Connect with us

Marknadsnyheter

Ökad prismedvetenhet får svenskarna att shoppa under Black Week: ”Tydlig försäljningsökning första dagarna”

Published

on

Läs original

Klarna, som hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige, har summerat de första dagarna under Black Week (21-23 nov) och kan nu avslöja en positiv försäljningsökning på +4 %  under veckans första dagar jämfört med samma period förra året. 

– Vi kan se en tydlig försäljningsökning i Sverige under Black Weeks första dagar jämfört med förra året. Detta kan såklart ha flera orsaker men en anledning är att svenska konsumenter är mer prismedvetna än någonsin. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Week för att spara pengar. Vidare uppger ungefär varannan att de tänkt handla mer online under veckan jämfört med förra året – de främsta anledningar till varför man föredrar att handla på nätet är i sin tur bättre priser och att det är lättare att jämföra priser, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

Fler siffror från Klarnas shoppingdata (21-23 nov):

  • Onlineförsäljningen har ökat mest i Region Gotland, Norrbottens län och Uppsala län per capita jämfört med en vanlig dag. 
     
  • De produktkategorierna som ökat mest jämfört med en genomsnittlig dag är sport-och fritidsprodukter, hälso- och skönhetsprodukter samt elektronik. 
     
  • Mest sålda produktkategorier skiljer sig runt om i landet. I norra Sverige är sport och fritidsutrustning mest populärt och i södra Sverige och på Gotland är det underhållning och elektronik som sålt bäst. I Stockholm är hem- och trädgårdsprodukter mest populärt.
     
  • Konsumenter mellan 25-40 år (Millennials) är den grupp som handlat mest och står för 48 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (Gen X) (26%) och 18-24-åringar (Gen Z) (21%). Generation X är den åldersgrupp som handlat mest jämfört med en genomsnittlig dag.
     
  • Kvinnor står hittills för merparten av köpen under de första dagarna av Black Week – 69 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 31 procent av män.
     
  • Kvinnor har främst handlat sport- och fritidsprodukter, hälso- och skönhetsprodukter samt smycken och accessoarer. Män har också handlat mycket sport- och fritidsprylar men även elektronik, kläder och skor. 

Fler insikter från Klarnas Black Week-rapport: 

I tillägg till sin egna shoppingdata har Klarna genomfört en undersökning i samarbete med Dynata i vilken 6 av 10 svenska konsumenter uppger att de planerar att handla något under Black Friday i år. Det är främst de yngre generationerna som uppgett att de kommer handla – hela 86 procent av Gen Z (18-25 år) och 87 procent av Millenials (26-41 år) uppger detta. 

  • Black Week har blivit en naturlig del av julklappsshoppingen
    6 av 10 svenska konsumenter uppger att de kommer försöka dra större nytta av Black Week-rean när de köper julklappar i år jämfört med förra året. 75 procent vill ta tillfället i akt att både fynda produkter till sig själva men nästan lika många (71%) uppger att de vill handla julklappar till nära och kära (71%). Barnprodukter är den kategori som flest planerar att köpa till andra och elektronik är den kategori man främst planerar att köpa till sig själv.

     
  • Fler planerar att handla online jämfört med förra året
    Fler än varannan (54%) planerar att göra de flesta av sina inköp under Black friday online och ungefär lika många (56%) uppger att de kommer att handla mer online i år jämfört med förra året. Endast 23 procent uppger att de kommer göra de flesta inköpen i fysisk butik. Detta återspeglas i samtliga ålderskategorier.

     
  • Lägre priser och prisjämförelser främsta fördelarna med näthandeln 
    Anledningen till att de flesta planerar att handla online är på grund av lägre priser (80%), att det är lättare att jämföra priser (77%) samt att det finns fler betalningsalternativ och ett större sortiment (75%).  Bättre social interaktion (82%) lyfts fram som den främst anledningen till varför man planerar att  handla mer i fysisk butik. 
     
  • De som shoppar online planerar mer och är mer prismedvetna
    Det finns en stark korrelation mellan att shoppa online och att veta vad man vill köpa på förhand (77% av onlineshopparna jämfört med 50% som främst planerar att shoppa i butik), vilja koncentrera sina julklappsköp till reaperioder (73% jämfört med 32%) och prisjämföra för att hitta det bästa priset (82% jämfört med 67%). 
     
  • …och det gäller särskilt de yngre generationerna
    Generation Z (18-25 år) och Millennials (26-41 år) är överrepresenterade när det kommer till att prisjämföra (79% respektive 81%) och att koncentrera sina julklappsinköp till reaperioder (84 % respektive 74%).

     
  • Köpresan börjar online och mobilen används även i fysisk butik
    82 procent av svenska konsumenter uppger att de alltid, eller ibland börjar sin köpresa genom att göra research online, s-.k. “webrooming”. Nästan lika många (73%) uppger att de använder sin mobil för att jämföra priser och erbjudanden samt för att kolla produktrecensioner när de handlar i fysiska butiker. 
     
  • De flesta planerar att köpa kläder & skor, skönhet och elektronik
    Det är även de produktkategorier flest planerar att köpa online framöver fysisk butik. 

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Nepa i 17 länder (Sverige, Norge, Finland, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Polen, Irland och Italien). Undersökningen utfördes under oktober och november 2022 med 17 000 respondenter och ett representativt urval av minst 1000 respondenter per land som valts ut av Nepa. 1033 svenskar deltog i undersökningen.

Om Klarnas shoppingdata
Insikter från Klarnas shoppingdata. Klarna har fler än 150 miljoner konsumenter och 450 000 e- handlare globalt, och hanterar uppskattningsvis ungefär hälften av alla transaktioner för svensk e-handel.

För mer information, vänligen kontakta: [email protected]

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.12.2022

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.12.2022 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.12.2022 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

349 563

 9,92

3 466 860,97

CEUX

290 089

 9,93

2 880 588,25

TQEX

34 660

 9,95

 344 701,54

XSTO

290 262

 9,94

2 886 283,74

XCSE

35 411

 9,92

 351 188,09

Summa

 999 985

 9,93

9 929 622,58

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 10,8811 och DKK till EUR 7,4375
** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 16 827 537 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Group Communication, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

KOMMUNIKÉ FRÅN THINC JETTY COLLECTIVES EXTRA BOLAGSSTÄMMA 2022

Published

on

By

REGULATORY

Thinc Jetty Collective AB (publ) har idag hållit extra bolagsstämma. Stämman beslutade i enlighet med de förslag som styrelsen lagt fram.

Stämman beslutade om:

  • godkännande av förvärv av aktier i Tigerton AB och förvärv av aktier i Kunskapskraft & Media AB.
  • om incitamentsprogram till ledande nyckelpersoner och anställda genom emission  av 10 000 000 teckningsoptioner enligt styrelsens förslag där lösenkursen fastställdes till 0,45 SEK per aktie.
  • ny bolagsordning genom om ändring av bolagets företagsnamn till Thinc Collective AB (publ)

Den extra bolagsstämman ägde rum genom poströstning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Wallqvist, VD Thinc Jetty Collective AB
[email protected]

Thinc Jetty Collective är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen tänker ut och genomför idéer till sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Jetty Collective är verksamma inom Norden.

Läs mer på thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Överenskommelse nådd i EU för Karlsbro (L)s batterilagstiftning

Published

on

By

Europaparlamentet, Kommissionen och Rådet har just enats om förslaget om en europeisk batteriförordning. Liberalernas Europaparlamentariker Karin Karlsbro som varit den liberala gruppens förhandlare är nöjd över resultatet av trialogförhandlingen som innebär en mer ambitiös lagstiftning än Kommissionens grundförslag. 

“Utan batterier och elektrifiering klarar vi inte våra ambitiösa klimatmål. Den nya lagen ställer höga krav både när det gäller batteriets klimat- och miljöpåverkan och ger konsumenten större möjlighet att enkelt göra egna klimatval. Jag är glad att både Rådet och Kommissionen gått parlamentet till mötes för se till att göra förslaget skarpare” säger Karlsbro.

Med batterier kan allt från små hushållsapparater till stora transportmedel och enorma industrier bryta sitt beroende av fossila bränslen. När efterfrågan på batterier ökar då vi ställer om från fossildrivna fordon och produktionsprocesser till el kommer batteriernas klimatpåverkan spela en allt större roll. Batteriförordningen är ett helt nytt sätt att lagstifta på miljöområdet som kommer att följa batteriet i alla faser – produktion, konsumtion och återvinning. 

“En cirkulär marknad skapas genom krav på att nya batterier måste innehålla en viss andel återvunnet material. För att garantera att vi inte producerar batterier i Europa på bekostnad av miljö och välstånd i andra länder kommer batterier på den europeiska marknaden att omfattas av så kallade “due diligence”- regler för att säkerställa skydd av mänskliga rättigheter och miljö genom hela produktionskedjan” säger Karin Karlsbro.

Karlsbro framhåller lagstiftningen som särskilt viktig för Sverige, som ligger i framkant av den växande industrin för hållbara batterier.  

“Hållbara batterier från EU behövs för energiomställningen och är ett sätt för oss att klippa beroendet av råvaror från odemokratiska fossilnationer. Sveriges batteriproduktion ger oss möjligheten att minska både den globala uppvärmningen och diktaturers maktposition i den globala ekonomin. Vi är, med EU:s hjälp, på god väg att bli Europas batteri-stormakt” avslutar Karlsbro.

För ytterligare kommentarer eller frågor kontakta:
Linnéa Bjärum
[email protected]
+46 73 427 56 92

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.