Tanalys

Ny målgruppsanalys: 80 miljoner potentiella Sverigebesökare avslöjar: det vill vi ha, göra och se

Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80 miljoner potentiella Sverigebesökare.

Idag publiceras hela analysresultatet, land för land, på Visit Swedens webbinarie, sajt och kunskapsbank för besöksnäring, företag och intresserade – utan kostnad eller krav på registrering: https://corporate.visitsweden.com/kunskap/malgrupp/

Analysen innehåller helt färska fakta om vilka som reser på semester till Sverige, hur många de är, hur de reser hit, hur länge de stannar, vilken typ av semesterresor de föredrar, hur de bor och vilket ressällskap de har.

Även vad de gillar med Sverige, vad som påverkar valet av Sverige, vilka aktiviteter som lockar mest, var i Sverige man helst reser till, samt hur man inspireras, vilka medier som används, hur och var man söker information, hur man helst bokar, vad man vill förboka, vad som är viktigt och vilka drivkrafterna är för att resa.

    Detta är den mest omfattande analysen av potentiella Sverigebesökare som vi gjort på flera år, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på Visit Swedens uppdrag. Sammanlagt genomfördes över 9 000 intervjuer bland globala resenärer som är potentiella besökare av Sverige i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige. Intervjuerna genomfördes via internet med män och kvinnor i åldern 20-70 år under perioden 16 april till 4 juni 2024.

    God kunskap om målgruppen som attraheras av det Sverige erbjuder, är direkt avgörande för Sveriges turism- och besöksnäring för att utveckla erbjudanden, produkter, destinationer, verksamheter och marknadsföring, säger Tina Olsson som är strategisk chef för Visit Sweden.

Några axplock ur den helt nya analysen:

Till Visit Swedens nya målgruppsanalys:

Land för land:

För mer pressinformation om Visit Sweden:

Jim.Hofverberg@visitsweden.com, Kommunikationschef, Visit Sweden

Bilder på Susanne Andersson och Tina Olsson

Destinationsbilder, får användas fritt i Sverige

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskraft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Jim HofverbergChief Corporate Communications Officerjim.hofverberg@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Exit mobile version