Tanalys

Nyckeln till att få sälj och marknad att lyckas är integrationer. ”Kunden bryr sig inte om vem den har kontakt med.”

Företag måste bli bättre på att utnyttja digitala möjligheter och få sälj och marknad att jobba tillsammans på ett smartare sätt. Dagens köpare, både inom B2B och B2C, vill inte höra en säljpitch – de vill ha hjälp med att lösa sitt problem. I avsnitt #4 av Affärsarkitektens dilemma gästar Niloo Lopez, vd och grundare Smarkit Agency, iCores Vlogg  

Niloo Lopez, vd och grundare Smarkit Agency

Inbound sales och marketing bör ligga högst på priolistan om företag ska lyckas framöver. I stället för att fokusera på vad man ska sälja så bör företagsledare flytta fokus till kundens behov och hur detta kan lösas.

– Kunden vill veta att du förstår deras affär, och se hur du som leverantör på riktigt kan hjälpa dem med deras utmaningar, säger Niloo Lopez.

Kunden finns idag digitalt och merparten av köpresan sker digitalt. För att inte förlora köparen till en konkurrent behöver fler företag inse vikten av digitalisering. Att få till ett kundmöte är svårare än någonsin.

– Många företag har fortfarande sin säljdata i ett system och sin marknadsdata i ett annat system utan någon form av integration. Det hoppas jag är på väg att försvinna. Vi kan inte jobba tillsammans om vi inte har samma data, säger Niloo Lopez.

Att jobba mer datadrivet mellan sälj och marknad är en förändringsresa som är här för att stanna. I grund och botten handlar det om att ta på sig kundens glasögon för att lösa kundens problem. Ingen förändringsresa är spikrak.

– Den digitala transformationen här är för att stanna och kommer att ta över mer och mer.

Affärsarkitektens dilemma, avsnitt #4.  Lyssna här:    

Läs mer om Affärsarkitektens dilemma och lyssna på alla avsnitten här  

Andra avsnitt från Affärsarkitektens dilemma:    
#1 – Magnus Henrichson, ”Att hålla på med ett affärssystemsprojekt är lite som att vara sjuk”  
Infrastruktur, säkerhet och drift är fortfarande grunden. Men CIO måste även vara med i beslutsfattande forum, t ex ledningsgruppen, och ha en övergripande koll på verksamheten.  

#2 – Magnus Sigurd, Jula Holding, ”Hur ska man få IT att räcka till?  
Hur ska IT räcka till när deras kunskaper och tjänster efterfrågas på alla nivåer och i alla hörn av bolagen? 

#3 – Jerker Lindsten från Vinngroup, ”Sluta delegera bort de viktigaste frågorna!”
Viktiga attitydförändringar på ledningsnivå krävs för ny svensk topplacering inom IT 

   
Syftet med Affärsarkitektens dilemma är att prata integration, digitalisering och affärsutveckling med nyckelpersoner på svenska företag. Marknaden förändras i raketfart, och hur människor känner inför förändring är avgörande för företagets framgång. Hur skapar man utrymme för nytänkande i en trögrörlig organisation? Hur får man med alla medarbetare på digitaliseringståget? Hur ska verksamheten gå i takt med IT? Affärsarkitektens dilemma görs av iCore Solutions.    

Vill du veta mer – kontakta:    
Thomas Madsen, Chief Marketing Officer, iCore Solutions, +46 709 17 98 04 12, thomas.madsen@icore.se    

iCore Solutions offers software integration solutions for collecting, structuring and analyzing data to companies of all sizes and in more than 30 countries. Based in Sweden and with 50 employees, iCore Solutions was founded in 2000 and has offices in Stockholm, Göteborg (HQ) and London. www.icoresolutions.com

Exit mobile version