Tanalys

Ny undersökning: Entreprenörer är viktiga förebilder i sina närområden

En ny undersökning visar att fyra av fem unga tycker att entreprenörer är viktiga för sitt närområde. För att skapa trygga samhällen där unga upplever att det finns möjlighet att bo och verka behöver vi lyfta och skapa fler entreprenöriella förebilder – och börja redan i skolan.

Det är Verian, tidigare Kantar Public, som har gjort en undersökning om entreprenörskap riktad mot unga i åldrarna 16-28 år. Undersökningen är gjord på uppdrag av ICA Gruppen, och i samarbete med Ung Företagsamhet Sverige där ICA-handlarnas förbunds Hakon Swenson-stiftelsen är guldpartner.

Enligt resultaten tycker hela 80 procent av de svarande att entreprenörer är viktiga för sitt närområde, och tre av fyra anser att Ung Företagsamhet bidrar till att skapa nya entreprenörer.

– Ung Företagsamhet har arbetat med att lyfta fram vikten av lokalt entreprenörskap under många år och det är glädjande att unga verkar dela denna bild. Att enbart en av fem ser sig själva som entreprenör är dock något vi måste jobba med att öka, säger Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet.

För ICA är det viktigt att lyfta entreprenörers betydelse i samhället och ICA har nyligen delat ut sitt årliga entreprenörspris. ICA-butikerna har en viktig roll som motor i lokalsamhället och är den första arbetsplatsen för många unga svenskar.

– Vår grund är lokala entreprenörer som driver ICA-butiker runt om i Sverige. Alla ICA-handlare är egna företagare med ett starkt engagemang för orten där de verkar och ICA-butiken är ofta en knutpunkt på orten. Butikerna skapar lokala arbetstillfällen och stöttar lokala småproducenter, säger Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen.

Många entreprenörer har inte föräldrar som är egenföretagare utan har i stället påverkats av entreprenörer i området där de växte upp, så skolan och den lokala miljön har stor betydelse visar studier. Påverkan blir större ju starkare ungdomarna identifierar sig med förebilderna så det är viktigt att unga får möta en bredd av förebilder inom entreprenörskap.

– Enligt undersökningen är en bra affärsidé, mer mod, bättre privatekonomiskt läge och större kontaktnät de främsta faktorerna för att få fler att bli entreprenörer, allt det utvecklar unga genom Ung Företagsamhet. Därför behöver fler elever få chansen att driva UF-företag och utveckla sina entreprenöriella förmågor redan i grundskolan. Vi behöver också lyfta fram olika förebilder för att vidga begreppet och bilden av en entreprenör ytterligare, det kan till exempel både vara kända tech-profiler och den lokala ICA-handlaren eller hantverkaren, säger Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet.

Fakta: Resultaten från undersökningen

Entreprenörer är viktiga för sitt närområde
Instämmer helt, instämmer delvis: 80 %, tar helt avstånd, tar delvis avstånd: 11 %, tveksamt, vet ej: 10 %
Fotnot: Summan blir över 100 % på grund av avrundningar.

UF-företag i skolan bidrar till fler entreprenörer
Instämmer helt, instämmer delvis: 75 %, tar helt avstånd, tar delvis avstånd: 10 %, tveksamt, vet ej: 15 %

En ICA-handlare är en entreprenör
Instämmer helt, instämmer delvis: 52 %, tar helt avstånd, tar delvis avstånd: 32 %, tveksamt, vet ej: 16 %

Ser du dig som en entreprenör?
Ja: 22 %, nej: 59 %, tveksamt, vet ej: 19%

Om undersökningen:
Resultaten baseras på 1 494 svar från personer i åldrarna 16-28 år. Undersökningen gjordes genom en webbaserad enkät genomförd i en slumpmässigt rekryterad panel och är utförd av Verian, tidigare Kantar Public.

Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

Taggar:

Exit mobile version