Filippa K lanserar nu sina första ullplagg försedda med nästa generation QR-koder som bär spårbarhetsdata. Ullplaggen och den tekniska lösningen är ett resultat av The Fiber Traceability Initiative som har siktet inställt på en hållbar, spårbar och cirkulär värdekedja. Bakom initiativet står Axfoundation, Filippa K, GS1 Sweden och VirtualRouteZ.
The Fiber Traceability Initiative har utvecklat en betaversion av en spårbarhetslösning där en QR-kod med GS1-standarder placeras i ullplaggen. Genom en enkel skanning med mobilen får kunden information om plaggets produktionsresa och hållbarhetsdata, från råmaterial till färdigt plagg, direkt på skärmen. Förutom att göra det möjligt för kunden att göra hållbara val, underlättar lösningen för varumärken och leverantörer att uppfylla kommande EU-regler. Textilbranschen är en av de branscher som är först ut att möta kraven på digitala produktpass, spårbarhet och transparens.
– Hållbarhetsutmaningarna inom modeindustrin är för komplexa för att enskilda varumärken ska kunna lösa dem på egen hand. Genom att samla aktörer längs hela värdekedjan lägger vi grunden för nya affärsmodeller och en cirkulär ekonomi, säger Stina Behrens, projektledare inom Framtidens material på Axfoundation.
Den tekniska lösningen använder GS1-standarder för att skapa ett enhetligt, konkurrensneutralt och globalt ramverk för produktidentifiering och märkning, vilket säkerställer interoperabilitet mellan system. Den nya generationen QR-koder som placeras i ullplaggen ger tillgång till plaggets spårbarhetsdata. När kunden skannar QR-koden skickas en förfrågan till en resolver som identifierar i vilken datakälla produktens specifika data kan hämtas. Datan hämtas och valideras och dyker sedan upp på mobilens skärm via API:er och på så sätt får kunden en fullständig överblick av plaggets resa.
Lösningen används nu på ullplagg, men The Fiber Traceability Initiative ser potential i att inkludera fler varumärken, leverantörer, branscher och även bredda lösningen till fler material.
– Genom att tillämpa globala standarder säkerställer The Fiber Traceability Initiative att spårbarhetslösningen inte bara är effektiv inom modeindustrin utan också skalbar till andra branscher, som möbel- och byggsektorn. GS1-standarder möjliggör sömlöst datautbyte och interoperabilitet, vilket är avgörande för att skapa transparenta och hållbara leveranskedjor oavsett bransch, säger David Almroth, Head of Expansion på GS1 Sweden.
För att möjliggöra enkel insamling och delning av data längs värdekedjan används VirtualRouteZs digitala plattform.
– The Fiber Traceability Initiative är på en resa mot fullständigt digitaliserade och transparenta värdekedjor. Vår integrationsmodell för värdekedjor och digitala plattform sammanfogar all data, och görs tillgänglig för varje användare, förklarar Heinrich Schultz, grundare och VD på VirtualRouteZ.
Den 12 september lanserar Filippa K sin höst/vinterkollektion 2024 där tolv ullplagg är framtagna inom ramen för The Fiber Traceability Initiative. Vid köp, både i butik och online, kan kunden läsa om plaggets ursprung och få reda på dess bakgrund ända ner till vilken gård ullen kommer ifrån. Dessutom återges designdetaljer, skötsel- och reparationsråd för att ytterligare stimulera hållbara val och, på sikt, cirkularitet.
– Vi är glada över att kunna göra det möjligt för våra kunder att få tillgång till spårbara ullplagg med rekommendationer som ökar plaggets livslängd. Det här är bara början på en resa mot mer hållbar produktion och konsumtion, säger Anna Berne, Vice President för Produkt och Hållbarhet på Filippa K.
Initiativet öppnar nu för fler varumärken att delta i The Fiber Traceability Initiative för att tillsammans driva kollektiva ansträngningar för ökad transparens och hållbarhet.
För mer information, vänligen kontakta:
- Stina Behrens, Projektledare inom Framtidens material på Axfoundation, +46 (0)70 – 223 96 04, stina.behrens@axfoundation.com
- Linda Andersson, Pressansvarig, Axfoundation, +46 (0)730 – 87 15 70, linda.andersson@axfoundation.se
- Lisa Midbrink, Marknadsansvarig, GS1 Sweden, +46 (0)76 108 79 67, lisa.midbrink@gs1.se
- Anna Berne, Vice President för Produkt och Hållbarhet på Filippa K, anna.berne@filippa-k.se
Partners i The Fiber Traceability Initiative:
- Axfoundation är en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret för ett hållbart samhälle. Vi tror på företagande som förändringskraft och på breda samarbeten med relevanta aktörer i samhället. Tillsammans med över 300 partners tacklar vi praktiska frågor som rör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar.
- Filippa K: Founded by celebrated Swedish fashion designer Filippa Knutsson in 1993, Filippa K has grown internationally to become a household name synonymous with Scandinavian style. The modern yet timeless ready-to-wear collections balance refined style and functional comfort, with considered craftsmanship and a unique point of view. Today, the Stockholm-based fashion house is helmed by Creative Lead Anna Teurnell, with stores in key European cities such as Amsterdam, Copenhagen, and Berlin and an e-commerce presence in over 70 international markets. Its continued journey of global expansion is driven by its efforts to provide a complete wardrobe of elevated staples, for a conscious and effortless solution to dressing well.
- GS1 Sweden: Med ett gemensamt digitalt affärsspråk för spårbarhet i värdekedjor möjliggör GS1 Sweden för företag och branscher att uppnå hållbarhet, effektivitet och säkerhet. Vi skapar förutsättningar för att identifiera, samla in och dela information sömlöst i hela världen. Vår skala och räckvidd – nationella medlemsorganisationer i 118 länder, mer än 2 miljoner användarföretag och 10 miljarder transaktioner varje dag – bidrar till att GS1-standarder stöder system och processer globalt och lokalt.
- VirtualRouteZ: Baserad på sin teknologi tillhandahåller VirtualRouteZ (VRZ) innovativa affärslösningar. VRZ-plattformen är en global molnbaserad infrastruktur som är utformad för att kunna säkerställa korrekt spårbarhet och tydlig överblick (affärsintelligens) genom hela värdekedjan. Den är oberoende av produkt, vilket innebär att Filippa K använder en enda lösning för alla sina produkter oavsett var i världen de finns. Plattformen är utformad för att samla in verklig data som registreras i nästintill realtid på leverantörs- och gårdsnivå, vilket gör att Filippa K kan rapportera verklig hållbarhetspåverkan och direkt belöna bönder med incitament kopplade till deras påverkan. Vissa företag eller delar av industrin har redan investerat i digitalisering. VRZ har inte som avsikt att ersätta eller konkurrera med befintliga teknologilösningar, utan snarare integrera med sådana system eller initiativ för att maximera värdet.
Taggar: