Tanalys

Omfattande undersökning visar: Läsande förebilder A och O i barns läsutveckling

Utvecklingen av barns läsande i Sverige verkar dyster och behöver vändas omedelbart. Läskunnighet är fundamentalt för ett modernt fungerande samhälle och för varje individ. Grunden till att bli en läsande person läggs tidigt. I en undersökning med cirka 14 000 respondenter framkommer det att barn som får högläsning från tidig ålder lär sig läsa tidigare och läser mer på egen hand. Undersökningen visar också på vikten av läsande förebilder. Mor- och farföräldrar lyfts sällan i debatten, trots att de uppenbarligen är och kan vara en stor tillgång som läsande förebilder.

I den nya undersökningen Barns läsvanor i hemmet – En undersökning bland Akademibokhandelns kunder svarade cirka 14 000 personer på frågor kring barnböcker och barns läsvanor. 4 500 föräldrar fick frågor om hur ofta de högläser, när de började läsa för sina barn och hur barnen själva läser. Resterande respondenter var personer som regelbundet handlar barnböcker, till exempel mor- och farföräldrar.

Undersökningen bekräftar hur viktigt det är att föräldrar initierar och håller i högläsningen, men den visar också att det finns outnyttjad potential i mor- och farföräldrar. Många mor- och farföräldrar tar redan idag ansvar och läser för sina barnbarn, men vi pratar inte om vilken viktig roll de faktiskt har. Barn behöver många läsande förebilder, även utanför skolan. Undersökningen visar också att även läsande familjer har svårt att hålla i läsningen i vardagen. Många familjer upplever att tiden inte räcker till och att läsning inte alltid prioriteras högst.

        Genom att belysa den outnyttjade potentialen hos fler personer i barnens omgivning hoppas vi kunna ge en skjuts för barns läsutveckling Det verkar som om devisen ”it takes a village to raise a child” också gäller för läsning, säger Maria Backlund, marknadschef på Akademibokhandeln.

Dilsa Demirbag-Sten, som är generalsekreterare på Berättarministeriet och ingår i regeringens Läsråd och Ett läsande land, säger att läsande förebilder är fundamentalt.

        Läs- och skrivkunnighet är helt avgörande, inte bara för barnets förmåga att kunna forma sin framtid, utan för hela samhället. Utvecklingen vi ser idag med ökande klyftor är alarmerande, och det är genom att ge alla barn tillgång till ett rikt språk vi kan bryta den. Den uppgiften bär vi tillsammans, vi behöver alla ta ansvar och vara läsande förebilder, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare på Berättarministeriet.  

 

Akademibokhandeln och Berättarministeriet har i flera år haft ett nära samarbete i syfte att främja barns läsning. Samarbetet omfattar bland annat kunskapsspridning och rekrytering av de volontärer som möter barnen på stiftelsens utbildningscenter dit de kommer för att påbörja ett skolprogram.

Undersökningen i korthet

Undersökningen är gjord av Akademibokhandeln och är ett led i att utöka det läsfrämjande arbetet samt bidra med insikter kring barns läsning i hemmet.

 

Om undersökningen

Barns läsvanor i hemmet – En undersökning bland Akademibokhandelns kunder utgår från Akademibokhandelns egna data samt en undersökning med kunder i medlemsklubben Akademibokhandelns Vänner. Enkätundersökningen genomfördes 14–21 januari 2024 och totalt inkom svar från 24 453 medlemmar. Av dessa sållades 9 628 personer bort, då de uppgav att de varken regelbundet köper barnböcker eller har barn. Av de 14 835 personer som fick fler frågor uppgav 4 499 att de har barn 0–12 år. Dessa personer fick frågor om barnbokskonsumtion, högläsningsvanor i hemmet och barnens läsvanor. 10 336 personer uppgav att de regelbundet handlar barnböcker men inte har barn 0–12 år. Dessa personer fick frågor om barnboksköp, om vem de handlar barnböcker till och om vem som läser för barnen de köper böcker till. Den data som presenteras har validerats av tredje part. De svar och slutsatser som dras ska ses som slutsatser rörande just Akademibokhandelns kunder. Läs mer om hur rapporten tagits fram i rapportens bilagor.

 

Rapporten i sin helhet finns att läsa på: Akademibokhandeln

 

För ytterligare information, vänligen kontakta Susanna Gyllenbåga, kommunikations- och pr-ansvarig, via susanna.gyllenbaga@bokusgruppen.com

 

Exit mobile version