Schneider Electric släpper nu den tredje upplagan av sin årliga globala konsumentundersökning. Studien syftar till att undersöka attityder kring energieffektivitet och hållbarhet i hemmet. Resultatet visar bland annat att svenskarnas vilja att energieffektivisera sina hem är stor, men att handlingarna inte alltid motsvarar viljan och att kunskapen är delvis bristande.
Energiförbrukningen i hemmet är den största orsaken till utsläpp från hushåll och har dessutom ökat stadigt de senaste åren i takt med användandet av fler energikrävande enheter. Detta, i kombination med stigande energipriser och klimatförändringar, gör att energianvändning i hemmet är en högst relevant fråga för bostadsägare.
Stor vilja men blygsamma åtgärder och bristande kunskap
Undersökningen från Schneider Electric visar att svenskarna har en tydlig vilja att effektivisera sin energianvändning i hemmet och minska sina koldioxidavtryck, men att det finns en tydlig klyfta mellan ambition och handling.
Hela 78 procent av de svenska deltagarna anser att energieffektivitet är viktigt, och 81 procent ser energieffektivitet som den högst prioriterade förbättringen för hemmet. Dessutom uppger 68 procent av svenskarna att det är viktigt för dem att minska sitt koldioxidavtryck. Samtidigt är den vanligaste energieffektiviserande åtgärden hos svenskarna att släcka lamporna i ett rum som inte används. Detta trots att belysning endast utgör cirka 5 procent av elförbrukningen hos hushåll.
Den näst mest populära energibesparingsåtgärden bland svenskarna är att dra ur laddare som inte används, vilket 54 procent uppger, och därefter att dra ur andra apparater som inte används, vilket 47 procent uppger. Även detta har en relativt liten påverkan på hushålls energiförbrukning. Samtidigt är det endast 37 procent som uppger att de regelbundet justerar sin inomhustemperatur, trots att det är en av de mest effektiva åtgärderna för energibesparing.
– Det är glädjande att svenska bostadsägare ser energieffektivisering som viktigt, och undersökningen visar en tydlig vilja att öka hållbarheten i hemmet. Däremot blir det uppenbart att det krävs en högre kunskapsnivå kring de åtgärder bostadsägare kan vidta för att effektivisera sin energianvändning och därigenom minska både sina kostnader och koldioxidavtryck, säger Jonas Gillsander, Vice President, Home & Distribution, Schneider Electric Sverige.
Belysning prioriteras högst i smarta hem
Även inom smart-teknologi är belysning det som svenskarna främst prioriterar. Smart belysning är den smart-teknologin som flest svenskar, 33 procent, har i sina hem. Därefter kommer röstassistenter som Google Home och Amazons Alexa, som 17 procent använder, samt smarta termostater, som 16 procent av svenskarna använder. Hela 59 procent av svenskarna i studien tror dessutom att smart belysning är den bästa smarta hem-teknologin för att energieffektivisera och öka hållbarheten.
Kvinnor och äldre bryr sig mer om hållbarhet i hemmet – men medvetenheten ökar hos yngre
Resultatet från studien visar att kvinnor, i något större utsträckning än män, ser hållbarhet och klimatförändringar som viktiga frågor kopplade till hemmet. 68 procent av kvinnorna uppger att detta är viktigt, jämfört med 62 procent av männen. Sett till åldersgrupper är det flest i den äldsta kategorin 55+ år som ser hållbarhet och klimatförändringar som viktiga, hela 69 procent, därefter 65 procent i kategorin 18-34 år och 63 procent i åldersgruppen 35-54 år.
Det är dock fler män, 44 procent, än kvinnor, 38 procent, som anser att energieffektivitet i hemmet blivit viktigare för dem kopplat till den senaste tidens klimatförändringar. Sett till åldersgrupper är det flest i den yngre ålderskategorin, 18-34 år, som uppger att energieffektivisering blivit viktigare, hela 43 procent. Därefter följer åldersgruppen 55+ år med 41 procent och 35-54 år med 39 procent.
– Att den yngsta ålderskategorin fått upp ögonen för energieffektivisering och blivit mer medvetna än tidigare är ett steg i rätt riktning. Det är avgörande att den yngre generationen tar klimatförändringarna på allvar och lär sig hur de kan nyttja den nya sortens teknik för att energieffektivisera sina hem, säger Jonas Gillsander, Vice President, Home & Distribution, Schneider Electric Sverige.
Läs hela den globala rapporten här.
För ytterligare information och kontakt klicka här.
Schneider Electric Schneiders syfte är att påverka genom att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser, och därigenom överbrygga framsteg och hållbarhet för alla. På Schneider kallar vi detta Life Is On.
Vår mission är att vara den betrodda partnern inom hållbarhet och effektivitet.
Vi är en global ledare inom industriell teknologi som för med sig världsledande expertis inom elektrifiering, automation och digitalisering till smarta industrier, robust infrastruktur, framtidssäkrade datacenter, intelligenta byggnader och intuitiva hem. Förankrade i vår djupa branschkunskap tillhandahåller vi integrerade, helhetslösningar med AI-aktiverad industriell IoT med anslutna produkter, automation, programvara och tjänster, vilket levererar digitala tvillingar för att möjliggöra lönsam tillväxt för våra kunder.
Vi är ett företag för människor med ett ekosystem av 150 000 kollegor och över en miljon partners verksamma i över 100 länder för att säkerställa närhet till våra kunder och intressenter. Vi omfamnar mångfald och inkludering i allt vi gör, styrs av vårt meningsfulla syfte om en hållbar framtid för alla.
www.se.com/se/sv