Tanalys

Nya ordrar för DUG Foodtech i Österrike

DUG Foodtech inleder ett samarbete med Connected Brands GmbH. Denna österrikiska agentur är specialiserad på att representera framåtblickande livsmedelsvarumärken och internationella mattrender, vilket banar väg för DUG Foodtechs närvaro i Österrike.

Den växtbaserade mejerisektorn i Österrike blomstrar, med en total försäljning på 99,6 miljoner euro år 2022 – en imponerande tillväxt på 22% sedan 2020. Växtbaserad mjölk stod för 49,6 miljoner euro, vilket motsvarar en ökning på 18 % under samma period. Dessa siffror understryker den växande efterfrågan på hållbara och hälsomedvetna mejerialternativ bland österrikiska konsumenter. *

I slutet av vecka 9 kommer DUG potatisdrycker att finnas tillgängliga i alla MPREIS-butiker i Österrike. MPREIS driver 180 butiker i Österrike och 30 i södra Italien. 

 

Connected Brands GmbH är experter på varumärkesutveckling, försäljningsansvar och marknadspositionering och erbjuder skräddarsydda strategier för att säkerställa långsiktig framgång i Österrikes konkurrensutsatta detaljhandelsmiljö. Genom detta samarbete strävar DUG Foodtech efter att öka räckvidden för sin miljövänliga potatisbaserade dryck DUG och erbjuda österrikiska konsumenter ett växtbaserat alternativ med låg sockerhalt som är fritt från gluten.

 

”Partnerskapet med Connected Brands GmbH ligger i linje med våra strategiska satsningar för att etablera oss på de europeiska marknaderna och i DACH-regionen. Österrikes dynamiska växtbaserade marknad utgör en perfekt plattform för att lyfta fram fördelarna med vår DUG potatisdryck,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

 

Detta partnerskap speglar DUG Foodtechs engagemang för att driva hållbara livsmedelsinnovationer och möta den ökande efterfrågan på hälsosammare och mer miljömedvetna produkter. Tillsammans är DUG Foodtech och Connected Brands GmbH redo att förändra den österrikiska marknaden för växtbaserade drycker.

 

*Källa: GFI Europe, Austria Retail Market Insights 2023

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör

Tel: +46 732 22 76 35

E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com

 

Om DUG Foodtech

DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Taggar:

Exit mobile version