Skandinavien. Företaget är en del av Blatchford Ortopedi AS som är en av Norges ledande ortopediska kliniker.

 

För mer information om Tendo, vänligen kontakta:
Sofie Woge, VD, Tendo
Telefon: (+46) 760 – 21 22 13
E-post: sofie@tendoforpeople.se

Hemsida: www.tendoforpeople.se

Kort om Tendo
Tendo AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer medicintekniska robotiserade hjälpmedel till personer med funktionsnedsättningar i händerna. Bolagets första produkt, Tendo OneGrip, är en handske med integrerat exoskelett som ger styrka och rörlighet i händerna till personer med begränsad, eller saknad handfunktion till följd av en ryggmärgsskada. Bolaget är beläget i Lund i Sverige. Tendo AB är noterat på den svenska Spotlight Stock Market. Mer information på www.tendoforpeople.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medfield Diagnostics senarelägger föraviserat datum för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 samt datum för Årsstämma

Published

on

By

Styrelsen för Medfield Diagnostics Aktiebolag (publ) (”Medfield” eller ”Bolaget”) har idag beslutat att senarelägga datumet för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 till den 27 maj 2024 från det föraviserade datumet som var den 19 april 2024. Styrelsen har samtidigt tagit beslut om att senarelägga datumet för Bolagets Årsstämma till den 19 juni från det föraviserade datumet som var den 31 maj. Skälet för senareläggningarna är en fortsatt hög operationell aktivitet i Bolaget.

Den uppdaterade finansiella kalendern är enligt följande:

2024-05-27                          Delårsrapport för första kvartalet 2024

2024-06-19                          Årsstämma, Göteborg

2024-08-23                          Delårsrapport för andra kvartalet 2024

2024-10-25                          Delårsrapport för tredje kvartalet 2024

2025-02-21                          Bokslutskommuniké för 2024

Årsredovisning 2023 med revisionsberättelse kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida https://www.medfielddiagnostics.com/, samt på Bolagets huvudkontor, Medicinaregatan 8B, 413 90 Göteborg senast 3 veckor innan årsstämman. Årsstämman planeras att hållas den 19 juni 2024 på Bolagets huvudkontor.

För mer information kontakta: Mats Andersson, Styrelseordförande, Medfield Diagnostics AB, Tel: 070-956 02 16, Email: mats.andersson@mumimo.se

Medfield Diagnostics har som mål att underlätta diagnostiseringen av stroke. Om man på ett tidigt stadium kan avgöra om patienten har en stroke eller inte, skulle behandlingsprocessen kunna påskyndas och rätt behandling sättas in betydligt tidigare än idag. Därigenom kan det elimineras mycket lidande hos drabbade patienter och det skulle kunna sparas mycket stora vård- och rehabiliteringskostnader för samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop släpper saftiga nyheter och Årets smak

Published

on

By

Perfekt till sommaren och varma dagar släpper Coop flertalet nyheter inom drycker, bland annat en prisvärd lightdryck.

– Vi ser att allt fler väljer drycker utan tillsatt socker de senaste åren. Våra tre nyheter på en liter släpps i smakerna ananas, svarta vinbär och fläderblom, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

– Ett kanske annorlunda tips på användning kan vara att blanda i lite i sin kvarg för smaksättning, tipsar Minna vidare om.

Coop tappar även upp en nylansering av såväl hallon- som jordgubbssaft i storlekarna 0,5 liter samt 1 liter. Den nya saften har 30 procent lägre sockerinnehåll men samma goda smak.

Årets smak på Coops kolsyrade vatten når även butikerna under vecka 16.

– Läskande apelsin och mango passar perfekt i sommarvärmen, säger Minna Björklund om vattnet som kommer i storlekarna 50 cl samt 150 cl.

Andra EVM-nyheter för vecka 16 inkluderar färdigkokt basmatiris i en förpackning på två portioner samt ett färdigkokt långkornigt ris med tomat- och örtkryddor i samma förpackningsstorlek, båda klara efter bara två minuter i mikron. Dessutom utökar Coop sin serie av Babblarna-produkter med blöjpåsar med handtag för knytning samt tre nyheter inom torrfoder för hundar, bland annat ett glutenfritt alternativ.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.