Tanalys

Ökad utsatthet bakom bananer som säljs i svenska butiker

En ny rapport vittnar om ökad utsatthet för människorna som odlar de bananer som säljs i svenska butiker. Rekordlåga importpriser har bidragit till ökad risk för människorättskränkningar och fattigdom.
Det borde vara lätt för konsumenten att göra hållbara val, men i Sverige satsar inte livsmedelskedjorna på etiska bananer på samma sätt som aktörer i Europa, 
säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Bananen är världens populäraste frukt. Bara i Sverige äter vi ungefär 120 bananer per person och år. Nu visar en ny rapport från Fairtrade Sverige att den pågående prispressen i branschen hotar en hållbar bananproduktion. Förra året sjönk importpriserna på bananer till den lägsta nivån på tio år, under tio euro för en låda. Till följd av det tvingas bananproducenterna allt oftare acceptera priser som inte ens täcker produktionskostnaden. Det riskerar att förvärra problemen med låga löner, diskriminering mot migrantarbetare, hälsorisker och exploatering av naturresurser.  

– Människorna som odlar vår favoritfrukt måste få bättre betalt. Nu är det de som betalar för prispressen i form av ekonomisk utsatthet och oerhört tuffa arbetsvillkor. Ska de kunna rusta sig mot klimatförändringarna är ökade resurser en nödvändighet, säger Hewan Temesghen.

Globalt ökar försäljningen av Fairtrade-bananer, men i Sverige går trenden åt motsatt håll. I dag är var åttonde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte för ett par år sedan. De största volymerna säljs i Storbritannien, Tyskland och Frankrike där flera dagligvarukedjor gjort stora åtaganden när det gäller Fairtrade-bananer. Sainsburys, Storbritanniens näst största livsmedelskedja, konverterade hela sitt banansortiment till Fairtrade redan för femton år sedan. Sedan 2018 säljer Monoprix i Frankrike bara ekologiska Fairtrade-bananer.

– Branschen behöver bli mer hållbar och rapporten visar att dagligvaruhandeln spelar en nyckelroll i omställningen. Om svenska livsmedelskedjor åtog sig att exempelvis sälja halva volymen som ekologiska Fairtrade-bananer skulle det bli mycket enklare för konsumenten att göra hållbara val, säger Hewan Temesghen.

Rapporten innehåller en rad rekommendationer till svensk dagligvaruhandel.

Länk till rapporten ”Bananens verkliga pris  vem betalar?”

Fakta: Handeln med bananer
Problem som listas i rapporten: låga löner, långa arbetsdagar utan rast, diskriminering mot säsongs- och migrantanställda, hälsorisker på grund av bekämpningsmedel, exploatering av mark och minskad biologisk mångfald.

Fairtrade innebär en bättre betalning till bananproducenterna och krav på att respektera odlares och anställda mänskliga rättigheter. Det ställs krav på föräldraledighet, rätt till övertidsersättning och facklig organisering. Det finns även förbud mot exempelvis avskogning och farliga kemikalier. Som första certifiering har Fairtrade infört en baslön för anställda på bananplantager – ett steg mot levnadslön för alla anställda. I början av 2022 höjde Fairtrade också minimipriset på bananer.

Bananer som säljs i Sverige kommer främst från: Ecuador, Dominikanska Republiken, Panama, Colombia, Costa Rica (Källa: SCB)

Exit mobile version