Tanalys

Ökad prismedvetenhet får svenskarna att shoppa under Black Week: ”Tydlig försäljningsökning första dagarna”

Läs original

Klarna, som hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige, har summerat de första dagarna under Black Week (21-23 nov) och kan nu avslöja en positiv försäljningsökning på +4 %  under veckans första dagar jämfört med samma period förra året. 

– Vi kan se en tydlig försäljningsökning i Sverige under Black Weeks första dagar jämfört med förra året. Detta kan såklart ha flera orsaker men en anledning är att svenska konsumenter är mer prismedvetna än någonsin. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Week för att spara pengar. Vidare uppger ungefär varannan att de tänkt handla mer online under veckan jämfört med förra året – de främsta anledningar till varför man föredrar att handla på nätet är i sin tur bättre priser och att det är lättare att jämföra priser, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

Fler siffror från Klarnas shoppingdata (21-23 nov):

Fler insikter från Klarnas Black Week-rapport: 

I tillägg till sin egna shoppingdata har Klarna genomfört en undersökning i samarbete med Dynata i vilken 6 av 10 svenska konsumenter uppger att de planerar att handla något under Black Friday i år. Det är främst de yngre generationerna som uppgett att de kommer handla – hela 86 procent av Gen Z (18-25 år) och 87 procent av Millenials (26-41 år) uppger detta. 

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Nepa i 17 länder (Sverige, Norge, Finland, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Polen, Irland och Italien). Undersökningen utfördes under oktober och november 2022 med 17 000 respondenter och ett representativt urval av minst 1000 respondenter per land som valts ut av Nepa. 1033 svenskar deltog i undersökningen.

Om Klarnas shoppingdata
Insikter från Klarnas shoppingdata. Klarna har fler än 150 miljoner konsumenter och 450 000 e- handlare globalt, och hanterar uppskattningsvis ungefär hälften av alla transaktioner för svensk e-handel.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Exit mobile version