Nu efter avslutad emission och ett JV i Kina, där vi är i full gång med att föra över produktionsunderlag och utvärdera leverantörer av komponenter, är det dags att också satsa på marknadsföring.
Redan i november 2019 var vi på gång med en större kampanj i USA med fokus på internetmarknadsföring, som initialt skulle pågå ett år. Nu blev det inte så, dels beroende på att hela världen vändes upp och ner 2020 och några år framåt, och dels också för att vi insåg att vi inte hade möjlighet att växa då det kapital vi behövde för att öka produktionen i Sverige inte fanns. Detta då vi behövde köpa in komponenter 6-12 månader innan vi kunde leverera ut Zoomar till nya kunder. Det var frågan om belopp på 10-15 MSEK som krävdes i grundkapital för en seriös satsning.
Nu med vårt JV i Kina är spelreglerna helt annorlunda. Nu kommer vi köpa in och betala med ca 3 månaders framförhållning, och får en kvalitetsmässigt minst lika bra produkt som den vi nu producerar i Sverige, och det till en lägre kostnad.
Det är nu därför dags att börja marknadsföra oss på riktigt. Men beroende på att vi bara fick in 51 % av de pengar vi sökte i den nyss genomförda emissionen, måste vi skriva ner våra planer något, men det kommer ändå blir väsentlig skillnad mot tidigare.
Vi börjar med riktad Internetmarknadsföring i valda delar av USA. Det är ju världens största marknad, och med vår ansökan om FDA-godkännande vi hoppas kunna få, är det dags att trycka på lite hårdare där. Vi har nu också ökat leveransen av Zoomar dit under Q4.
Vi kommer därefter att gå vidare med övriga USA, Sverige, Norge, Italien och de 14 andra länder vi finns representerade i.
Då vi har en mycket konkurrenskraftig produkt på en miljardmarknad tror vi starkt på framtiden. Med vår nya affärsmodell, med produktion i Kina, kommer det också bli mindre kostsamt att växa än tidigare.
Vi hade för övrigt en diskussion om produktion i Kina redan i oktober 2019 vid ett besök hos vår leverantör av motorer och batterier. Då erbjöd sig deras VD produktion för hela världen och försäljning i Kina med en kapacitet av 10 000 Zoomar per år. Diskussionen fortsatte faktiskt till 2021, men förutsättningarna hade då av förklarliga skäl försvunnit.
Rent krasst kommer vi i rådande läge behöva ta in mer kapital ganska snart. De ca 3 MSEK brutto vi fick in på emissionen, blir bara ca 2,5 MSEK netto istället för 5,5 MSEK, vilket skulle varit fallet om den blivit fulltecknad. De 3 miljoner mindre vi nu fick hade varit välbehövliga för en mer omfattande marknadssatsning.
Vi har därför diskussioner kring hur vi ska kunna lösa den ekonomiska situationen med ett par olika intressenter. Med det får vi återkomma till.
För mer information kontakta:
Pehr-Johan Fager, VD
pj@zoomability.com
0709-203961
Om Zoomability Int. AB (publ)
Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.
Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.
Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.