Connect with us

Marknadsnyheter

Nyhetsbrev Axolot Solutions – dags att kliva på tåget …

Published

on

Såhär innan sommaren på allvar sätter in så tänkte jag att det kunde vara av intresse för våra många aktieägare att få en liten uppdatering av vad som händer i bolaget. Jag vet att det är många som undrar och funderar och jag får en del frågor, inte minst med tanke på att kursutvecklingen tyvärr varit riktigt tråkig. Det är såklart viktigt att ge alla tillgång till samma information så därför kommer här en uppdatering av läget. För att börja där jag kommer att avsluta så tycker jag fortsatt att utvecklingen i bolaget går framåt med bra fart och jag är lika positiv som tidigare.

De frågor jag får från aktieägare handlar absolut mest om när i tiden vi räknar med att få nya order samt vad som händer med den större anläggning som vi sagt att vi räknat med att få en order på under det första halvåret. Andra funderingar kretsar runt vår finansiering framåt. Låt mig försöka ge lite svar på dessa frågor, men först en kort uppdatering runt verksamheten i allmänhet och vad som pågår.

Den senaste kvartalsrapporten avseende perioden januari till och med mars 2023 publicerades den 27 april och den hittar ni på vår hemsida under rubriken nyheter / pressmeddelande. Egentligen så gäller allt det jag då skrev i mitt VD ord fortfarande. För att kort rekapitulera:

– Under det första kvartalet så levererade vi och tog i drift våra två första nyckelfärdiga anläggningar hos kunder i Sverige och vår försäljning började som en konsekvens så smått rulla igång

– Vi genomförde ett stort antal utvärderingar tillsammans med potentiella kunder där resultaten i det stora flertalet fall såg mycket bra ut

– Rening av vatten från plaståtervinningsanläggningar utpekades som ett nytt fokusområde

– Vi började på allvar bygga upp såväl kontaktnät som förståelse runt fiskodling i Norge och påbörjade ett antal utvärderingar hos potentiella kunder

– Intensifierat samarbete med leverantörer i syfte att förbereda en uppskalning av vår leveranskapacitet

Samtidigt kunde vi konstatera att flera ”heta” projekt drog ut på tiden då det kändes som att kunderna var genuint osäkra på konjunkturläget och som en följd av detta avvaktade med investeringsbeslut.

Vad har då hänt sedan vi publicerade vår senaste kvartalsrapport? Föga förvånande så fortsätter vi att köra på helt enligt vår utarbetade plan. Antalet potentiella kunder som vi är i aktiv kontakt med i Sverige och Norge överstiger idag 50. Vi märker tydligt att det är allt fler som hört talas om oss och som kontaktar oss för att höra vad vi kan göra för dem i syfte att minska vattenförbrukningen samtidigt som de är i behov av effektivare metoder för vattenrening. Givet att vi i snabb takt byggt upp vår kunskap och förståelse för det vi kan åstadkomma så kan vi konstatera att vi oftast men inte alltid kan erbjuda spännande lösningar. Vi är som bekant fortfarande ett litet bolag varför det är oerhört viktigt att vi prioriterar vad vi lägger tid och kostnader på. Det kan kännas lite frustrerande och svårt att säga nej när vi så gärna vill visa vad vi kan åstadkomma, men här och nu så måste vi fokusera. Jag kan konstatera att vi idag bara skrapar lite på ytan av en mycket stor och växande marknad, i Norden och internationellt.

Vi har ett par utmaningar som påverkar den takt med vilken vi kommer att kunna expandera. En utmaning vi lyft fram tidigare är det faktum att vattenrening hittills inte varit ett speciellt prioriterat område för våra potentiella kunder. Ambitionen har begränsats till att uppfylla de ofta relativt låga krav som myndigheter satt upp och inget mer. Detta är nu definitivt på väg att ändras och bara under det senaste året så har vi upplevt att medvetenheten och intresset ökar i takt med att myndigheter och andra intressenter börjar ställa högre krav. Det börjar kosta pengar både att ta in och släppa ut vatten. Vatten är en fråga om liv eller död!

Den andra utmaningen som vi upplevt har bromsat vår utvecklingstakt har varit bristen på referensanläggningar. Jag skulle vilja hävda att mer än 95% av våra potentiella kunder inte vill vara först när det gäller att installera en ny och mer oprövad teknik – man satsar mycket hellre på en lösning som är väl beprövad även om den är både dyrare och mindre effektiv. Det är i sig förståeligt, men inte hållbart, då det behövs bättre lösningar inom ett teknikområde där man fortfarande använder sig av metoder som har många decennier på nacken. Jag tycker mig dock se att en tydlig förändring är på gång då de gamla reningsmetoderna får allt större svårigheter att leva upp till nya och striktare reningskrav, samtidigt som kostnaderna för att installera och använda dem blir allt högre. Allt fler av våra potentiella kunder har också börjat sätta mer ambitiösa mål för sin vattenhantering och det är något som gynnar oss. Dessutom så märker vi nu när vi fått ut de första AxoPur® 2.0 anläggningarna att referensvärdet av dem är riktigt högt och att det som varit vår akilleshäl nu är på väg att vändas till en fördel. Detta helt enkelt för att dessa anläggningar fungerar så bra.

Våra nystartade referensanläggningar fungerar som sagt alldeles utmärkt, till och med över förväntan med avseende på reningseffekt, kostnader och driftsstabilitet. Jämfört med tekniker som kemisk fällning, indunstning och olika filterlösningar så imponeras man av hur enkelt det är att installera och köra en AxoPur anläggning. Tryck på den gröna knappen och sedan kör det bara på!

Under det första halvåret i år så har vi förfinat den standardanläggning som vi utvecklat. Det har kostat oss en hel del tid och pengar att vidareförädla konceptet men nu har vi något riktigt bra att erbjuda marknaden. Det är inte utan att jag blir lite imponerad av vår förmåga att nu snabbt ta fram och offerera prisvärda lösningar till våra kunder. Vidare så kan vi nu – i samarbete med våra leverantörer och legotillverkare – erbjuda korta leveranstider och nyckelfärdiga installationer samt prisvärda lösningar. Vår känsla är att vi nu har lösningar som är mycket konkurrenskraftiga med avseende på såväl prestanda som ekonomi. Ovanpå det så levererar vi ett mervärde i form av en teknik som är enkel att köra och som ger ett mycket stabilt reningsresultat.

Prioritering och fokusering är som sagt ”A och O” just nu. Vi försöker begränsa antalet parallella aktiviteter och verkligen jobba igenom våra projekt från A till Ö, vi vill inte gå för snabbt fram vilket skulle riskera att vi levererade halvfärdiga lösningar. Det innebär att vi går lite långsammare framåt här och nu, men på lite längre sikt så kommer vi att ha igen det mångfalt. Hela vårt upplägg bygger på att vi vill vara en seriös och långsiktig aktör vilket jag är säker på kommer att gynna såväl miljön som våra kunder och aktieägare över tid.

På kundsidan så arbetar vi just nu dels med ett stort antal potentiella och sannolika kunder som är i behov av lite mindre, containerbaserade lösningar, och dels med en handfull som behöver hantera betydligt större flöden. Räkna med att de mindre anläggningarna kommer att ta fart först; för de större så tar utvärderings- och beslutsprocesserna betydligt längre tid i anspråk och här är fortfarande frågan om referensanläggningar lite av en utmaning. När det gäller mindre anläggningar så skulle jag vilja hävda att vi lyft vår definition av ett ”maximalt flöde” från kanske 5-6 m3 / timme upp till 70-80 m3 / timme. Det är i sig en betydande utveckling och min känsla är att vi är allra mest konkurrenskraftiga i spannet 20-80 m3 / timme. De applikationsområden som vi prioriterar är rening av olika tvätt- och processvatten, dagvatten och vatten från mindre fisk- och fågelfä slakterier. När det gäller de större anläggningarna som vi arbetar med så är de i hög grad koncentrerade till applikationer inom pappers- och massaindustrin samt landbaserade fiskodlingar, och här talar vi nu om flöden på uppemot 1 000 m3 / timme. Här får vi konstatera att det tar längre tid att nå igenom men vi kommer att lyckas.

Tillbaka till de två inledande frågor som jag lovat återkomma till.

Fråga ett, när kommer den större order som vi talat om? Det är ingen hemlighet att vi krasst räknade med att få order på en större anläggning kopplat till det omfattande arbete som utfördes i samarbete med Aspa bruk under 2022. Som många av er känner till så installerade vi en fullskalig prototyp på bruket och den kördes med mycket goda resultat med avseende på reduktion av fosfor och suspenderade ämnen (se bland annat intervjun med Aspas miljöchef i Axolots årsredovisning för 2022). Två föroreningar som bruket hade och har problem med är fosfor och suspenderade ämnen där man inte fullt ut klarar de utsläppsnivåer som krävs i gällande miljövillkor. Aspa bruk är ett av flera bruk med liknande problemställningar och vi har utvärderingar igång hos flera av dem. Att vi inte ännu kommit vidare med någon större kommersiell installation beror på flera faktorer. Skogsindustrin på väg in i ett utmanande konjunkturläge med en svagare marknad och pressade marginaler varför man försöker skjuta investeringar framför sig. På många håll har man en brist på interna resurser och kompetens vilket innebär att man tvingas fokusera på att ”släcka bränder”, d.v.s. man har fullt upp med sina dagliga problem. Vidare så har tillsynsmyndigheterna, vilket normalt innebär landets olika länsstyrelser, en varierande tolerans för hur hårt man tolkar det som skall vara tvingande krav på maximala utsläpp enligt de så kallade BAT regler som gäller för hela EU-området. Hittills har detta resulterat i att våra projekt drar ut på tiden, men med uthållighet så kommer vi att komma i mål, då utsläppsvillkoren måste följas. Jag tror fortsatt på ett genombrott under året.

Fråga två, hur ser vi på vår finansiering framåt? Om det är något som vi lärt oss under senare år så är det att det tar tid att etablera sig på marknaden för vattenrening. Det hjälper inte att ösa in pengar och resurser, varför vi har valt att driva verksamheten med relativt begränsade resurser och kostnader med målet att etablera en stabil verksamhetsbas som vi sedan kan accelerera och expandera utifrån. Vi vet vart vi vill och planerna är i stora drag på plats. Här och nu så bedriver vi verksamheten med en relativt konstant kostnadsmassa där våra löpande utgifter ligger någonstans runt 1,2 miljoner kronor per månad. Ser man till kassaflödet så har vi förbrukat en del mer under årets inledande kvartal då vi investerade i teknikutveckling och byggandet av demo- och prototypanläggningar. Framåt så räknar vi med att den typen av utgifter skall vara kopplade till försålda anläggningar, d.v.s. även generera intäkter som i tilltagande grad balanserar utgifterna. Kassaflödet kommer inte att vara positivt under 2023. Hur det ser ut därefter kommer att styras av vilken ambitionsgrad vi sätter med avseende på tillväxten.

För att fortsätta utvecklas så kommer Axolot sannolikt att behöva ytterligare finansiella resurser och det är en prioriterad fråga att planera för en balanserad och kostnadseffektiv finansiering. Det finns flera alternativ som utvärderas, exempelvis lånefinansiering, exportgarantier, leasingupplägg för anläggningar och naturligtvis även att ta in pengar från våra aktieägare. En faktor att ta hänsyn till om man tänker sig att be aktieägarna om pengar är självfallet aktiekursen. Här har vi verkligen inte haft en utveckling som vi är nöjda med och en större emission vid dagens kursnivåer ter sig inte som speciellt attraktiv då den i hög grad skulle späda ut befintliga aktieägare. Idag har vi inte fattat några beslut om vägen framåt utan vi håller alla dörrar öppna inför hösten. Det bästa för Axolot på kort sikt är helt klart att få fart på försäljningen; med vår betalningsmodell så begränsas det rörelsekapital som binds upp under projekttiden så det behövs inte så många projekt för att öka vår uthållighet. Dessutom, efterhand som vi säljer fler anläggningar så ökar de ackumulerade löpande licens/serviceintäkterna vilket också hjälper till.

Jag hoppas att jag med detta nyhetsbrev lyckas förmedla den framtidstro och optimism som jag känner lika starkt som någonsin tidigare. Under kommande år så kommer vi att göra mycket gott för miljön samtidigt som vi kan skapa stora värden för våra intressenter. Allt sammantaget så kan jag tycka att det just nu är en bra tidpunkt att kliva på tåget och följa med på vår resa. Har jag rätt eller fel, det får framtiden utvisa men jag är definitivt på.

Helsingborg den 23 maj, 2023

Lennart Holm

VD och koncernchef i Axolot Solutions Holding AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lennart Holm, VD och koncernchef Axolot Solutions Holding AB, 070 630 85 62 eller lennart.holm@axolotsolutions.com

Om Axolot Solutions

Axolot Solutions Holding AB är ett svenskt miljöteknikföretag som säljer system för industriell vattenrening. Det görs genom att erbjuda en egenutvecklad patenterad lösning som bygger på en väl beprövad grundteknologi. Axolot Solutions vattenrening är kostnadseffektiv och möjliggör en hög reningsgrad samt recirkulation av vattnet. Detta innebär en minimal belastning på miljön. Bolaget bedriver även verksamhet genom ett dotterbolag i Norge. Mer information om verksamheten finns på www.axolotsolutions.com.

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm sedan 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. FNCA Sweden AB kan kontaktas via mejl info@fnca.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

FDJ förvärvar 1,12 % av de utestående aktierna i Kindred från Veralda för 122,5 kronor per aktie

Published

on

By

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i någon annan jurisdiktion där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådan relevant jurisdiktion skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag. Aktieägare som inte är bosatta i Sverige och som önskar acceptera Erbjudandet (såsom definierat nedan) måste genomföra närmare undersökningar avseende tillämplig lagstiftning och möjliga skattekonsekvenser. Aktieägare hänvisas till de erbjudanderestriktioner som framgår av avsnittet ”Viktig information” i slutet av detta pressmeddelande och av den erbjudandehandling avseende Erbjudandet som offentliggjordes den 19 februari 2024. Aktieägare i USA hänvisas även till avsnittet ”Viktig information till aktieägare i USA” i slutet av detta pressmeddelande.

Efter att ha erhållit information från Veralda om att de avsåg att sälja 49 procent av sina Aktier, motsvarande 2,4 miljoner Aktier eller 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred, för 122,5 kronor, har FDJ beslutat att utnyttja sin förköpsrätt som följer av Veraldas åtagande att acceptera Erbjudandet och som offentliggjordes i samband med offentliggörandet av Kindred-transaktionen den 22 januari 2024.

FDJ har därmed förvärvat 2,4 miljoner Aktier motsvarande 1,12 procent av Kindreds utestående Aktier och Veraldas åtagande att acceptera Erbjudandet kommer att fortsätta att gälla för Veraldas kvarvarande andel om 1,16 procent i Kindred.

Den 22 januari 2024 offentliggjorde La Française des Jeux SA (”FDJ”) ett rekommenderat offentligt uppköpserbjudande till innehavarna av svenska depåbevis (”Depåbevisen”) i Kindred Group plc (tillsammans med dess dotterbolag ”Kindred” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga Depåbevis i Kindred till FDJ för 130 kronor kontant per Depåbevis (”Erbjudandet”). För enkelhetens skull och eftersom varje Depåbevis representerar en aktie i Kindred kommer Depåbevisen även benämnas som ”Aktier” och innehavarna ”aktieägare”.

Som tidigare kommunicerats har FDJ erhållit åtaganden att acceptera Erbjudandet från aktieägare som representerar 27,9 procent av de utestående Aktierna i Kindred. En av dessa aktieägare, Veralda, som representerar 2,3 procent av de utestående Aktierna i Kindred, hade tillåtelse att sälja 50 procent av sina Aktier efter Kindreds bolagsstämma den 15 mars 2024, där bolagsordningen ändrades för att tillgodose en budgivares rätt till tvångsinlösen. För det fall att Veralda beslutade att sälja sina Aktier åtog sig Veralda att först erbjuda FDJ möjligheten att förvärva Aktierna till ett pris som inte översteg priset i Erbjudandet om 130 kronor per Aktie.

Den 18 mars 2024 underrättades FDJ om Veraldas avsikt att sälja 2,4 miljoner av sina Aktier, motsvarande 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred, för 122,5 kronor per Aktie. FDJ har valt att utnyttja sin rätt att förvärva dessa Aktier från Veralda till det angivna priset.

FDJ innehar efter förvärvet 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred och de kvarvarande åtagandena att acceptera Erbjudandet med Corvex Management LP, Premier Investissement SAS, Eminence Capital, Nordea och Veralda representerar totalt 26,82 procent av de utestående Aktierna i Kindred.

Erbjudandehandlingen, som innehåller detaljerade beskrivningar om åtagandena att acceptera Erbjudandet, finns tillgänglig på svenska och engelska på FDJ Groups hemsida: FDJ launches a tender offer for Kindred to create a European gaming champion – FDJ (groupefdj.com)

Ytterligare information
För ytterligare information om Erbjudandet, vänligen besök: https://www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 mars 2024, kl.18:00 (CET).

För ytterligare information, kontakta:

Investor Relations
Marc Willaume
Telefonnummer: +33 (0)1 41 04 19 74
Email: invest@lfdj.com

Media Relations
Sabine Wacquez
Telefonnummer: +33 (0)1 41 10 33 82
Email: servicedepresse@lfdj.com

Viktig information

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen ha företräde.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i andra jurisdiktioner där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådana relevanta jurisdiktioner skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag (de ”Begränsade Jurisdiktionerna”).

Offentliggörandet, publicering eller distribution av detta pressmeddelande inom eller till andra jurisdiktioner än Sverige kan vara begränsat enligt lag varför personer som omfattas av lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige ska informera sig om, och följa alla tillämpliga krav. I synnerhet kan möjligheten att acceptera Erbjudandet för personer som inte är bosatta i Sverige påverkas av lagstiftningen i den relevanta jurisdiktion inom vilken de befinner sig i. Underlåtenhet att följa gällande begränsningar kan utgöra en överträdelse av värdepapperslagstiftningen i sådan jurisdiktion. I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig lag, friskriver sig bolagen och personerna involverade i Erbjudandet från ansvar eller skadeståndsskyldighet för överträdelse av sådan begränsning gjord av någon person.

Detta pressmeddelande har upprättats i syfte att efterleva svensk lag, Nasdaq Stockholms takeover-regler (”Takeover-reglerna”) och Aktiemarknadsnämndens uttalanden avseende tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna och informationen som offentliggörs kanske inte är densamma som den som offentliggjorts om detta pressmeddelande hade upprättats i enlighet med lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige.

Om inte annat beslutas av FDJ eller krävs enligt svensk lag, Takeover-reglerna och Aktiemarknadsnämndens uttalanden angående tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna, samt är tillåtet enligt tillämplig lag och reglering, kommer inte Erbjudandet göras tillgängligt, direkt eller indirekt, i, till eller från en Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och ingen person får acceptera Erbjudandet genom något kommunikationsmedel (inklusive, men inte begränsat till, fax, e-post eller annan elektronisk överföring, telex eller telefon) som används vid mellanstatlig eller utländsk handel av någon anläggning i en nationell, statlig eller annan börs eller handelsplats i någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och Erbjudandet kanske inte kan accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel. Följaktligen kommer inte kopior av detta pressmeddelande eller annan formell dokumentation hänförlig till Erbjudandet att, och får inte, direkt eller indirekt, skickas eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och personer som tar emot sådan dokumentation (inklusive förvaringsinstitut, ombud och förvaltare) får inte skicka eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från dem till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen.

Tillgängligheten av Erbjudandet till aktieägarna i Kindred som inte är bosatta och medborgare i Sverige kan påverkas av lagstiftningen i relevanta jurisdiktioner där de befinner sig i, eller som de är medborgare i. Personer som inte är bosatta eller medborgare i Sverige bör informera sig om och iaktta tillämpliga legala eller regulatoriska krav i deras jurisdiktion.

Erbjudandet, den information samt dokumentation som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande har inte upprättats av, och inte godkänts av en ”authorised person” som avses i bestämmelse 21 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (”FSMA”). Den information och de dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande får följaktligen inte distribueras i, eller vidarebefordras till, allmänheten i Storbritannien, om inte ett undantag är tillämpligt. Spridning av information och dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande är undantagna från restriktionerna för finansiell marknadsföring i bestämmelse 21 FSMA på grundval av att det är ett meddelande från eller på uppdrag av en juridisk person som hänför sig till en transaktion om förvärv av daglig kontroll av den juridiska personens verksamhet; eller för att förvärva 50 procent eller mer av aktier med rösträtt i en juridisk person, i enlighet med artikel 62 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005.

Uttalanden i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, däribland information om framtida resultat, tillväxt och andra utvecklingsprognoser samt underliggande antaganden, uttalanden om planer, mål, avsikter och förväntningar avseende framtida finansiella resultat, händelser, verksamheter, tjänster, produktutveckling samt potential och andra effekter av Erbjudandet, utgör framtidsinriktad information. Sådan information kan exempelvis kännetecknas av att den innehåller orden ”bedöms”, ”avses”, ”förväntas”, ”tros”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”kommer bli” eller liknande uttryck. Framtidsinriktad information är, till sin natur, föremål för risker och osäkerhetsmoment eftersom den avser förhållanden och är beroende av omständigheter som inträffar i framtiden. På grund av flera faktorer, vilka i stor utsträckning ligger utom FDJ:s kontroll, kan det inte garanteras att framtida förhållanden inte väsentligen avviker från vad som uttryckts eller antytts eller projicerats genom den framtidsinriktade informationen. Framtidsinriktad information förekommer på ett antal platser i detta pressmeddelande och den information som införlivas i detta pressmeddelande genom hänvisning och kan innefatta uttalanden avseende avsikter, uppfattningar och nuvarande förväntningar hos FDJ eller Kindred, avseende, bland annat: (i) framtida investeringar, kostnader, intäkter, resultat, synergier, ekonomiska resultat, skuldsättning, finansiell ställning, utdelningspolicy, förluster och framtidsutsikter, (ii) verksamhets- och ledningsstrategi, expansion och tillväxt av FDJ:s eller Kindreds affärsverksamhet och potentiella synergier till följd av Erbjudandet, och (iii) effekter av statlig reglering och branschförändringar som påverkar FDJ:s eller Kindreds verksamhet. All sådan framtidsinriktad information gäller endast för den dag den offentliggörs. FDJ avsäger sig uttryckligen varje skyldighet eller åtagande att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av någon framåtriktad information i detta pressmeddelande för att reflektera förändrade förväntningar eller förändringar i händelser, förhållanden eller omständigheter på vilka sådan information är baserad, förutom i enlighet med Takeover-reglerna eller gällande lagar och bestämmelser. Läsaren bör dock beakta eventuella ytterligare information som FDJ eller Kindred offentliggör eller kan komma att offentliggöra.

Viktig information till aktieägare i USA

Detta pressmeddelande har inte lämnats in till eller granskats av SEC eller någon amerikansk delstatlig värdepappersmyndighet eller tillsynsmyndighet och varken SEC eller någon sådan amerikansk delstatlig värdepappersmyndighet eller tillsynsmyndighet har godkänt eller avvisat eller fastställt huruvida detta pressmeddelande är korrekt eller fullständigt. Alla påståenden om motsatsen är en brottslig handling i USA.

Erbjudandet avser Aktier i Bolaget, vars Depåbevis är noterade på Nasdaq Stockholm, och omfattas av Takeover-reglerna, Aktiemarknadsnämndens uttalanden om tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna tillämpliga på Erbjudandet och lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden samt svenska offentliggörande- och förfaranderegler, vilka kan skilja sig från de som gäller i USA. Det är viktigt att amerikanska aktieägare är införstådda med att detta pressmeddelande omfattas av svenska lagar och regler avseende offentliggörande och uppköp som skiljer sig från de i USA. Dessutom bör amerikanska aktieägare vara införstådda med att detta pressmeddelande har upprättats i enlighet med svensk format och stil, vilket skiljer sig från det format och den stil som används i USA. I synnerhet har den finansiella informationen för Bolaget som ingår eller införlivas genom hänvisning häri upprättats i enlighet med god redovisningssed i Sverige och International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom tillämpligt, och är därmed inte nödvändigtvis jämförbar med finansiell information för amerikanska bolag vars finansiella rapporter är upprättade i enlighet med god redovisningssed i USA. Erbjudandet lämnas i USA med stöd av, och i enlighet med, Section 14(e) och Regulation 14E i U.S. Exchange Act och ”Tier II”-undantaget i Rule 14d-1(d) i U.S. Exchange Act samt i övrigt i enlighet med kraven i svensk lag. Följaktligen är Erbjudandet föremål för offentliggörande- och andra procedurkrav, inklusive avseende återkallelserätt, utbetalning och tidpunkt för betalning, som skiljer sig från vad som gäller enligt amerikanska lagar och regler avseende offentliga uppköpserbjudanden. Amerikanska aktieägare uppmanas att läsa detta pressmeddelande som är tillgängligt via www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/. Amerikanska aktieägare kan även ringa följande nummer: +33 (0)1 41 04 19 74 eller skicka e-post till invest@lfdj.com för att begära en kopia av erbjudandehandlingen.

I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga svenska och amerikanska värdepapperslagar, regler och föreskrifter och enligt undantag som beviljats av SEC från Rule 14e-5 enligt U.S. Exchange Act, kan budgivaren och dess dotterbolag och närstående bolag eller deras respektive förvaltare eller mäklare (som agerar som ombud för budgivaren) från tid till annan efter dagen för detta pressmeddelande, och på annat sätt än i enlighet med Erbjudandet, direkt eller indirekt, köpa eller ombesörja köp av Aktier eller värdepapper som kan konverteras till, utbytas mot eller utnyttjas för Aktier från aktieägare som är villiga att sälja sina Aktier utanför Erbjudandet, inklusive köp på den öppna marknaden till gällande priser eller i privata transaktioner till framförhandlade priser. Alla sådana köp kommer att göras utanför USA och kommer att göras i enlighet med tillämplig lagstiftning, däribland att de inte kommer att göras till priser som är högre än Erbjudandepriset eller på villkor som är mer fördelaktiga än de som erbjuds enligt Erbjudandet om inte Erbjudandepriset höjs i motsvarande mån. All information om sådana köp eller överenskommelser om köp kommer att offentliggöras i USA på webbplatsen www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/ i den utsträckning som sådan information offentliggörs i enlighet med tillämpliga lagar och regler i Sverige. Dessutom kan de finansiella rådgivarna till Bolaget och, i den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga svenska och amerikanska värdepapperslagar, regler och föreskrifter och enligt undantag som beviljats av SEC från regel 14e-5 enligt U.S. Exchange Act, de finansiella rådgivarna till FDJ också delta i vanlig handel med värdepapper i Bolaget, vilket kan omfatta köp eller avtal om att köpa sådana värdepapper.

Det kan vara svårt för amerikanska aktieägare att hävda sina rättigheter och eventuella anspråk som härrör från amerikanska värdepapperslagar, eftersom budgivaren och bolaget är belägna i en icke-amerikansk jurisdiktion, och vissa eller alla av deras tjänstemän och styrelseledamöter kan vara bosatta i en icke-amerikansk jurisdiktion. Amerikanska aktieägare kan vara förhindrade att stämma ett icke-amerikanskt bolag eller dess tjänstemän eller styrelseledamöter i en amerikansk eller icke-amerikansk domstol för brott mot amerikanska värdepapperslagar. Vidare kan det vara svårt att kräva att ett icke‑amerikanskt företag och dess dotterbolag ska underkasta sig en amerikansk domstols avgörande. En amerikansk aktieägares erhållande av kontanter i enlighet med Erbjudandet kan vara en skattepliktig transaktion enligt amerikansk federal inkomstskattelagstiftning och enligt tillämplig amerikansk delstatslagstiftning och lokal lagstiftning, liksom enligt utländsk och annan skattelagstiftning. Varje amerikansk aktieägare uppmanas att omedelbart rådfråga sin oberoende professionella rådgivare om de amerikanska skattekonsekvenserna av en accept av Erbjudandet. Varken SEC eller någon värdepappersmyndighet i någon delstat i USA har (a) godkänt eller avvisat Erbjudandet, (b) bedömt Erbjudandets fördelar eller skälighet eller (c) bedömt huruvida informationen i detta pressmeddelande är adekvat eller korrekt. Varje påstående om motsatsen är en brottslig handling i USA.

Goldman Sachs Bank Europe SE, Succursale de Paris (”Goldman Sachs”), som är auktoriserad och står under tillsyn av Europeiska centralbanken och den federala finansinspektionen (Die Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht) och Deutsche Bundesbank i Tyskland samt Valens Partners SAS (”Valens Partners”), agerar exklusivt för FDJ och ingen annan i samband med de ärenden som avses i detta pressmeddelande och kommer inte vara ansvarig gentemot någon annan än FDJ för att tillhandahålla de skydd som ges till kunder hos Goldman Sachs och Valens Partners eller för att tillhandahålla rådgivning i samband med de ärenden som avses i detta pressmeddelande.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Arise under vecka 13, 2024

Published

on

By

Under perioden 25 mars till 28 mars 2024 har Arise AB (publ) (LEI-kod: 549300FOT7EE85QYB655) (“Arise” eller ”Bolaget”) återköpt sammanlagt 56 710 egna stamaktier (isin: SE0002095604) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen initierat i syfte att bidra till ökat aktieägarvärde och en optimerad kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram omfattande återköp motsvarande högst SEK 100m som Arise tillkännagav den 14 november 2023. Återköpsprogrammet löper från och med den 16 november 2023 och fram till datumet för Arise årsstämma 2024 och genomförs i enlighet med EUs marknadsmissbruksförordning nr 596/2014 (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallande “Safe Harbour”-förordningen). Syftet med återköpsprogrammet är att anpassa Bolagets kapitalstruktur för kapitalbehovet över tid och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Avsikten är för närvarande att de stamaktier som återköpts sedan ska makuleras genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Stamaktier i Arise har återköpts (i SEK) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
25/03/2024 13 048 40,5790 529 474,79
26/03/2024 14 979 40,3620 604 582,40
27/03/2024 14 331 40,5152 580 623,33
28/03/2024 14 352 40,9002 586 999,67
29/03/2024

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för Arises räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Bolagets innehav av egna aktier per den 28 mars till 1 766 821 aktier. Det totala antalet utestående aktier i Bolaget uppgår till 44 494 235 stamaktier.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

Halmstad 28 mars 2024

ARISE AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per-Erik Eriksson, VD Arise AB, +46 702 409 902

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 18.00.

Om Arise

Arise är ett ledande och oberoende företag som förverkligar ny grön energi. Bolaget prospekterar, bygger, säljer och förvaltar förnybar elproduktion. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.        

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. 46 35 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726. E-mail: info@arise.se, www.arise.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Axfood återkallar Garant rostbiff 100g och Prime Patrol flatrökt skinka 120g

Published

on

By

Axfood återkallar av försiktighetsskäl Garant rostbiff 100g samt Prime Patrol flatrökt skinka 120g sedan Listeria vid en rutinkontroll påvisats i anläggningen vid tillverkningen.

Återkallelsen gäller för följande produkter:

  • Garant rostbiff 100 gram, med bäst före datum 2024-04-11
  • Prime Patrol flatrökt skinka 120 gram, med bäst före datum 2024-04-21

Produkten har funnits till försäljning i flertalet av Axfoods butikskedjor, men är nu spärrade för försäljning och går inte att köpa.

– Vi ser mycket allvarligt på den här händelsen och utreder nu med leverantören hur detta har kunnat ske, säger Axfoods kvalitetschef Susanna Wadegård

Axfood beklagar det inträffade och uppmanar alla konsumenter som köpt den aktuella varan att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

Vid frågor, kontakta Axfood Konsumentkontakt via kontaktformulär på www.axfood.se/kontakt/konsumentkontakt/ eller på telefon 0771-87 67 70 (öppet 09.00-12.00 helgfria vardagar).

 

Om Listeria: Listeria monocytogenes förekommer överallt i naturen och har hittats i de flesta livsmedel. Bakterien sprids via livsmedel som smittats och äts utan att hettas upp ordentligt. Bakterien dör vid en upphettning till minst 70 grader. Listeria monocytogenes är en bakterie som kan orsaka infektionen listerios, en sjukdom som kan drabba både människor och djur. Listerios hos människa är ovanlig, men det är en allvarlig sjukdom som drabbar framför allt personer med nedsatt immunförsvar, gravida och äldre.

 

För ytterligare information, kontakta:
Axfoods pressjour, 0702-89 89 83, press@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen mer än 13 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.