Connect with us

Marknadsnyheter

Nyhetsbrev i Covid-19 tider – FXI mår bra

Published

on

FX International vill följa upp den senaste tidens turbulens med Coronaviruset som sprider oro över världens marknader. Algoritmen har inte påverkats negativt utan den egna förvaltningen fortsätter att prestera enligt plan. Bolaget fick i slutet av februari in drygt 18 MSEK från emissionen som nu registreras hos Bolagsverket. Samtidigt arbetar bolaget vidare med uppstart av fonden på Malta och ser ljust på framtiden för AI-handel som en trygg och stabil lösning i tider där oro och irrationella beslut ofta förvärrar situationen på världens marknader.

Egen förvaltning

FX International AB (publ.) har idag 6 MSEK i egen förvaltning sedan styrelsen beslutade att tillföra ytterligare 2 MSEK i mitten på mars 2020. Målet har varit en avkastning på ca 30% och det målet kvarstår även i dessa tider av stor oro. Algoritmen justerar sig efter marknadsförändringar och enligt de förutsättningar som nu finns ska den enligt beräkningarna fortsätta kunna prestera.

Valutahandeln i världen är en av de mest likvida marknaderna och därför spås inga större förändringar om inte världshandeln stoppas, vilket i dagsläget verkar synnerligen osannolikt enligt FX International AB:s (publ.) bedömning.

Emissionen registreras hos Bolagsverket

I slutet på februari avslutades Teckningsoptionsprogrammet TO1:2018, vilket nu håller på att registreras hos Bolagsverket. Emissionen tillförde FX International AB (publ.) ca 18 MSEK, vilket medför att bolagets nu har en kassa på över 30 MSEK och står enligt styrelse och ledning väl förberedda inför kommande steg i vår plan.Oron på världsmarknaderna kommer sannolikt att påverka FXI på många olika sätt men inte så att vi på kort sikt ser att bolaget har någon anledning att ändra planen som lagts. Algoritmhandel är snarare bara ännu tydligare en framtid inom finanssektorn och i all tragedi, ser vi ändå stora möjligheter att bolaget ska kunna gå ut som en tydlig vinnare.

Så hanterar FXI arbetet under Coronakrisen

FX International AB (publ.) har kontor i Malmö, från vilket bolaget drivs av VD och på plats befinner sig normalt även vår CFO och CTO. Dessutom arbetar större delen av styrelsen även aktivt därifrån minst en dag i veckan. I samband med att Coronakrisen blev allt mer påtaglig i samhället, har bolaget valt att förflytta den dagliga verksamhet till, i huvudsak hemmet. Då FXI till stora delar redan är ett IT-baserat bolag så har denna omställning inte varit svår då vår styrelseledamot med gedigen IT-kunskap, hjälpt till med att bland annat ställa om till videokonferenser. Ett beslut som tagits i syfte för att förenkla för samtliga medarbetare och av ren försiktighetsåtgärd. Mycket av det operativa arbetet har dock redan tidigare skötts från fältet då vår basfunktion (handeln) inte är beroende av att vi har ledningen som är fysiskt närvarande. Algoritmerna sköter sig själv och är utlokaliserade till datacenters som upprätthålls på distans vid behov.

VD, Ole Helland summerar

Jag är mycket positiv till vår utveckling och har förvisso aldrig tvivlat på att valutamarknadens inte alls följer aktiemarknaden och det har vi sett i jämförelser tidigare där korrelationen är mycket låg. Men i tider av en sådan kris som Covid-19 fanns det ju såklart frågetecken. Men när vi nu ser att Algoritmen hittills anpassat sig på ett mycket bra sätt känns det inte bara positivt utan jag blir också mycket spänd på hur vår framtida utveckling kommer att se ut i antalet kommande investeringar.

Privat känner vi alla oro för Covid-19 och hur det ska drabba vårt samhälle. En algoritm är helt fri från rädsla och tar inga irrationella beslut trots kris och oro. Vi hoppas så klart på att Covid-19 krisen ska få ett snabbt slut och jag är övertygad att allt fler investerare då också kommer se vikten av att diversifiera sin portfölj, vilket även efter krisen kommer att stärka vår verksamhet. 

Mer information kommer att förmedlas löpande via Spotlight Stock Market, Cision och våra egna kanaler. Anmäl dig gärna för löpande och direkt information.

För ytterligare information kontakta:

Ole Helland, VD                                                                             

Tel: +46 (0) 793 37 67 91                                                            

e-post: ole.helland@fxi.se                                                           

FX International är ett svenskt FinTech-bolag vars verksamhet är algoritmisk handel och artificiell intelligens (AI). Bolaget har sedan 2007 handlat valutor med ett alogritmiskt dataprogram. Dataprogrammet använder avancerade kombinationer av tekniska indikatorer, analysmetoder och handelsregler för att skapa en optimal handelsstrategi. Bolaget har genom detta program bedrivit algoritmbaserad valutahandel med egen tillgångsmassa i kombination med belåning. Bolaget har sedan juni 2010 bedrivit handel i Genova FX, där Bolaget visat att den algoritmbaserade valutahandeln genererar avkastning på investerat kapital som slagit jämförbara index under denna tid.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Torbjörn Lööf utsedd till vice styrelseordförande i Husqvarna AB

Published

on

By

Styrelsen för Husqvarna AB har idag beslutat att etablera rollen som ” vice styrelseordförande” och att utse styrelseledamoten Torbjörn Lööf i denna nya roll.

Dessa beslut fattades av styrelsen vid dess konstituerande styrelsemöte i samband med Husqvarnas Groups årsstämma som ägde rum tidigare idag i Jönköping.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sound Dimension ändrar datum för ordinarie bolagsstämma till den 21 maj 2024

Published

on

By

Sound Dimension AB (publ) senarelägger ordinarie bolagsstämma till den 21 maj 2024. Tidigare kommunicerat datum var den 15 maj 2024.

För mer information om Sound Dimension AB, vänligen kontakta:

Rickard Riblom, VD Sound Dimension AB

Telefon: 0704442479

E-mail: rr@sounddimension.se

https://sounddimension.se

Kort om Sound Dimension

Sound Dimension har utvecklat patenterade och prisbelönta tekniska lösningar som kombinerar ljudteknik och artificiell intelligens (AI). Företaget utvecklar, säljer och licensierar sin AiFi-teknik (förkortning för Artificial Intelligence Fidelity) för att göra det möjligt för alla tillgängliga högtalare att ansluta – oavsett märke, eller typ – till en enhetlig ljudupplevelse, optimerad av AI. Målsättningen är att AiFi kommer att etablera en ny de facto-standard för ljud. Sound Dimension har utvecklat AiFi Streaming som marknadsförs till leverantörer av strömningstjänster och AiFi Inside som riktar sig mot tillverkare av blåtandshögtalare. Sound Dimension grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Karlstad. Bolaget noterades på Spotlight Stock Market i oktober 2021 (Ticker: SOUND).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid Arjos årsstämma 2024

Published

on

By

Arjo AB (publ) höll årsstämma torsdagen den 18 april 2024 i Malmö. Vid årsstämman fattades följande beslut:

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023.

Utdelning

I enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag bestämde årsstämman utdelningen till 0,90 kronor per aktie. Avstämningsdagen för rätt till utdelning fastställdes till den 22 april 2024 och utdelningen kommer att utsändas av Euroclear Sweden AB med start den 25 april 2024.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse

Till styrelseledamöter omvaldes Johan Malmquist (ordförande), Carl Bennet, Eva Elmstedt, Dan Frohm, Ulf Grunander, Carola Lemne och Joacim Lindoff, samt nyvaldes Ulrika Dellby.

Arvode till styrelsen

Arvode till styrelsen beslutades utgå med ett sammanlagt belopp om 5 867 400 kronor exklusive utskottsarvode, varav 1 649 400 kronor till ordföranden och 703 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda ledamöterna som inte är anställda i koncernen. Årsstämman beslutade vidare att ersättning för arbete i revisionsutskottet ska utgå med 292 000 kronor till ordföranden och 146 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna, samt att ersättning för arbete i ersättningsutskottet ska utgå med 156 800 kronor till ordföranden och 111 400 kronor till var och en av de övriga ledamöterna.

Val av revisorer

Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB för en mandatperiod om ett år. Revisionsbolaget har meddelat att Vicky Johansson kommer att vara huvudansvarig revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade att godkänna de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

Ersättningsrapport

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättningar enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen för räkenskapsåret 2023.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Nilsson, EVP Communications & Public Relations

Tel: +46 734 244 515

Email: maria.nilsson@arjo.com

 

Sara Ehinger, VP Investor Relations & Corporate Communications

Tel: +46 723 597 794

Email: sara.ehinger@arjo.com

 

Om Arjo

På Arjo är vi övertygade om att goda förutsättningar för mobilitet i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Våra produkter och lösningar för patientförflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer. Med över 65 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter och vårdgivare, och ett globalt team på över 6 500 personer arbetar vi ständigt för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.